БТІ в очікуванні реформування: за місце в черзі просили 1 тисячу дол. — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

БТІ в очікуванні реформування: за місце в черзі просили 1 тисячу дол.

1993
Законодавці вирішили: реформа системи реєстрації прав на нерухомість відкладається на рік. З 1 січня 2013 року цю сферу очолить нова структура - Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр), що діє при Міністерстві юстиції. А до цього часу, як і раніше, цю функцію продовжить виконувати бюро технічної інвентаризації (БТІ).
Заробітки в "перехідний період"
Якщо сьогодні ріелтори та покупці квартир зітхнули з полегшенням - оформлення угод з нерухомістю цілий рік буде проходити за звичною схемою, то ще два тижні тому оголошення про плановане введення нововведень з 1 січня 2012 року викликало у них паніку. Ринку нерухомості передрікали хаос і заморожування. Експерти плутали народ: одні радили завершувати угоди до Нового року, а інші, навпаки, - відкласти до весни. Олії у вогонь підлили чутки про те, що київське БТІ з 15 грудня не буде приймати документи на реєстрацію. Тоді в бюро утворилися кілометрові черги охочих до нововведень все оформити, а новоприбулим присвоювався порядковий номер. Як водиться, підприємливі ділки з числа так званих навколоБТІшних консультантів не могли цим не скористатися, поставивши на потік продаж номерів. За даними ріелторів, за "терміновість" доводилося викладати від 50 до 1 тис. дол за місце, наближене до заповітного віконця.
"Певна категорія людей на цьому дуже непогано заробила. Один талончик (на місце в черзі) в київському БТІ оцінювався в тисячу доларів, а іноді і вище", - розповів президент Союзу фахівців з нерухомого майна України Олександр Рубанов.
Однак, з інформацією про продовження перехідного періоду в реформі системи реєстрації прав на нерухомість хвилювання вляглися, і робота увійшла у звичне русло.
"Безумовно, це позитивний сигнал для ринку. І це вже спостерігається конкретно в бюро технічної інвентаризації. Якщо до прийняття цього рішення черги в сотнях обчислювалися - три-чотири, то на сьогоднішній день там абсолютно нормальна, спокійна обстановка", - зазначив Рубанов.
Оформлення по-БТІшному
Хоча чинна система оформлення документів у БТІ малодоступна для розуміння обивателів, зате зрозуміла численним посередникам-консультантам, що заробляють на цій справі, у яких в бюро "все домовлено". Уникнення порожньої витрати часу в чергах і бюрократичної тяганини в таких компаніях оцінюють у кілька тисяч гривень. Самостійно здати і зареєструвати документи на квартиру в БТІ можна десь за 500 грн., а вся процедура займе півтора-два місяці. Сьогодні бюро продовжують виконувати свої функції.
Як пояснив керуючий директор компанії з нерухомості ARPA Real Estate Михайло Артюхов, при купівлі квартири на вторинному ринку продавець двічі відвідує БТІ, щоб спочатку здати документи, а потім отримати витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно разом з техпаспортом на квартиру (вартість - близько 250 грн., термін - від 2 тижнів до місяця). Потім у нотаріуса завіряється договір купівлі-продажу (вартість близько 1 тис. грн.), Тепер вже покупець зі своїми документами два рази навідується в БТІ, щоб зареєструвати право на своє житло (близько 250 грн., займає 2-3 тижні), і прописатися в квартирі.
Реєстрація по-новому
Як здійснюватиметься державна реєстрація прав на нерухомість з 1 січня 2013 року, поки можна тільки здогадуватися. Однак відсутність роз'яснень з боку Мін'юсту з цього приводу вже викликала чутки про можливість усіляких маніпуляцій і зловживань.
У самому "Укрдержреєстрі" річну відстрочку називають перехідним періодом. Передбачається, що нова служба укомплектує штат реєстраторів, навчить їх, визначиться з приміщенням, в якому буде розташовуватися її головний офіс у столиці та регіонах. Також повинні бути розроблені внутрішні документи - інструкція, порядок або методика, що розписують механізми роботи з реєстрами. Для цього і було прийнято "політичне" рішення про перенесення вступу в дію планованих змін.
Наприкінці листопада служба обіцяла, що до 15 грудня завершиться конкурс на відбір реєстраторів в регіональних відділеннях, до речі, на ці посади активно запрошувалися реєстратори БТІ (до того моменту були створені 583 реєстраційні служби, в яких будуть працювати по 2-3 реєстратора на район). Також до цього терміну планувалося оприлюднити на сайті відомства адреси центрального та регіональних відділень. Однак на сьогодні відомо лише, що реєстратори пройшли тренінги. Наскільки просунулася інша робота, у службі не уточнили.
Як зазначила заступник голови "Укрдержреєстру" Ірина Кухаренко, в наступному році на діяльність відомства з держбюджету передбачено виділити 21 млн. грн. Мабуть, за ці кошти і буде проводитися намічена підготовча робота.
Раніше голова "Укрдержреєстру" Леонід Єфименко пояснював особливості нової системи наступним чином: щоб зареєструвати право власності на квартиру, куплену на вторинному ринку, продавець і покупець завіряють у нотаріуса договір купівлі-продажу (необхідний також техпаспорт на квартиру, отриманий в БТІ). Після цього право власності на квартиру реєструється у державного реєстратора. За реєстрацію покупець нерухомості сплачує держмито в розмірі 119 грн., а також вносить плату за витяг з реєстру (вартість поки невідома).
У юридичній фірмі "Бейкер і Макензі" відзначають, що, за новою системою, термін держреєстрації прав на нерухомість не повинен перевищувати 14 днів, а реєстрації іпотеки - 1 робочий день. При цьому якщо реєстрація прав на нерухомість проводиться вперше, кожному об'єкту нерухомості буде автоматично присвоюватися індивідуальний номер.
Плюси і мінуси
Основний позитив у створенні "Укрдержреєстру" експерти вбачають у тому, що замість кількох діючих розрізнених реєстрів прав на нерухомість, обтяження, а головне - прав на землю буде створено єдиний Державний реєстр прав на нерухоме майно, відповідно і реєстрація цих прав буде проводитися в одному місці. А за БТІ залишиться тільки функція проведення технічної інвентаризації.
Між тим, учасники ринку допускають можливість втрати даних при поводженні з реєстрами. Так, Єфименко вважає, що немає сенсу передавати дані з існуючих реєстрів в один реєстр, оскільки "ті реєстри, які на сьогоднішній день функціонують, вони так і будуть функціонувати. Але доступ до інформації буде мати державний реєстратор... Вся інформація, яка міститься сьогодні в нині діючих реєстрах, буде збережена, вона стане складовою частиною єдиного реєстру, який створюється".
Юристи акцентують увагу на тому, що виписки з реєстру зможуть отримувати обмежене коло осіб, зокрема, власник нерухомого майна, його правонаступники або спадкоємці. А нотаріуси і банки зможуть користуватися інформацією з реєстру, відповідно до порядку доступу до неї, який встановить Мін'юст.
За словами експерта Всеукраїнської асоціації БТІ Дмитра Павленка, за новою системою право власності на об'єкт нерухомості буде виникати з моменту реєстрації прав на неї (в той час як сьогодні - з моменту укладення угоди).
Поки нова система не введена в дію, учасники ринку не беруться прогнозувати якісь поліпшення при оформленні прав на нерухомість. У те, що вона спростить і здешевить процедуру, вірять не всі. Особливо якщо допустити, що всюдисуща тяганина і корупція "прилипнуть" до служби так само, як до БТІ. Проте знаходяться й оптимісти, які вважають, що зведення всіх реєстрів під один "дах" дасть можливість Мін'юсту автоматизувати схему реєстрації прав на нерухомість, зробити її більш швидкою і дешевою.
Тетяна Акімова
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас