1036
Як пити не дати: Що буде з цінами на алкоголь до Нового року?
"Новорічна випивка стане недозволено дорогою. За цей рік акцизи істотно виросли, ціни на алкогольні напої, природно, теж. Тому випивка буде обходитися дорого", - заявив днями Олександр Ярославський, заступник гендиректора Української аграрної конфедерації. За його оцінками, до свят ціни на алкоголь можуть ще вирости на 20%. Іншими словами, традиційний новорічний напій - шампанське - ближче до 31 грудня може коштувати 30 грн замість нинішніх 25 грн, пляшка горілки може подорожчати з 26 до 33 гривень, тризірковий український коньяк - з 35 до 42 гривень.
Недобре почали
Останнє серйозне подорожчання в 2011 році на ринку алкогольної продукції відбулося на початку осені. Влітку провідні виробники горілки в Україні звернулися до уряду з проханням підвищити мінімальну роздрібну ціну на горілку з 17,96 грн до 26,1 грн за пляшку місткістю 0,5 л, або на 45,3%. І уряд їх активно підтримав. Так, у вересні середні ціни на спиртне збільшилися на 6-14%. Вартість горілки зросла на 14,4%. У підсумку мінімальна роздрібна ціна пляшки горілки об'ємом 0,5 літра зросла на 45,3% - до 26,1 грн, пляшки коньяку (три зірки) 0,5 літра - на 26,7%, до 33,08 грн, пляшки вина 0,7 л - на 50%, до 18 грн. Коментуючи таку ініціативу, асоціація "Укргорілка" заявила, що необхідність перегляду рівня мінімальних цін продиктована подорожчанням основних складових, що формують виробничу собівартість лікеро-горілчаних напоїв. А уряд запевнив, що нічого, крім блага, дане зростання цін населенню не принесе.
"Підвищення мінімальних цін дозволить зменшити тіньовий ринок і захистити людей від підробленої та небезпечної для здоров'я лікеро-горілчаної продукції", - вважає прем'єр Микола Азаров. Логіка такого підняття планки полягала в наступному: мовляв, мінімальні ціни будуть підвищені, але при цьому не зростуть розцінки на якісні горілку, вино, коньяк, споживач буде схильний вибирати хорошу випивку, а не "шмурдяк", адже різниця у вартості між ними буде вже не істотною. Втім, задумам уряду не вдалося реалізуватися повною мірою. Ціни на спиртне дійсно зросли, а от українці робити вибір на користь більш якісного продукту не стали. Попит на фальсифікат і "палево" досить великий. У всякому разі, підпільні виробники з моменту збільшення цін на спиртні напої розширили свої потужності. Так, за даними Податкової служби, з початку поточного року було зупинено виробництво контрафакту на 568 підприємствах. При цьому 40% від загального числа "паленки" склав алкоголь.
Спорт і спирт
Осіннє підвищення цін на спиртне, швидше за все, не межа. Вже в наступному році (не рахуючи зростання цін, пов'язаного зі святами) вартість спиртного може подорожчати в рази. Ще влітку у Верховній Раді був зареєстрований законопроект № 8630, що передбачає збільшити ставку акцизного збору на алкогольні напої.
"Підвищення акцизу на спирт значно не відіб'ється на зростанні цін на продукцію. Вартість пляшки горілки об'ємом 0,5 л зросте не більше ніж на 40-50 коп. Це ніяк не вплине на преміальний горілчаний сегмент, однак на дешевому сегменті, який користується найбільшою популярністю у споживачів, позначиться болісно. Адже купівельна спроможність населення зараз вкрай низька, а якщо врахувати, що торгові мережі закладуть у вартість пляшки свою маржу, то люди будуть переходити з дешевої продукції на тіньову", - прокоментував ініціативу уряду В'ячеслав Сокерчак, президент Союзу оптовиків і виробників алкоголю і тютюну.
Може зрости вартість не тільки вітчизняної продукції. Ціни на імпортну продукцію також можуть досить засмутити українців. Зараз Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (МЕРТ) пропонує поширити дію мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін і на імпортний алкоголь. "На сьогодні рівень середніх цін виробників вітчизняної горілки перевищує митну вартість горілки, імпортованої з Росії", - говорять в міністерстві. Згідно з даними цього відомства, в Росії, Білорусі, Молдові, Азербайджані, Грузії ціни на етиловий спирт і виноматеріали нижчі, ніж на українському ринку. Дійсно, ціни на деяке спиртне цих країн дешевші в Україні. Так один російський виробник горілки проводив акцію у великій українській мережі супермаркетів, пропонуючи свій товар усього за 17 грн. Природно, такій продукції легше конкурувати з вітчизняною горілкою, на ціннику якої значиться сума вище 26 грн. Зараз імпортна продукція займає близько 10% ринку горілки, який можна оцінити в $25-30 млн на місяць. Причому частка російської продукції на ринку почала зростати після того, як український алкоголь подорожчав через нові акцизні ставки. Всього, за інформацією МЕРТ, у січні-вересні цього року імпорт горілки і лікеро-горілчаних виробів зріс на 68,1% проти 9 місяців минулого року і склав близько $1,5 млн. А обсяг експорту української продукції в цей період зріс до 6,2%, в порівнянні з 2,8% в 2010 році.
З таким станом речей навряд чи змиряться українські виробники. Швидше за все, вони дійсно зуміють пролобіювати прийняття необхідних документів, які як мінімум зрівняють вартість української та іноземної продукції. Причому з великою часткою ймовірності можна вважати, що розцінки навряд чи будуть переглянуті в менший бік, адже втрачати маржу вітчизняні бізнесмени не звикли. Так що в українців не такий вже великий вибір: змиритися зі зростанням цін на спиртне, купувати його за новими цінами і при цьому не мати 100% гарантії, що вміст в пляшці не виявиться "паленкою", чи відмовитися від випивки, заощадити гроші і зайнятися спортом. Втім, є ще третій варіант: повернуться до "старих добрих" радянських традицій, коли у кожної третьої родини був свій самогонний апарат...
Світлана Єрьоміна
За матеріалами: Главред
Поділитися новиною