Автонадії-2012: страховка не подорожчає, а ціни на машини знизяться — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автонадії-2012: страховка не подорожчає, а ціни на машини знизяться

Казна та Політика
4018
В кінці минулого року і на початку цього "Сегодня" зробила низку прогнозів про те, що чекає автомобілістів протягом 2011 року. Більшість наших припущень справдилася. Так, цього року сталася низка революційних змін, серед яких: скасування техогляду, зміни в Правилах дорожнього руху, скасування транспортного збору, полегшення короткострокового автокредитування, скасування довіреностей, введення європротоколів та інші зміни. А от що буде наступного року?
Опитані нами автомобілісти розраховують на зменшення ціни на пальне, поліпшення якості доріг, зміни в роботі ДАІ, вирішення проблем з паркуванням. Також було б непогано, щоб ціни на авто впали (або хоча б не зростали) або подешевшали кредити і страховка.
Крім того, важливою проблемою залишається якість автосервісу: не секрет, що ринок переповнений неякісними запчастинами за завищеною ціною, неграмотними майстрами. Ще одне питання, яке турбує водіїв, - незаконне стягнення плати за паркування, що не передбачено законодавством.
Ми з'ясували, чи реально вирішити ці проблеми в 2012-му.
Пальне: ворожіння на цінах
Думки експертів розділилися. Директор консалтингового агентства "А-95" Сергій Куюн упевнений, що на дешевий бензин розраховувати не доводиться, мовляв, нафта у світі дорожчає, так ще Кабміну пропонують збільшити акцизи на бензин (на 10%, або до 200 EUR/тонна). Планується, що такий крок збільшить доходи держбюджету на 3,348 млрд грн, а підуть ці гроші на ремонт доріг. "Для споживача це виллється в те, що "дев'яносто п'ятий" бензин подорожчає на 20 коп./літр, а дизпаливо - на 60 коп./літр", - каже. Він також додав, що ще одним законопроектом передбачається підвищення мит на імпортні нафтопродукти. У цьому випадку ціни на АЗС підскочать ще на 80 копійок за літр А-95. Тобто, на думку Куюна, не виключено, що бензин в наступному році буде коштувати близько 13 гривень за літр або дорожче.
Проте в консалтинговій компанії UPECO вважають, що ціни на нафту в світі цілком можуть піти вниз, якщо ситуація на Сході стабілізується, до того ж не факт, що акцизи і мита будуть прийняті.
У будь-якому випадку, тенденція до подорожчання бензину буде актуальна завжди, тож вихід для водіїв - вчитися їздити економно: без різких прискорень і не перевищуючи швидкість.
ДАІ: чекають реформи
Процес реформування роботи Державтоінспекції, судячи з усього, проводиться за грузинським зразком, правда, більш плавними темпами і з вкрапленнями західноєвропейського досвіду. Техогляд вже скасували, викликати ДАІ на місце ДТП також не обов'язково (на практиці ця можливість запрацює до середини наступного року), як і показувати довіреність. Але деякі питання до ДАІ залишилися.
1. Друк документів. Сьогодні проводиться приватною структурою за завищеними цінами. Урядовий уповноважений з дерегуляції Михайло Бродський наводить такі цифри: вартість виготовлення ЄДАПСом водійського посвідчення становить 120 грн, в той час як ціна банківської картки з більш високим ступенем захисту - від 8 до 26 грн. Президент Віктор Янукович доручив уряду до 1 січня 2012 року забезпечити МВС обладнанням для виготовлення водійських посвідчень та реєстраційних документів на автомобілі.
2. Права інспекторів. Досі чітко не виписані, у зв'язку з чим між водіями і даішниками йде справжня юридична та інформаційна війна. Юристами було виявлено кілька прогалин у законодавстві. В даний момент конфлікти виникають щодо підстав для зупинки, права інспектора оглянути багажник і двигун. Є надія, що це питання відрегулюють на користь водіїв - вибори на носі.
3. Оформлення штрафів. Чи мають право співробітники ДАІ складати постанови на місці - питання спірне. Справа в тому, що в ст. 268 КпАП (визначає права особи, яка притягається до адмінвідповідальності) сказано про право на юридичну допомогу, збір і надання доказів. Крім того, згідно ст. 33 КпАП, при виборі покарання повинна враховуватися особа правопорушника. Дотримати ці права на дорозі нереально. У 2012-му році, можливо, це питання також буде вирішено.
Страхування: в ціні не зросте
Автоцивілка. З моменту набрання чинності у вересні "закону про європротокол", що дозволяє не викликати ДАІ на місце невеликого ДТП, лобісти страхових компаній (СК) заговорили про те, що ризики СК зросли. А значить, є необхідність підняти ціни на поліси автоцивілки. Чи зможуть вони протягнути таке рішення в наступному році? Нагадаємо, що і нинішні ціни є високими: щоб застрахувати "Ланос", потрібно викласти понад 700 гривень.
Офіційно жодна зі страхових, куди ми звернулися, це питання не коментує. Однак на правах анонімності нам розповіли, що такі спроби успіхом не увінчалися. Перша причина в тому, що новий глава Держфінпослуг досі не призначений (Василь Волга, як ми знаємо, перебуває в СІЗО), а виконуючий обов'язки на таке рішення не піде.
Друга причина в тому, що нове підвищення цін на поліси призведе до народного обурення, адже на носі вибори! Та й для самих страхових компаній проблеми зі збитковістю через нове законодавство поки не виникло - випадків оформлення ДТП за європротоколом дуже мало. Тобто можна зробити висновок, що автоцивілка в наступному році не подорожчає.
КАСКО. А ось що буде з КАСКО? Страховики зізнаються, що якщо хтось з українців і страхується, то купує поліс за ціною не вище 5% від вартості автомобіля. Нижче цього розміру ціни на поліси КАСКО не опустять - це нижче межі рентабельності. Але й будь-яких передумов для подорожчання в наступному році немає.
Але якщо вдарить фінансова криза, можливі проблеми з виплатами (так було наприкінці 2008-го і на початку 2009 року).
Автоціни: в доларах просядуть
Продавці в автосалонах сьогодні радять поспішати з купівлею автомобіля, аргументуючи це тим, що вже з нового року ціна може різко стрибнути вгору. Однак опитані нами експерти цю чутку не підтверджують.
- В інвалюті ціна не зросте ні цього року, ні наступного. І навіть навпаки, - в січні-березні ми будемо розпродавати автомобілі 2010 року випуску за зниженою до 5% ціною, - говорить комерційний директор компанії "Автоальянс Київ" Дмитро Деменко. Правда, на ринку існують дефіцитні моделі, на які навіть зараз є черга на місяць-два вперед - вони дешевшими не будуть, як, втім, і дорожчими.
Проте існує ймовірність того, що гривня на початку року трохи просяде. "Повторення 2008 року не буде, курс буде плавно знижуватися відносно долара на 20-50 копійок на місяць", - повідомило нам джерело в Нацбанку. Це буде вимушена міра для того, щоб підвищити конкурентоспроможність українських товарів на світовому ринку. У результаті до весни може встановитися курс на рівні 9-9,5 грн за долар (нагадаємо, в інтерв'ю "Сегодня" голова НБУ Сергій Арбузов також не виключив, що можуть бути коливання курсу, але не різкі). "Конкуренція на ринку така, що цінники не зміняться навіть у цьому випадку", - говорить Дмитро Деменко. Але й обвалу не буде - на відміну від 2008 року, дилери не тримають великих складів.
Зараз практично всі продавці автомобілів оголосили про передноворічні розпродажі і знижки до $800-1000 практично на будь-яке авто дорожче 100 тис. грн. Або при купівлі машини можна буде отримати бонус у вигляді безкоштовної магнітоли, комплекту зимової гуми і так далі. Акції триватимуть як мінімум до кінця різдвяних свят.
Автокредити: 0% на короткий термін
У зв'язку з політикою Нацбанку, спрямованою на підтримку нацвалюти, отримати автокредит в останні 2-3 тижні стало складно - у банків просто немає вільних грошей. У результаті банки пропонують брати кредити на невигідних умовах (16-20% річних), або виставляють дуже жорсткі вимоги до позичальника. Умови лізингу для фізосіб зараз є також невигідними (переплата становить до 30% на рік). Чи покращиться ситуація в наступному році?
"Автовиробники в наступному році будуть розвивати власні програми кредитування клієнтів на короткі терміни, - розповів "Сегодня" Дмитро Деменко. - Справа в тому, що кожен 4-5-й автомобіль зараз продається в кредит, і втрачати таку кількість покупців ніхто не буде". За словами Дмитра, якщо у клієнта є гроші на перший внесок (від 30%) і можливість виплатити решту суми за рік, то практично в кожному салоні йому запропонують нульову відсоткову ставку. Правда, при кредиті на 2 роки ставка зросте до 7-12%, а на 3-5 років - до 10-15%.
Сьогодні такі програми є лише в деяких автосалонах, але в наступному році, якщо не настане фінансової кризи, на таких умовах можна буде придбати будь-яку іномарку практично у всіх автосалонах.
А ось кредит на старий автомобіль, як і зараз, можна буде взяти лише в тому випадку, якщо мова йде про передачу заставної машини - банки пропонують такі транспортні засоби під 15% річних на 5 років. Правда, ціни там не відрізняються від базарних, а знайти машину в хорошому стані дуже складно. Судячи з того, що банки навчилися продавати застави, на авторинку їх фактор не позначиться.
Автозбори і податки
Збори. Жодної законодавчої ініціативи щодо повернення транспортного збору сьогодні немає. Однак у листопаді з'явився законопроект, згідно з яким власникам авто з об'ємом двигуна, що перевищує 4 л, щороку треба буде платити близько 10-13 тис. грн. Правда, вірогідність того, що такий закон приймуть, невелика - на авто з такими великими моторами їздять, в основному, самі чиновники та депутати.
Більш реальний законопроект запропонував перший заступник міністра інфраструктури Костянтин Єфименко: обкласти такі автомобілі додатковим акцизом при ввезенні (на рівні тих же 10 тис. грн.).
Мита. У можновладців існують пропозиції, які торкнуться і простих людей. Так, ще влітку Асоціація "Укравтопром" запропонувала провести спецрозслідування щодо всіх імпортних автомобілів і за його результами збільшити мита на імпортні авто. Цю ідею тимчасово поховали, але можуть і воскресити - тоді всі імпортні авто подорожчають на 15%.
Податки. Днями один з нардепів зареєстрував законопроект, що передбачає більш суворий контроль над оцінкою уживаного авто при продажу: мовляв, ціну занижують і недоплачують податки. Навіть якщо його ухвалять, на практиці він працювати не буде: при продажу дорогих авто ціну не занижують (якщо угоду розірвано через суд, то повернуть лише проведені за паперами гроші), а продаж дешевих навіть не оформляють.
Питання паркування
У великих містах проблема нестачі паркомісць для автомобілів є дуже важливою. Сьогодні практично в усіх дворах машини стоять на газонах і тротуарах, істотно заважаючи проходу пішоходів.
Розмови про те, щоб будувати в районах багатоповерхові паркінги, ходять давно. Однак поки що тим, що зносять гаражні кооперативи для будівництва чергової багатоповерхівки, питання лише посилюється. Прогнозувати щось не беремося, але якщо питання не почнуть вирішувати в 2012 році, нас незабаром чекає автоколапс.
Не краще виглядає ситуація і з платними парковками. Справа в тому, що законодавством це питання не відрегульоване, а гроші з водіїв збирають без будь-яких підстав. Куди вони йдуть після цього - велике питання. Але явно не в бюджет.
Однак цей бізнес є настільки прибутковим, що паркомісця малюють і там, де можна, і де не можна. Приміром, по тротуару на Хрещатику вже сьогодні вдень пройти без ризику потрапити під машину неможливо.
Коли і як конкретно вирішать ці питання - складно сказати. Сподіваємося, що скоро.
Костянтин Кінбурн
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас