1582
Знатні радники
— Казна та Політика
Власники великого бізнесу витрачають мільйони на послуги консультантів з "великої трійки". Але чи завжди гарантований успішний результат?
На початку 90-х американська компанія Levi Strauss заплатила $850 млн. консалтинговій компанії Andersen Consultants за реорганізацію бізнесу та поліпшення обслуговування клієнтів. Однак результатом роботи зовнішніх консультантів стало тільки погіршення становища компанії: частка Levi Strauss на ринку одягу знизилася вдвічі, а запропоновані залученими консультантом рекламні кампанії не виправдали прогнозів. У підсумку рада директорів компанії вирішила відмовитися від ідеї роботи з консультантами.
В Україні подібних гучних прикладів не було, та й про істотні фінансові втрати внаслідок співпраці з консультантами особливо ніхто не розголошує. Однак представники бізнесу не приховують того, що не завжди знаходять спільну мову на стадії, коли контракт підписаний. Як правило, про це воліють говорити неофіційно, посилаючись на те, що з цими компаніями доводиться і далі працювати. У свою чергу консалтингові компанії виправдовуються тим, що остаточне рішення приймає топ-менеджмент. Партнер консалтингової компанії Bain & Company Роберт Шаус зізнається, що не завжди замовники послуг залишаються задоволеними роботою консультанта. "Кожна людина робить помилки і консультанти не виняток", - говорить він у виправдання, додаючи, що якщо один з консультантів зробив велику помилку, менеджмент не повинен покладатися на один звіт. "Хто відповідає за стратегію компанії? Це просто - менеджмент компанії", - категоричний у своїх переконаннях Шаус. У свою чергу керуючий партнер київського офісу McKinsey & Company Жорж Массуд запевняє, що його компанія досягає 100%-вого результату за всіма контрактами. Проте в деяких проектах консультант заздалегідь обумовлює умови компенсації замовнику на випадок, якщо очікуваний ним результат не буде досягнутий.
Незважаючи на те що не завжди кругленькі суми, викладені за послуги консультантів, за фактом виявляються виправданими, бізнес продовжує залучати зовнішніх порадників. "Консультанти повинні грати з компаніями на одному полі і мати спільні цілі. Зовнішні помічники виправдані, коли у двох сторін є спільний діалог", - вважає Дмитро Зінков, голова правління ОТП Банку, який за останні два роки за допомогою компаній The Boston Consulting Group (BCG) і McKinsey & Company здійснив низку проектів у сфері роботи з проблемною заборгованістю, формування кризової моделі і оптимізації процесів. У свою чергу Пол Фолі, старший партнер австрійської компанії CONplementation, яка консультувала українських ритейлерів, зокрема Comfy, додав, що якби консультанти були уважні до того, що обіцяють, і дійсно повідомляли клієнту всю правду, то, можливо, їм би вдавалося виконувати 100% своїх обіцянок.
Сфери впливу
Свої офіси в Україні найбільші міжнародні консультанти, які входять до "великої трійки" (big3), відкрили порівняно недавно (2007-2009 рр.), хоча проекти в нашій країні вели ще з 90-х. Вже тоді сфери впливу були умовно розділені між McKinsey & Company, The Boston Consulting Group і Bain & Company, частка яких на ринку консалтингових послуг сьогодні оцінюється в 40%. Якщо окрему статтю доходів компанії BCG в роботі з українськими компаніями формує банківський сектор, де, за даними українських ЗМІ, з 2006 року вона виконала понад 30 проектів, то Bain & Company працює переважно в машинобудуванні, енергетиці та телекомунікаційному секторі. McKinsey & Company, крім роботи з великими промисловими компаніями, "покриває" держсектор. Ще в 2007 році, за даними WikiLeaks, McKinsey & Company допомагали розробляти програму реформ для уряду Віктора Януковича, а Юлію Тимошенко консультувала американська компанія Rand Corporation. У 2010 році віце-прем'єр-міністр Сергій Тігіпко, згідно з даними ЗМІ, підтвердив участь консалтингової фірми McKinsey & Company у формуванні програми реформ для нової української влади. Працює McKinsey & Company і з такими державними компаніями, як "Нафтогаз України", для якої консультанти вибирають лід-менеджера планованого первинного публічного розміщення акцій, а також НАК "Енергетична компанія України", для якої "маккінзоїди" переглядають концепцію "Енергостратегії-2030" . Слідом за підписанням контрактів з держкомпаніями в серпні 2011 року McKinsey взялася за проект розвитку західного узбережжя Криму, а у вересні провела зустріч з севастопольською владою з приводу організації інфраструктури на території аеропорту "Бельбек", а також розвитку Балаклавського району в цілому.
Втім, з державою працює і The Boston Consulting Group, яка нещодавно уклала контракт з Київською міською адміністрацією на розробку стратегії розвитку столиці, і (меншою мірою) Bain & Company, яка в 1993 році реалізовувала програму TASIS, спрямовану на залучення західних інвесторів у вітчизняну економіку.
Олексій Харченко, Ірина Чернявська
За матеріалами: Інвестгазета
Поділитися новиною