Імпорт переробив НПЗ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Імпорт переробив НПЗ

Енергетика
579
Український ринок нафтопродуктів зазнав цього року суттєвих змін. Вперше з 1999 року обсяг імпорту перевищив половину всіх поставок, а частка основних найбільших НПЗ істотно впала. Учасники ринку прогнозують, що, якщо Кабмін відмовиться прийняти ініціативи Міненерго з регулювання ринку нафтопродуктів, через два-три роки частка НПЗ скоротиться до 10-15% ринку.
Вчора в об'єднанні "Укрнафтохімпереробка" заявили, що за 10 місяців 2011 року частка продукції НПЗ в загальному обсязі реалізованих на українському роздрібному ринку світлих нафтопродуктів скоротилася до 44% проти 54% роком раніше. "Динаміка поставок за листопад-грудень вказує на те, що ця пропорція повністю збережеться і за підсумками 12 місяців 2011 року", - повідомили "Ъ" в Міненерго. Для порівняння: у 2005 році імпорт становив 1% від загального попиту, в 2006 році - вже 22%, в 2007 році - 34%. Змінилися і частки учасників ринку. Частка компанії ТНК-ВР, що володіє Лисичанським НПЗ, за 10 місяців цього року склала 14% проти 20% за результатами аналогічного періоду минулого року. Частка "Укртатнафти" (Кременчуцький НПЗ) знизилася до 18% (22%). Частка імпортних нафтопродуктів виросла з 46% до 56%. Зокрема, білоруських - до 25% (21%), російських - до 14% (11%), литовських - до 6% (2%).
Як розповіла віце-президент з продажу, трейдингу і логістики "ТНК-ВР Коммерс" Олена Алексєєва, починаючи з 2004 року, коли були скасовані імпортні мита на нафтопродукти, виробництво нафтопродуктів в Україні впало на 49%. Незважаючи на те, що європейські НПЗ також переживали нелегкі часи, їх завантаження знизилося лише на 11%. За даними "Укрнафтохімпереробки", маржа НПЗ в європейських країнах складає в середньому $5 на барелі, тоді як в Україні - мінус один долар на барелі (або приблизно мінус $7,2 на тонні).
За словами аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка, висока частка імпорту призвела до зростання цін. "Імпортери прив'язані до світових котирувань Platts, їх ціни змінюються щотижня, що робить паливо більш дорогим", - говорить пан Сіренко. Як відзначають в прес-службі ВАТ "Лукойл" (Москва), ціна бензину без податків в Україні в 2011 році піднялася до 58 євроцентів за літр (проти 49 євроцентів в 2010 році), тоді як у країнах Євросоюзу вона складає 62-66 євроцентів за літр, а в Росії - 47 євроцентів за літр. "Фактично ціни на бензин в Україні без податкового навантаження порівнянні з європейськими", - каже пані Алєксєєва. Підвищення вартості нафтопродуктів призвело до того, що, за даними Міненерго, попит на бензин Аі-95 знизився за 11 місяців 2011 року з 2,1 до 1,5 млн т, а на Аі-92 зріс з 1,4 до 2 млн т.
За минулий рік знизилася і якість нафтопродуктів на ринку, відзначають в Міненерго. Так, за даними Державної інспекції з захисту прав споживачів, кількість скарг на якість нафтопродуктів в Україні зросла з 5,3 до 9 тис. в 2011 році. "Нафтопродукти, що продаються на українських АЗС, поступаються за якістю тим, що продаються в країнах ЄС", - відзначає пан Сіренко. На його думку, це пов'язано з тим, що, по суті, держава не контролює випуск нафтопродуктів дрібними виробниками, які змішують низькооктанові бензини з присадками і поставляють на ринок контрафактний продукт. Крім того, в Україні не стимулюється випуск високоякісного палива.
Як розповів учора начальник відділу нафтопереробки Міненерго Вадим Запорожченко, відомство ініціювало цілу низку заходів, здатних змінити ситуацію. Зокрема, підготовлено законопроект про ліцензування виробництва нафтопродуктів, який Кабмін найближчим часом винесе на розгляд Верховної ради. "Це дозволить заборонити виробляти нафтопродукти кустарним методом на різних нафтобазах", - відзначає пан Запорожченко. Також Міненерго внесло до уряду проект постанови Кабміну, що передбачає подачу законопроекту про скасування ПДВ на імпорт нафти, і ініціювало антидемпінгове розслідування проти імпорту нафтопродуктів в країну, відзначив він. Втім, всі ці дії поки гальмуються іншими відомствами, зокрема Мінекономіки та Мінфіном, каже пан Сіренко.
Олена Алексєєва відзначає, що розвиток вітчизняної нафтопереробки буде залежати від того, чи прийме держава заходи щодо захисту внутрішнього ринку. "В іншому випадку в найближчі роки частка українських нафтопереробних підприємств через два-три роки скоротиться до 10-15% ринку", - вважає Олександр Сіренко.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас