689
Експерти: Українська труба ризикує залишитися без газу
— Енергетика
Євросоюз не поспішає допомагати Києву і виділяти гроші на модернізацію української газотранспортної системи. Схоже, Захід цілком лояльно ставиться до будівництва Росією обхідного газопроводу "Південний потік", вважають експерти, пише nr2.ru.
Активізація Москви в газових переговорах з Європою змусила Україну задуматися про перспективи її ГТС і підземних сховищ газу. Експерти заявляють, що єдиний вихід для Києва - термінові переговори про створення консорціуму, що гарантувало б з боку Росії завантаження української ГТС і фінансування її модернізації.
Валентин Землянський, експерт енергетичного ринку, екс-керівник прес-служби компанії "Нафтогаз України" вважає, що подальше затягування з вирішенням питання фінансування модернізації української ГТС може позбавити Україну статусу найбільшої країни-транзитера російського газу. "Практично 2/3 магістральних газопроводів, газоперекачувального обладнання та механізмів, що забезпечують функціонування підземних сховищ газу, відпрацювали більше половини свого терміну служби і потребують переоснащення", - переконаний він.
За словами Землянського, з урахуванням того, що Європа практично відмовилася брати участь у фінансуванні модернізації і реконструкції української ГТС і шукає альтернативу російському газу, а Росія нарощує темпи будівництва обхідних газопроводів, Україна може втратити свої транзитні позиції. "Недоотриманий прибуток і прямі збитки України в найближчі 5 років можуть скласти більше 10 мільярдів доларів", зазначив він.
Євген Царьков, депутат Верховної Ради від КПУ, член комітету з фінансів впевнений, що консорціум потрібний, але не в тому вигляді, як у Білорусі. "Нам потрібне об'єднання, а не за прикладом удава і кролика. Якщо у нас залізно пропишуть, що 51% буде в держвласності, то такий консорціум з Росією потрібно давно створювати. Адже Європа не виділяє кошти на модернізацію української ГТС", - сказав він. Царьков додав, що з ГТС потрібно щось вирішувати зараз і швидко, "інакше труба перетвориться на металобрухт, а обхідні шляхи прокладуть по дну Чорного моря".
Михайло Ковалко, член Експертної ради з питань природного газу (екс-голова Держнафтогазпрому, екс-президент Української нафтогазової академії, депутат Верховної ради 2 і 3-го скликання, екс-глава комітету з ПЕК) вважає - те, що Європа не вкладає гроші в модернізацію нашої ГТС, пов'язано з тим, що європейські країни зараз активно працюють над розвитком альтернативних видів енергетики, намагаються знизити відсоток споживання газу. "Друга причина, за словами Ковалко, полягає в тому, що ЄС на роздоріжжі, адже повним ходом розвиваються проекти "Північного" і "Південного потоків" - ці проекти пов'язані з Газпромом. І, якщо будуть запущені ці потоки, а Європа не збільшить споживання - Україна залишиться осторонь. Тому необхідно зберегти існуючі на сьогодні обсяги прокачування російського газу", - підкреслив він.
Михайло Чечетов, заступник голови парламентської фракції Партії регіонів переконаний у необхідності створення консорціуму з Росією. "Двері для європейської сторони будуть відкриті, і ми завжди раді європейській стороні. Тільки в такому разі ми зможемо спільно модернізувати нашу ГТС. Звичайно ж, нам потрібно далі вести переговори, щоб переконати наших російських колег, що немає сенсу в обхідних шляхах, краще ці кошти вкладати в модернізацію нашої труби", - зазначив він. За словами Чечетова, тоді, з одного боку, Україна отримає знижку на газ, Європа отримає газ, а Росія як постачальник - гарантії, що і Європа, і ми будемо виконувати ці зобов'язання.
Богдан Клюк, екс-глава правління Укргазпром, президент Української нафтогазової академії вважає, що українську трубу врятують гарантії прокачування газу. "Нам давно треба було домовитися з Росією. Модернізувати заради самої модернізації не треба. Модернізувати треба для того, щоб мати можливість завантаження системи", відзначив він. "Треба знайти замовника. Чи є інші джерела постачання газу до Європи, крім Росії? Ні", - підкреслив Клюк. Він переконаний, що треба домовитися з РФ, щоб "вони нам поставили ту кількість газу, яка забезпечить рентабельний прибуток роботи ГТС. А це не менше 95-100 мільярдів. А якщо буде 120 мільярдів, то ще краще. Тобто, щоб, вкладаючи гроші в модернізацію, треба, щоб вони окупилися".
За матеріалами: Подробности
Поділитися новиною
Також за темою
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального
Словаччину та Угорщину попередили про наслідки за купівлю російської нафти