0 800 307 555
0 800 307 555

Декретний час

Казна та Політика
4594
Зареєстрованому ще 24 березня урядового законопроекту № 8296 "Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" (щодо ставок за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно)" через більш ніж півроку був даний хід.
5 жовтня документ був розглянутий Комітетом ВР з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики. Розгляд його сильно не затягнувся, і результати в цілому задовольнили представників Кабміну. А ось численних власників української нерухомості вони повинні змусити задуматися.
У членів Комітету не виникло претензій до пропозицій Кабміну. Їм не сподобалася форма законопроекту. Голова Комітету Віталій Хомутинник, загалом справедливо зауважив, що Кабмін пропонує в "надцятий" раз внести зміни до Декрету, який діє вже майже 19 років, замість того щоб розробити цілісний законопроект про держмито.
Його думка була підтримана колегами. І після обговорення термінів з директором департаменту податкової, митної політики та методології бухобліку Мінфіну Миколою Чмеруком, який представляв Кабмін,(хоча проект, взагалі-то, розробляв Мін'юст) народні обранці вирішили рекомендувати уряду до 19 жовтня внести відповідний законопроект до парламенту.
Чи стане Кабмін керуватися рекомендацією парламентського Комітету, це ще бабуся надвоє сказала. Втім, для урядових чиновників набагато важливіша відсутність претензій депутатів до тексту документа. А ось текст саме вельми примітний!
Автори законопроекту з Мін'юсту відзначилися відразу за двома напрямками, продемонструвавши дику безграмотність укупі з не менш дикою жадібністю. У Пояснювальній записці до проекту вони відзначають, що держмито відповідно до Закону "Про систему оподаткування" належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).
Здається неймовірним і дивовижним, що представники держоргану, який є "головним у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної правової політики", не знають елементарного: того, що Закон "Про систему оподаткування" з 01.01.11 р. не діє, а держмито відтепер не є ні податком, ні збором, ні обов'язковим платежем, передбаченим Податковим кодексом (що це, тепер взагалі незрозуміло). Проте це саме так! Проте в даному випадку жадібність страшніша за дурницю. Справа в тому, що Мін'юст вирішив "загнати" під держреєстрацію всі без винятку об'єкти нерухомості! У тому числі й ті, право власності на які виникло ще за "царя Гороха". При цьому автори продемонстрували атракціон небаченої щедрості, вдвічі (з 119 грн. до 59,5 грн.) знизивши ставку держмита за реєстрацію "старої" нерухомості.
Однак навіть у цьому випадку йдеться (до речі, більш-менш точної цифри немає ні в кого) про мільйони об'єктів. А це, відповідно, означає одномоментне "розщедрення" українських і не тільки українських громадян на більш ніж 60 млн грн.
Адже держмито - це тільки надводна частина айсберга. До неї обов'язково "причеплять" різного роду "послуги" - від ламінування свідоцтв про право власності до експертиз і технічних оцінок об'єктів нерухомості. Тому реальні суми витрат на повторну реєстрацію прав власності на нерухомість можуть вилитися навіть не в мільйони, а в мільярди гривень! Не кажучи вже про принади самої процедури, за яку пропонується заплатити.
Повторна реєстрація прав власності як приємний доважок до зазначених мільярдів може додати ще й єдину базу даних про нерухомість і її власників, яка дозволить "в повний зріст" запровадити податок на нерухомість.
І якщо хтось думає, що введення серйозного податку на нерухомість не буде хоча б тому, що в першу чергу під оподаткування потраплять "палаци" (наприклад, такі, як триповерховий будинок на Інститутській близько Нацбанку, який, за чутками, реставрують під в'їзд не кого-небудь, а міністра юстиції Олександра Лавриновича), то він помиляється. Маючи в руках докладну базу даних, "палаци" або більшу частину їх площ завжди можна "зробити", наприклад, нежитловими.
А власників звичайних будинків і квартир "підгорнути" на повну. Головне науково-експертне управління Верховної Ради виступило проти ідеї повторної реєстрації, пояснивши, що вона суперечить законодавству. Проте питання, чи буде почуто цю думку народними депутатами, залишається відкритим.
До речі, цікавим видається й походження розмірів ставок. Як виявилося, визначаючи їх, Мінюст "виходив з головного призначення застосування такого інструменту, як держмито, - покриття витрат, які виникають у зв'язку зі здійсненням юридично значущих дій в інтересах юридичних і фізичних осіб органами реєстрації прав".
Здається, якщо Кабмін все ж скористається рекомендацією профільного Комітету ВР і розробить цілісний законопроект про держмито, справа може обернутися підвищенням його ставок на самі різні операції. Адже свої витрати чиновники звикли рахувати, виявляючи надзвичайну щедрість.
"Вимоги проведення такої (повторної) реєстрації суперечать п.4 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", положеннями якого встановлено, що права на нерухоме майно, що виникли до набуття чинності цього Закону, визнаються дійсними без визначеної цим Законом державної реєстрації за умови, що реєстрація прав була здійснена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав.
Оскільки реєстрація прав власності на нерухоме майно в бюро технічної інвентаризації здійснювалася на підставі чинного законодавства, повторна реєстрація такого майна і, відповідно, сплата державного мита у розмірі, визначеному проектом, є, на наш погляд, неправомірною".
З Висновку Головного науково-експертного управління на законопроект № 8296.
Марков Олександр
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас