Нові правила за рахунок бюджету — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нові правила за рахунок бюджету

Казна та Політика
741
Однією з основних змін у новій редакції закону є скасування для державних, комунальних підприємств та їх об'єднань (визначення терміна не змінилося) обов'язкового проведення конкурсних процедур, оскільки їх грошові кошти не будуть вважатися державними коштами. Виняток становитимуть закупівлі за рахунок коштів держпідприємств та їхніх об'єднань, які користуються податковою пільгою; звільнених від обов'язку щодо сплати заборгованості перед бюджетами; отримують пряму або опосередковану бюджетну підтримку. Зазнав змін перелік випадків, на які не поширюється дія закону. Зокрема, це закупівлі товарів і послуг, що здійснюються Аграрним фондом в рамках закону "Про державну підтримку сільського господарства в Україні", закупівля товарів відповідно до номенклатури, здійснювана Держкомрезервом на біржовому ринку, закупівля послуг з авіаперевезень перших осіб країни.
Ці зміни дозволять підприємствам на законних підставах минути виснажливі конкурсні процедури і набагато оперативніше, ніж досі, задовольняти свої потреби в товарах, роботах і послугах. Разом з тим, зміни до закону можуть лягти важким тягарем на дефіцитний держбюджет. Процедури держзакупівель втрачають свою прозорість, що, безумовно, спровокує новий сплеск корупції в галузі. Для зміни умов чинного договору про закупівлю необхідно пройти процедури, передбачені "старим" законом. Але чи не легше буде розірвати такі договори і забути про закон назавжди? Тут - нове поле для корупційних відносин. Слід зазначити, що тепер спрощена процедура проведення закупівель в одного учасника шляхом скасування погодження уповноваженим органом застосування процедури. До того ж, підстави її застосування в новій редакції закону можна трактувати більш суб'єктивно: якщо "дуже потрібно" - застосовуємо процедуру проведення закупівель в одного учасника, до того ж - без будь-яких погоджень. Однак при отриманні держпідприємством кредиту, надання їм гарантії або поручительства в силу чинних норм все ж необхідно отримати відповідне погодження.
В попередній редакції закону зміна будь-яких умов договору, чи то істотні умови або несуттєві, передбачає проходження процедур закупівлі "заново". Нова версія передбачає можливість зміни істотних умов договору про закупівлю без додаткових процедур. Зручна новація позбавить необхідності повертатися до початку процедури щоразу, коли потрібно, наприклад, продовжити термін дії договору в певних випадках. Тепер несуттєві умови можна змінювати як завгодно і без проходження конкурсу.
У новій редакції звужений перелік інформації про закупівлю, яка підлягає оприлюдненню. Результати закупівлі, попередньої кваліфікації, інформація про одностороннє розірвання договору про закупівлю не будуть входити в цей перелік. Також скасовується обов'язок публікувати оголошення про "велику" закупівлю англійською мовою. Таким чином, зростає ймовірність того, що замовника не почують "небажані" продавці, в тому числі, нерезиденти. Серед "загадок" закону - заміна закупівлі на засадах координації закупівлею з рамкових угод. Кабміну ще належить визначити особливості укладення таких угод.
Також змінено вимоги до осіб, що входять до складу комітету, що проводить торги. З одного боку, вони посилюються: в комітет можуть входити лише посадові особи замовника (раніше - будь-які представники замовника). Водночас вимоги пом'якшуються - навчання з питань організації та здійснення закупівель у встановленому законодавством порядку повинні пройти лише голова та секретар комітету, а не всі його члени. Скасована необхідність планувати закупівлю заздалегідь, передбачаючи її у фінплані на рік і у відповідному кошторисі витрат замовника. Це логічно, оскільки точно передбачити час виникнення потреби в товарах, роботах, послугах і обсяги такої потреби не завжди вдається. У випадку "раптової потреби" необхідно вносити зміни до фінплану, причому за окремою процедурою, передбаченою законодавством.
Нова редакція закону передбачає зміни тільки в план держзакупівель. При цьому обов'язок комітету з торгів складати і затверджувати річний план залишається в силі. Оскільки дане питання належить до компетенції комітету, воно може бути вирішене на найближчому засіданні комітету. У свою чергу, необхідність у зміні фінплану відпадає.
Законодавці дещо підвищили розмір адміністративних штрафів за порушення у сфері здійснення закупівель товарів, робіт, послуг за державні кошти. Однак навряд чи ця норма може зупинити українського корупціонера. Слід зазначити, що нововведення не підвищать шанси "рядового" виробника товарів, робіт, послуг стати переможцем конкурсу або ж стати його "єдиним учасником".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас