Консервативна спроба Кабміну — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Консервативна спроба Кабміну

Казна та Політика
717
Кабмін витримав норму Бюджетного кодексу: до середини вересня проект держбюджету на 2012 рік був затверджений на засіданні уряду і переданий до парламенту. Але якщо до зразкової за термінами підготовки фінансового плану держави зауважень немає, то до змісту документа питання вже з'являються. Причому як в неурядових експертів, так і у вищих держчиновників країни.
Офіційний макросценарій
Проект Закону № 9000 "Про державний бюджет України на 2012 рік", переданий Кабміном 15 вересня до Верховної Ради, передбачає таку загальну структуру держфінансів. Бюджетні доходи визначені в сумі 337,557 млрд грн., витрати - 361,586 млрд грн. Граничний дефіцит бюджету передбачається розміром 24,13 млрд грн., ліміт держборгу станом на 31 грудня 2012 року - 415,565 млрд грн. Держгарантій за борговими зобов'язаннями господарюючих суб'єктів наступного року запроектовано надати на 15 млрд грн.
Презентуючи ці цифри, прем'єр-міністр Микола Азаров доповнив їх рядом макроекономічних індикаторів. Зокрема, в Кабміні повідомили, що держбюджет розраховувався, виходячи з урядового прогнозу темпів зростання економіки країни в 2012 році на рівні 5,5% за інфляції в межах 7,9%. (На поточний рік уряд передбачає зростання ВВП України в 4,7% з інфляцією 8,9% і номінальною оцінкою в 1,291 трлн грн.). Причому чистий дефіцит держбюджету наступного року не повинен перевищити 1,6%, а дефіцит державного сектора - 2,5% проти 3,5% в поточному. Дані показники М. Азаров охарактеризував лаконічно: "Це наша гарантія стійкості".
Подібні оцінки і такі ж цифри наводяться і в урядовому поданні законопроекту про держбюджет-2012, текст якого також переданий до парламенту. За тим винятком, що в бюджетній презентації для народних обранців фігурує дещо інша оцінка реального зростання ВВП наступного року. А саме: + 5% з номінальним обсягом у 1,505 трлн грн. (На 16,6% більше за передбачуваний грошовий розмір ВВП за підсумками поточного року).
Тут же вказується, що за основу розрахунків бюджетних показників Кабмін взяв песимістичний сценарій, "який передбачає консервативні оцінки і тенденції зростання економіки України в 2012 році". В оптимістичному сценарії, до речі, КМУ у своїй постанові № 907 від 31 серпня 2011 р. прогнозується зростання української економіки наступного року на 6,5% з номінальним обсягом у 1,516 трлн грн. і тим же рівнем інфляції в 7,9%.
Експертні зауваження
Коментуючи основні макропоказники, використані при розрахунку держбюджету-2012, більшість неурядових експертів сходяться в одному. Прогнозовані урядом реальний приріст національної економіки і рівень інфляції виглядають оптимістично навіть у консервативному припущенні. А дефіцит держфінансів - навпаки, заниженими. "Враховуючи уповільнення темпів зростання світової економіки в першому півріччі-2011, ми очікуємо на зростання ВВП на рівні 5% в 2012 році, інфляцію - близько 10%, дефіцит держсектору - 3,5% від ВВП", - говорить заступник директора аналітичного департаменту ІГ "Сократ" Іван Панін.
"Урядовий орієнтир щодо розвитку української економіки наступного року цілком досяжний. Але лише у випадку непогіршення глобальної економічної ситуації. Якщо відбудеться збільшення боргових проблем в ряді країн Євросоюзу або світова економіка ввійде на стадію рецесії, на 5% зростання ВВП наступного року очікувати не слід", - підкреслює аналітик ІК Phoenix Capital Олександр Лозовий. При цьому позначений урядом рівень споживчої інфляції він називає цілком реалістичним, але от розмір дефіциту держсектора в 2,5% - доброю, але навряд чи досяжною метою: "Просто такий граничний розмір дефіциту узгоджений з МВФ як одна з умов надання Україні чергового траншу за кредитною програмою stand-by (на 10 млрд SDR або понад 15 млрд дол - прим автора). Насправді, думаю, утримати даний показник у зазначених рамках не вдасться".
Економіст ІК "Трійка Діалог Україна" Ірина Піонтковська вважає, що зниження інфляції до 7,9% на тлі зростання цін на енергоносії виглядає нереалістичним. "Хоча уряд і говорить про те, що не піде на підвищення тарифів на газ для населення наступного року, необхідність скорочувати розрив фінансування Нафтогазу вкупі з вимогами МВФ, ймовірно, зажадає коригування енергетичних тарифів", - пояснює вона. Кабмінівський прогноз зростання ВВП, на її думку, теж виглядає занадто оптимістичним: "Немає впевненості в прискоренні внутрішнього попиту (на тлі низької кредитної активності і помірного зростання доходів населення), а глобальні тенденції говорять про уповільнення зовнішнього попиту на продукцію експортоорієнтованих галузей промисловості".
У такій ситуації єдиним гарантованим позитивом для економіки країни є проведення чемпіонату з футболу Євро-2012. Ця подія спричинить за собою бурхливий сплеск в'їзного туризму, але на досить короткий проміжок часу. І очікувати на значний позитивний ефект від нього для економічного зростання України наступного року навряд чи варто, переконана І. Піонтковська. Вона зазначає: "Урядові прогнози прискорення української економіки на тлі високих ризиків уповільнення зростання світової економіки виглядають надмірно оптимістично. Але порівняно низька прогнозна інфляція дозволяє зберегти номінальні параметри бюджету на рівнях, які відповідають більш консервативним макроекономічним очікуванням. Тому ризик того, що бюджетні доходи виявляться нижчими за прогнозовані Кабінетом міністрів, не є високим".
Головний економіст ІК Dragon Capital Олена Белан вважає правильним підхід Кабміну з розрахунку показників держбюджету-2012 на підставі більш консервативного макросценарію. Водночас, за її очікуваннями, реальне зростання ВВП наступного року буде нижчим за урядові прогнози - на рівні 4%, а показник інфляції вищим - близько 8,5%. "Але в цілому виходить, що зростання номінального ВВП (в гривневій оцінці) і в нас, і в уряду збігається", - визнає експерт.
Вона також погоджується з тим, що в частині запроектованої суми доходів держбюджету особливих ризиків не проглядається. Зростання бюджетних доходів на 12,5% наступного року нижче за плановане в Кабміні збільшення номінального обсягу ВВП країни. Однак витратні показники держбюджету і запроектований рівень дефіциту державного сектору, на її думку, будуть перевищені: "Враховуючи, що наступного року в Україні мають відбутися парламентські вибори, витримати заплановане Кабміном підвищення видатків бюджету на 7% відносно показника поточного року - дуже непросте завдання".
Борговий реалізм
Політичний фактор нинішнього бюджетного процесу проявить себе, перш за все, в ситуації з вирішенням газового питання. Зараз у проекті держбюджету передбачено схему фінансування НАК "Нафтогаз" на 12 млрд грн. - за допомогою розміщення ОВДП і подальшого придбання акції цієї компанії з їх додаткової емісії. Але цих коштів може виявитися недостатньо: якщо ціна на природний газ наступного року складе прогнозовані 414-416 дол./тис. куб. м, а газові тарифи для населення і теплокомуненерго залишаться на сьогоднішньому рівні. "В результаті зросте дефіцит Нафтогазу, а значить, і дефіцит державного сектора. За нашими оцінками, в 2012 році даний показник не вийде утримати в рамках 2,5%; його рівень може зрости до 4,5%", - стверджує головний економіст Dragon Capital.
Представник ІГ "Сократ" теж акцентує увагу на тому, що вартість природного газу стане одним з головних питань наступного року для національної економіки. Якщо вона виявиться вищою за заплановану, доведеться докапіталізувати Нафтогаз, що може позначитися на збільшенні дефіциту бюджету, - поділяє точку зору колеги І. Панін. І додає, що більш реалістичним виглядає урядовий ліміт держборгу-2012: "Цей показник буде вищим за поточний (375,6 млрд грн. з держбюджету-2011 - прим. автора) на 11%. А прямий держборг України, з урахуванням відновлення програми stand by від МВФ, може скласти близько 410 млрд грн. або 29% від ВВП. Це на 2% перевищує прогноз уряду і нижче за граничний розмір, передбачений в проекті бюджету на наступний рік".
О. Лозовий вказує, що підвищення граничного розміру держборгу слід розглядати як технічний показник під ті обсяги погашення запозичень, які припадають на 2012 рік. Наразі, розповідає він, розмір прямого і гарантованого державою боргу України стоїть на досить прийнятному рівні - у порівнянні з аналогічними показниками держав Східної Європи і країн з економікою, що розвивається. (За інформацією представників Мінфіну, на початку вересня сукупний держборг України становив 360,5 млрд грн.).
За припущеннями експерта, до завершення поточного року розмір сукупного держборгу України складе до 42% від ВВП, а наступного року цей показник знизиться. "Але, оцінюючи даний показник, слід враховувати специфіку України як держави з дуже відкритою економікою. Помітне погіршення економічної ситуації у світі безпосередньо впливає і на нашу країну. У такій ситуації для України навіть чинний рівень співвідношення загального держборгу до ВВП є досить вагомим. І подальше його збільшення, за серйозного уповільнення темпів зростання світової економіки або настання другої фази кризи, може призвести до істотних ризиків для платоспроможності державного сектора економіки країни", - міркує аналітик Phoenix Capital.
На думку Бєлан, причиною збільшення ліміту держборгу України стала, насамперед, необхідність у фінансуванні бюджетного дефіциту. Навіть з урахуванням прогнозованих в Кабміні надходжень від приватизації-2012 у розмірі 10 млрд грн., уряду все одно необхідні будуть нові внутрішні і зовнішні позики - щоб покрити решту дефіциту.
З планованих на 2012 рік запозичень на майже 92 млрд грн., за її оцінками, порядку 57 млрд буде спрямовано на рефінансування зобов'язань за сукупним держборгу країни, а чисте збільшення цього показника складе до 35 млрд грн. "При цьому не можна сказати, що співвідношення прямого і гарантованого боргу до ВВП Україна буде означати якісь загрози для економіки країни. Якщо дефіцит перевищить урядові показники, то держборг по відношенню до ВВП буде все одно знижуватися. Наступного року на загальний рівень держборгу, включаючи гарантовану його частину, чимало вплинуть виплати Міжнародному валютному фонду з боку Нацбанку (таких на 2012 р. 3,5 млрд дол - прим. автора)", - констатує представник Dragon Capital.
Напередодні бюджетної переробки
Бєлан упевнена: навіть якщо держбюджет буде схвалений парламентом в нинішньому вигляді, досить імовірний його подальший перегляд у бік збільшення видаткової частини. Іншими словами, у передвиборний рік влада навряд чи піде на істотне скорочення соцгарантій лише з тим, щоб витримати дефіцит "за правилом МВФ".
Але й без виборної обставини шанси на те, що урядовий проект держбюджету буде легалізований в первинному варіанті, вже в принципі не розглядаються. Як заявив Президент Віктор Янукович, документ слід підправити, щоб "покращити деякі положення та показники". Перший заступник голови Адміністрації Президента Ірина Акімова уточнила - уряд знає, це далеко ще не фінальний документ. І додала, що є "питання до конкретних статей витрат і доходів".
А якими можуть бути ці самі питання, минулого тижня чітко дав зрозуміти віце-прем'єр і міністр інфраструктури країни Борис Колесніков, який висловив невдоволення нинішньою редакцією держбюджету-2012. Предметом його критики стало те, що в нинішньому варіанті бюджету не враховані гарантії з метробудівних проектів у великих містах України.
Зрозуміло, дана критика - один з перших провісників майбутньої "боротьби за бюджет". І навряд чи остання обмежиться простим перерозподілом зафіксованої витратної частини. "Консервативний підхід уряду" до створення фінансового плану країни, думається, будуть ще не раз критикувати і переглядати аж до власне легалізації держбюджету-2012. Але свою "песимістичну спробу" Кабмін все ж зробив.
Сергій Кукін
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас