Нові ініціативи Кабміну призведуть до дефіциту бензину? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нові ініціативи Кабміну призведуть до дефіциту бензину?

Енергетика
1043
Ініціатива представників українських НПЗ про введення квот на імпорт нафтопродуктів для захисту національних виробників, озвучена 6 вересня на засіданні міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, знайшла підтримку в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості. Які наслідки вона матиме для автолюбителів у разі схвалення, видання дізналося за допомогою експертів.
Директор групи консалтингових компаній "А-95" Сергій Куюн вважає, що ідея нафтопереробників по суті нічим не відрізняється від їх попереднього речення про введення мит на імпорт нафтопродуктів. За його словами, ухвалення урядом відповідного рішення неминуче призведе до зростання цін на нафтопродукти.
"Сама практика нетарифного захисту внутрішнього виробника, до якої належить квотування імпорту певних видів продукції, спрямована на підвищення рентабельності роботи внутрішнього виробника шляхом підвищення цін", - сказав С. Куюн.
Він також зазначив, що власники українських НПЗ протягом 20 років незалежності України вкладали дуже обмежені обсяги коштів у модернізацію виробничих потужностей.
"Тому тепер вони, їх продукція, стали неконкурентоспроможними навіть порівняно з сусідніми країнами, не тільки з Євросоюзом. По суті, пропонується за допомогою держави, регулювання, вирішити проблему інвестування в НПЗ за рахунок споживачів. Так простіше - навіщо ризикувати, вкладати кошти в модернізацію, якщо можна підняти ціни?", - підкреслив експерт.
За його розрахунками, у разі введення квот на імпорт нафтопродуктів з дизельного паливу НПЗ зможуть закрити потреби ринку за рахунок власного виробництва, а з бензину виникне дефіцит.
"При цьому ми ще повинні розуміти, кого ми захищаємо. Ось російська компанія ТНК-ВР володіє Лисичанським НПЗ - це що, вітчизняний виробник? Такими діями (міністр Юрій) Бойко і Міненерго посадять Україну крім газової ще й на нафтову голку. Ми зіскочили з цієї голки в 2005 році, коли скасували мита на імпорт нафтопродуктів. Зараз у нас, умовно кажучи, 15 джерел надходження, а якщо ввести квоти, залишиться 3, з них 2 - російські", - заявив глава групи компаній" А- 95 ".
На його думку, наразі український ринок нафтопродуктів оптимально збалансований і диверсифікований.
"От влітку Лисичанський НПЗ різко розвернув свої поставки на Росію і що, ринок захитався? Ні. Збільшилися поставки з імпорту. Взагалі нафтотрейдери можуть взяти стільки частки ринку, скільки їм дозволяє виробник, не більше", - сказав експерт.
Він так само відзначив, що введення квот на імпорт нафтопродуктів буде мати негативні наслідки для міжнародної торгівлі України.
"Це і СОТ, і Євросоюз, і Росія. З їхнього боку вже прозвучали жорсткі заяви і думаю, вони введуть в такому випадку відповідні захисні заходи на українську продукцію, щоб компенсувати втрати своїх експортерів. Це теж звичайна практика", - пояснив С. Куюн.
Член комітету Верховної Ради з питань ПЕК Сергій Пашинський висловив думку, що дана ініціатива призведе до збільшення корупції в сфері держрегулювання.
"Хто буде визначати розмір квоти і кому її надати? Чиновники. І на ту суму "відкатів", які їм доведеться давати, і виросте ціна на бензин і дизпаливо для споживачів. Це з їхньої кишені гроші заберуть, згадайте, як це було, коли у нас вже вводили квоти на експорт зернових, на цукор", - сказав він.
С. Пашинський також припустив, що дефіцит нафтопродуктів Україні тим не менш не загрожує. "Вони просто тихенько збільшать імпортні квоти нафтотрейдерам на той обсяг, який недопоставив НПЗ. І візьмуть за це ще гроші. Там, де квоти, там і корупція", - підкреслив член комітету ВР з ПЕК.
Він також зазначив, що ринок потребує стабільних і прогнозованих правил гри. "Якщо кожні 3 місяці змінюється ситуація, то квоти, то "Лівела", не знаєш, що буде завтра, то як можна планувати інвестиції?", - пояснив депутат.
Президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук відзначив, що ініціатива про введення квот на імпорт нафтопродуктів була озвучена представниками Міненерговугілля після того, як вони не змогли представити на засіданні міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі докази економічного збитку, завданого НПЗ діями нафтотрейдерів.
"Для чого вони хочуть ввести ці квоти, я не дуже розумію. Якщо це буде так само, як раніше ввели загороджувальні мита на імпортний зріджений газ і тепер у нас є один монополіст, ДК "Укргазвидобування", яка отримує маржу по 1000 дол./тонн - то так і буде. За власні прорахунки хочуть змусити заплатити народ. При цьому власні інтереси, інтереси корумпованих чиновників намагаються видати за інтереси держави", - сказав він.
На думку Л. Косянчука, квотування імпорту нафтопродуктів призведе до їх дефіциту і "автоматично підніме ціни на внутрішньому ринку". Тому така серйозна ініціатива повинна попередньо бути винесена на публічну дискусію.
"Її треба хоча б розглянути спочатку на громадській раді профільного міністерства, подивитися, як це узгоджується із законодавством СОТ, а не просто взяти і схвалити. Інакше я думаю, що потім розподіляти квоти буде Печерський районний суд (Києва)", - підкреслив він.
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас