0 800 307 555
0 800 307 555

Банкірам роздадуть квартири

Нерухомість
3917
Незабаром українці отримають черговий шанс накопичити на житло, вклавшись в один з фондів при банках. Як запевняють депутати, заснована на довірчому управлінні схема житлових накопичень не дозволить банкірам поживитися грішми громадян. Втім, повної гарантії збереження коштів юристи в документі не знайшли.
2 вересня в парламенті зареєстрований законопроект № 9093 "Про фонди банківського управління". Згідно з пояснювальною запискою до документа, законопроект передбачає розширення діяльності фондів банківського управління шляхом створення нового його виду - житлового ФБУ, як способу накопичення коштів його учасниками для придбання житла або інвестування будівництва. Законопроектом розширюється склад учасників ФБУ для юросіб, які тепер зможуть відкривати корпоративні рахунки в межах кожного з фондів. Вигодонабувачами за цим рахунком стануть працівники підприємства або їх неповнолітні діти.
Депутати-розробники проекту свої мотиви традиційно пояснюють необхідністю стимулювати житлове будівництво. Але опитаним фінансистам ініціатива законодавців оптимізму не додала.
За словами начальника управління правової методології та нормативного забезпечення VAB Банку Дмитра Богатирьова, пропоновані нововведення (якщо будуть імплементовані в чинне законодавство. - ред.) не заснують жодних принципово нових інститутів. Фактично йдеться про створення тих же житлових та пенсійних фондів довірчих, але вже на базі банків. "Мабуть, автори проекту розраховують на порівняно більш високу стабільність банківських установ у порівнянні із загальноприйнятими компаніями з управління активами. По суті, пропонований підхід щодо корпоративних рахунків ФБУ є тільки конкретизацією чинних норм", - говорить юрист. Адже, відповідно до статті 1034 Цивільного кодексу України, засновник управління і зараз може відмовити вигодонабувачів від майна, переданого в управління.
Враховуючи довгостроковість інвестицій у ФБУ, представляється украй скрутним прогнозувати соціальний і ринковий ефект діяльності фондів. Адже практика діяльності подібних фондів в Україні не нова, а основна проблема полягає в регуляції їх діяльності, каже керівник фінансового сектора відділу аудиторських послуг консультаційної компанії "КПМГ в Україні" Вадим Кунцевич. Досі інвестори цих фондів були практично не захищеними від шахрайства та елементарного непрофесіоналізму банку або забудовника, так як банк фактично був касою і власником поточного рахунку, що не мають контролю над самим будівництвом. "Природно, банк не може здійснювати такий контроль професійно і безкоштовно. Отже, без залучення професійних учасників, якоїсь "служби замовника", яка діяла б в інтересах інвесторів, закон не внесе істотних змін у поточну ситуацію", - застерігає експерт.
На думку аналітика ІГ "Арт-Капітал" Олега Іванця, ФБУ, швидше за все, плануються законодавцями як альтернатива ФФБ (фонд фінансування будівництва), мегапопулярним до кризи і широко використовуваним зараз. Завдяки ФФБ можливо було досить ефективно, в тому числі і з податкової точки зору, фінансувати проекти будівництва нерухомості. Такі фонди були досить ризикованими, як показала криза, однак, тим не менше, популярними. "Житлові ФБУ, думаю, зможуть скласти гідну конкуренцію ФФБ і тим самим відродити деяку довіру до проектів фінансування будівництва, в основному за рахунок більшої довіри до банків", - припускає співрозмовник.
Однак для того, щоб житлові ФБУ стали популярними, їх діяльність повинна ефективно і зручно регулюватися (зокрема, це стосується відстрочки податкових зобов'язань). На думку експерта, плюси можливого нововведення очевидні, оскільки ФБУ представляються зручним інструментом інвестування. Недоліки ж, швидше за все, виявляться в процесі контролю за діями ФБУ, який повинен бути достатньо жорстким, щоб уникнути махінацій, але досить ліберальним, щоб механізм працював.
Надання ж юридичним особам права входити до складу учасників фондів банківського управління учасники ринку оцінюють в основному позитивно. На думку Олега Іванця, зростання кількості інвесторів ФБУ буде сприяти підвищенню їх ефективності і прибутковості, від чого виграють пересічні громадяни-учасники фондів. "З іншого боку, шляхом збору інвесторів - юридичних осіб у групи можна буде здійснювати фінансування та інвестування в програми, підтримувані державою, наприклад, у будівництво готелів у Криму, Карпатах або об'єктів малої інфраструктури. Це, правда, вимагає внесення ряду уточнень і доповнень до обговорюваний законопроект", - говорить Вадим Кунцевич. І додає, що без участі професійної служби замовника технічна складова такої інвестиції і функціонування фонду зазнають великих ризиків.
Руслан Кисляк
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас