Небезпечні ігри з бензином — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Небезпечні ігри з бензином

Енергетика
1634
6 вересня народні депутати повертаються з відпусток. Верховна рада почне роботу. Політична осінь обіцяє бути спекотною. Втім, перший вересневий вівторок буде відзначений ще однією подією. Менш помітною, ніж відкриття чергової сесії парламенту, але, може так статися, не менш значущою для визначення осінньої політичної температури.
"Підлити бензину" в багаття політичних пристрастей можуть слухання, які 6 вересня проведе Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (МКМТ). Захід відбудеться в рамках спеціального розслідування з питання імпорту нафтопродуктів в Україну, який проводиться Комісією за ініціативою вітчизняних нафтопереробних підприємств. У рамках слухань МКМТ планує ознайомитися з позиціями і українських виробників палива, і імпортерів. Результатом слухань стануть рекомендації уряду з питання введення мит на імпорт готових нафтопродуктів.
Приводом до розслідування стало положення справ на українському ринку нафтопродуктів. На кінець літа більше 2/3 ринку опинилось в руках імпортерів. Неприродність такого пайового розподілу між вітчизняною і ввізного продукцією очевидна. Адже ще на початку 2005 року імпорт покривав лише 7% ринку. Але тоді уряд Тимошенко, зіткнувшись із дефіцитом нафтопродуктів, поспішно, без попередніх розрахунків та аналізу на перспективу, скасував ввізне мито на імпортне паливо.
Як наслідок, нафтотрейдери, що працюють з російськими та білоруськими виробниками бензину та дизпалива, поступово витіснили українського виробника. Що й не дивно: і росіяни, і білоруси отримують сировину (нафта) від видобувних компаній за пільговими цінами. При цьому самі росіяни активно захищають свої інтереси, користуючись таким інструментом як експортні мита, А про те, як взаємопов'язані розміри мита та обсяги переробки нафти в Україні, можна побачити на прикладі серпня. Чергове підвищення експортних мит в РФ призвело до рекордного падіння обсягів нафтопереробки у нас в країні (на 44% менше, ніж рік тому).
Примітно, що відносна дешевизна сировини, з якої робили імпортний бензин, нічого не дала українському споживачеві. За логікою, він повинен був отримати дешевший продукт. Його не повинно було б турбувати те, що обсяги переробки нафти в Україні скоротилися тільки за цей рік до 6 мільйонів тонн, за потенціалу - 30 мільйонів тонн. Ось тільки на практиці вийшло, що, відвоювавши ринок, імпортери демпінгувати не збираються. Навпаки, вони жорстко і планомірно проводять політику виведення цін українського ринку на середньоєвропейських рівень.
Ось і напередодні підвищення акцизів на бензин і ДП, у ЗМІ пройшла нова хвиля повідомлень про майбутнє підвищення цін. Прогнозувалося, що бензин подорожчає на 50 копійок, на гривню, і навіть - до 30 грн за літр. Проте в Міненерго стверджують, що підстав для паніки немає, і, що уряд не очікує на підвищення цін. Просто маржа трейдерів, яка зараз становить 220-240 доларів за тонну, буде трохи меншою, і у власники АЗС можуть не піднімати ціни, стверджує паливний міністр Юрій Бойко. Свою позицію висловили і нафтопереробники. Зокрема, прес-служба ТНК-ВР, повідомила, що з 1 вересня ціни на нафтопродукти в роздрібній мережі компанії не піднімуться, залишившись на рівні цін серпня.
Важливо також розуміти, що нафтопереробна галузь України - один з системоутворюючих елементів промислового потенціалу країни. І її розвал загрожує серйозними соціальними проблемами. Адже на підприємствах галузі, а також у суміжних секторах, працюють десятки тисяч людей. Тому втрата такої кількості робочих місць безслідно не пройде. А для Кременчука та Лисичанська закриття бюджетоутворюючих підприємств і зовсім може обернутися на соціальну катастрофу. Крім того, підприємства, що не працюють, - це ще й недоотримані гроші до бюджету. А значить - невиплачені пенсії та зарплати, що працює понаднормово верстат у Нацбанку. Все це теж аж ніяк не поліпшить соціальну ситуацію в країні. Ігнорувати такі тенденції, особливо в передвиборний рік, влада не повинна за визначенням. Амортизувати ці проблеми за рахунок МВФ теж навряд чи вдасться - Фонд, який переживає не найкращі часи, "затискає" навіть обіцяні транші...
Крім згаданих, існують ще й ризики геополітичного характеру. Україна сьогодні на 2 / 3 залежна від поставок енергоносіїв з Російської Федерації. Відносини з нашими найближчими сусідами ніколи не були безхмарними. Дві "газові війни" - яскраве тому підтвердження. А в разі розвалу української нафтопереробки, до них можуть додатися ще й бензинові кризи.
Якщо ж переходити зі стратегічного рівня на конкретно-прикладний, то відновлення конкурентного середовища на ринку нафтопродуктів - це крок до реальної незалежності. Не випадково ж у зверненні до співвітчизників з нагоди 20-ї річниці незалежності України президент Віктор Янукович заявив: "Україна стане дійсно незалежною, лише маючи сильну економічну основу. Українці будуть почувати себе впевнено в світі, тільки якщо їх права будуть дійсно захищені".
Водночас, всередині країни є й противники введення мита. Так, активно намагається перешкоджати можливим змінам на ринку Асоціація "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України", що представляє інтереси імпортерів палива. Трейдери подали позов до Окружного адміністративного суду Києва, вимагаючи визнати розслідування МКТМ незаконним. Втім, як зауважив юрист адвокатського об'єднання Arzinger Олександр Дякулич, спроба через суд заборонити розслідування, яке проводиться на підставі і відповідно до закону, тотожна забороні органам, які проводять таке розслідування, виконувати свої повноваження.
З іншого боку, експерти International Energy Agency вважають, що в сьогоднішніх умовах багато держав перейдуть до практики захисту своїх нафтопереробних заводів. Ось і прем'єр Микола Азаров наголошував, що Кабмін буде проводити послідовну політику відродження вітчизняної нафтопереробної галузі. Правда, при цьому додав, що "не буде гарячкувати". Зрозуміти пана Азарова можна: куди вже тут гарячкувати, якщо і без того жарко?..
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас