737
Єврострах
Застраховані автолюбителі з 18 вересня зможуть самостійно оформляти незначні ДТП за допомогою європротоколу без участі Державтоінспекції (ДАІ). Така можливість з'явиться після набрання чинності закону №3045-VI від 17 лютого 2011 р., який передбачає наявність лише 1-го типу страхового поліса ОСЦПВ, скасовуючи 2-й і 3-й типи.
Учасники ринку стверджують, що вартість єдиного поліса не зміниться. А водії, які оформили до 18 вересня другий і третій тип поліса, можуть не турбуватися і не поспішати отримувати перший тип, оскільки "старі" поліси до закінчення терміну їх дії залишаться легітимними. При цьому експерти побоюються, що українські страхові компанії (СК) будуть відмовляти водіям у виплатах через неправильне оформлення європротоколів.
Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП та виплат страхового відшкодування" прийнято в рамках підготовки до Чемпіонату з футболу Євро-2012. Цим документом передбачається приведення українського законодавства у відповідність з європейським, і вводиться поняття європротоколу (єврорапорту), який використовується без участі ДАІ. Зокрема, єврорапорт може бути дійсним, якщо в результаті ДТП не було травмованих і загиблих людей. Всім учасникам аварії необхідно мати страховку. Також в обох сторін мають бути відсутні претензії до причин події. Крім того, у водіїв мають бути відсутні ознаки алкогольного, наркотичного сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів.
При цьому розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів, які затверджує уповноважений орган - Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ). Для використання європротоколу достатньо лише 1-го типу поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ). Відповідно, згідно з новим законом, 2-й і 3-й типи будуть скасовані.
Сьогодні ж водій, який став учасником навіть незначного ДТП, повинен в обов'язковому порядку повідомити про подію в органи ДАІ для оформлення події. До водія, якого суд визнав винним у ДТП, в обов'язковому порядку застосовується адміністративне покарання.
За даними "Мінфіну", сьогодні в Україні зареєстровано близько 9,5 млн. транспортних засобів, власники яких цього року придбають 8,2-8,6 млн. полісів.
Як відомо, поліс ОСЦПВ купується на термін від 15 днів до 1 року. Процедура розрахунку вартості поліса 1-го, 2-го і 3-го типів виглядає так: базовий страховий платіж - 180 грн. множиться на коефіцієнти відповідного типу полісу, залежно від статусу особи (юридична або фізична), типу транспортного засобу (об'єм двигуна), місця основного використання автомобіля тощо. Залежно від коефіцієнта змінюється вартість поліса. Тобто, чим більший стаж водія, менший об'єм двигуна і кількість населення міста реєстрації авто, тим дешевший поліс. Існують також знижки для пільговиків, наприклад, інваліди ІІ групи (при об'ємі двигуна до 2,5 тис. куб. см.) і пенсіонери можуть оплачувати 50% вартості поліса.
Страхові спекуляції
Сьогодні на тлі прийдешніх змін з'явилася інформація про подорожчання страхового поліса ОСЦПВ, що стурбувало українських автолюбителів. Однак учасники ринку заспокоюють, стверджуючи, що можливість подорожчання страхового поліса, після поява європротоколу практично дорівнює нулю. При цьому, на їхню думку, відомості про підвищення цін на ОСЦПВ з прив'язкою до європротоколу є лише спекуляцією, тому що в законі про це ніде не згадується.
Так, Ольга Стесіна з МТСБУ повідомила, що у зв'язку з тим, що ще не прийняті відповідні підзаконні акти, "ніяких передумов для подорожчання полісів нема". Крім того, за її словами, Держкомісія з регулювання ринків фінансових послуг (Держфінпослуг) розробляє коректуючі коефіцієнти, за якими можливе навіть деяке зниження вартості полісів. "Яка буде вартість поліса в майбутньому, поки невідомо. Є проект змін коефіцієнтів від Держфінпослуг і паралельно є пропозиція щодо зміни коефіцієнтів від МТСБУ" - розповів "Мінфіну" голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський. При цьому Черняховський обурений тим, що Держфінпослуг та МТСБУ, працюючи над зміною тарифних коефіцієнтів для ОСЦПВ, не проводять ніяких реальних розрахунків і досліджень.
Примітно, що з чинної зараз системи коефіцієнтів ОСЦПВ видно, що 2-й тип полісів - найдорожчий, а третій тип відрізняється від першого лише кількістю людей, які можуть керувати транспортним засобом. Тому при масовому переході на 1-й тип полісів, колишні власники 2-го типу навіть заощадять, а 3-го - просто нічого не втратять. Гендиректор Ліги страхових організацій України Наталія Гудима впевнена, що з набранням чинності нового закону всі тарифні коефіцієнти залишаться. "Залишаться також і бонуси, мауси (коефіцієнт-бонус) для водіїв, які їздять добре і не спричиняють ДТП. Для них буде здійснюватися зменшення платежу в районі 5%. Тобто, в принципі, ніяких передумов для подорожчання полісів немає", - вважає вона.
Європротокол збільшить кількість звернень до СК
І навіть те, що з введенням європротоколу в цьому році кількість звернень до СК може збільшитися на 3-3,5 тис., за словами Черняховського, це не повинно вплинути на вартість полісів, оскільки розмір виплат СК по ОСЦПВ менший, ніж 50% від отриманих платежів. "В цілому кількість звернень до СК збільшиться на 50-80 тис. заявлених випадків на рік за рахунок заяв про дрібні події, розмір збитків за якими 800-1500 грн. Загальний розмір виплат страховиків в 2012 році за рахунок введення європротоколу може зрости на 40-120 млн. грн.", - прогнозує експерт.
Наталія Гудима також зазначила, що водіям поспішати міняти старі поліси не потрібно. "А ті, хто мав 2-й і 3-й типи поліса, коли він закінчиться, будуть автоматично вже купувати 1-й тип поліса, бо це буде передбачено законом", - сказала вона.
Експерти вважають, що з введенням європротоколу можуть виникнути деякі проблеми, пов'язані з відсутністю знань і інструкцій з користування цим документом, оскільки з ним в Україні ніхто не мав справи і навіть не знає, як він виглядає. Також відсутня інформація про те, на яку суму єврорапорт потрібно виписувати. Зокрема, досвід Росії показав, що незнання водіями правил оформлення бланків єврорапорту дозволяло страховим компаніям відмовляти їм у виплаті.
Марк Поллок
За матеріалами: Мінфін.com.ua
Поділитися новиною
Також за темою
Кабмін запроваджує єдиний стандарт ВЛК для всіх сил оборони України
Зарплати на заході України зростають: кого шукають роботодавці
В Україні запрацював найбільший комплекс систем зберігання енергії на 200 МВт
В Україні арештували хакерів, які завдали мільярдні збитки світовим компаніям
Китайські бренди масово закривають свої автосалони в росії
На український ринок вийшов електрокросовер Ford Puma (фото)