1238
Меркель і Саркозі не виправдали надій на швидке подолання кризи євро
— Валюта
Всупереч очікуванням деяких спостерігачів, екстрена зустріч німецького канцлера і французького президента у вівторок, 16 серпня, не стала проривом в подоланні кризи єврозони. Ідею випуску єврооблігацій вони відкинули.
Зустріч лідерів Німеччини і Франції в Парижі розчарувала тих, хто пов'язував з нею надії на швидке вирішення європейських фінансових проблем. Тієї однієї ланки, вхопившись за яку можна було б одним зусиллям витягнути єврозону з прірви кризи, не існує. Як заявила за підсумками переговорів з Ніколя Саркозі Ангела Меркель, знизити позамежну державну заборгованість країн єврозони одним махом нереалістично, потрібна кропітка робота, тож з кризи доведеться вибиратися крок за кроком.
Висунуті канцлером ФРН і президентом Франції пропозиції - це по суті підтвердження їхніх намірів спільними зусиллями втілювати в життя рішення, прийняті ще на саміті країн єврозони 21 липня.
Повноваження економічного уряду
Обидва, наприклад, згодні з ідеєю зміцнення політекономічного співробітництва між країнами з єдиною валютою. Так це досі формулюють в офіційному Берліні. Париж уже давно в зв'язку з цим вподобав говорити про "економічний уряд" єврозони. За відмінностями в термінології - дещо різне розуміння тих повноважень, якими така наддержавна структура повинна володіти.
На відміну від французів, німці поки не готові поступитися ще однією часткою національного суверенітету і передоручити фінансово-економічні долі країни євробюрократів. Поступово, однак, позиції Берліна і Парижа зближуються. Німецькі політики, принаймні, перестали нервово реагувати на сам термін "економічний уряд".
За проектом Меркель і Саркозі, такий уряд матиме своє "обличчя". У перші два з половиною роки координатором і спікером країн єврозони буде чинний голова Європейської ради Херман ван Ромпей. Засідати, однак, його "уряд" буде тільки два рази на рік, і поки неясно, якими повноваженнями наділять його. У будь-якому випадку, відзначають у Берліні, країни не будуть позбавлені можливості проводити кожна свою власну фінансову та економічну політику.
Боргове гальмо і податок на спекулянтів
Державна заборгованість Німеччини збільшується на 4439 євро за секунду. При цьому, однак, щоб уникнути чергового "грецького" сценарію, всі повинні будуть суворо дотримуватися бюджетної дисципліни і не допускати небезпечного рівня державної заборгованості. В принципі, інструмент контролю над державними витратами країн ЄС існує. Це - зафіксована в угодах Євросоюзу допустима стеля бюджетного дефіциту в три відсотки національного ВВП тієї чи іншої держави.
Проблема в тому, що санкції за порушення такого правила передбачені не дуже болючі, а тому його мало хто в ЄС дотримується. Однією з перших країн-порушників була, до речі, зовсім не Греція, а сама Німеччина.
Декілька років тому, проте, у ФРН пішли на більш радикальну міру і вбудували в Основний закон країни так зване "боргове гальмо", яке практично робить неможливим для держави залазити в ризиковані борги. Тепер, на зустрічі в Парижі Меркель і Саркозі домовилися про необхідність появи таких конституційних "вартових" фінансової дисципліни в усіх країнах єврозони.
Ще один погоджений ними антикризовий захід - спеціальний податок на всі біржові операції в єврозоні, введення якого, за задумом його ініціаторів, зробить невигідними в першу чергу дуже спекулятивні короткострокові транзакції.
Німеччина і Франція вже давно ратують за такий податок, але в рамках Євросоюзу не можуть подолати опір Великобританії. Шанси переконати в необхідності таких відрахувань 17 країн єврозони вищі. При цьому, однак, зберігається ризик переходу європейських трейдерів на лондонський торговельний майданчик.
Єврооблігації - не тема?
Дискусія про єврооблігації триває. І канцлер ФРН, і президент Франції відкинули ідею випуску єврооблігацій з усередненим відсотком. І Меркель, і Саркозі вважають, що вони не сприятимуть подоланню кризи, а лише призведуть до зниження кредитного рейтингу дбайливо господарюючих країн. Німеччині, зокрема, за оцінками деяких експертів, довелося б платити за кредити не 2,34 відсотка, як зараз по десятирічних німецьких облігаціях, а приблизно вдвічі більше.
У Німеччині, однак, дискусія про єврооблігації - у повному розпалі, і ідея стає все більш популярною. На її користь стали висловлюватися навіть деякі представники партії, яку очолює сама Меркель. На думку прихильників євробондів, вони мали б дуже важливий психологічний аспект, ставши свідченням віри країн єврозони в їхню власну валюту, віхою на шляху до "Сполучених Штатів Європи". А ось небажання нести колективну фінансову відповідальність - це, скоріше, ознака недовіри до євро.
Примітно, що, наприклад, Швейцарія, яка не входить до єврозони, якраз у євро вірить і, враховуючи небезпечне для країни зростання курсу вітчизняної валюти, подумує про те, щоб прив'язати до нього швейцарський франк.
Не факт також, що випуск єврооблігацій неодмінно призведе до подорожчання кредитів для Німеччини і Франції. Не виключено, кажуть експерти, що ринок євробондів буде настільки ліквідним, що відсотки по них будуть для Німеччини навіть більш вигідними, ніж зараз. При цьому вони вказують на досвід двох найбільших ринків державних облігацій - американський і японський. І в США, і в Японії рівень бюджетної заборгованості вищий, ніж у Німеччині, а відсотки за їхніми держоблігаціями - все одно нижчі.
Микита Жолквер
За матеріалами: Deutsche Welle
Поділитися новиною
Також за темою
Китайський юань дедалі активніше використовують у міжнародних платежах
Яким буде курс долара та євро у вересні: прогноз банкіра
Продаж валюти на міжбанку в серпні скоротився на понад 20%
Долар повертає популярність серед заощаджень українців
Гривня зміцнилася: що вплинуло на курс у серпні
Потенціал ринку ОВДП для фінансування дефіциту вимірюється парою сотень мільярдів гривень — НБУ