12087
Життя без техогляду: п'ять скасованих речей
З 13 серпня можна їздити без довіреності і не давати даїшникам права.
Завтра набуває чинності Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного держрегулювання в сфері автомобільних перевезень". У народі його вже прозвали "Закон про техогляд", хоча, нагадаємо, документ не тільки скасовує техогляд для особистих автомобілів, які не використовуються в бізнесі, але і вносить ще ряд приємних змін в життя тих, хто за кермом.
Що тепер не потрібно
Власникам приватних авто
Проходити техогляд. Правда, зараз він називається "обов'язковий технічний контроль", але суті це не змінює. Ті, хто вже пройшов його в 2010-му, а також у січні-червні 2011-го, бо настав час (експлуатація автомобіля з простроченим талоном техогляду на лобовому склі чревата штрафом в 340-425 грн.), можуть або їздити з талоном і далі, поки не закінчиться термін дії, адже гроші вже сплачено, або зняти. Жодних санкцій тепер не буде.
Мати при собі нотаріально завірене доручення на право керування чужим автомобілем. Тепер достатньо лише мати техпаспорт на даний автомобіль, свої водійські права і страховий поліс "автоцивілки". Але по 12 серпня включно довіреність. Або господар авто і техпаспорт на нього повинні перебувати в салоні. Зауважимо, що нововведення не позбавляє права як власника авто, так і того, хто на ньому буде їздити оформити таку довіреність - це право, закріплене в ст. 828 Цивільного кодексу. Тому напевно довіреності будуть діяти і далі при продажі авто "за дорученням", коли насправді він змінює власника, але формально господар залишається старим, оформляють довіреність на право керування. Роблять це для того, щоб не платити податки (держмито і до Пенсійного фонду, що становлять до 5% вартості автомобіля), не платити за зняття та постановку машини на облік, за нові номери. Це вигідно покупцю, тому що за можливого конфлікту (а випадки, як відомо, бувають різні), власник може подати заяву в міліцію про те, що автомобіль у нього взяли незаконно. А за це можуть завести кримінальну справу за ст. 289.
Давати в руки інспектору права, документи на автомобіль і страховий поліс. У змінах до ЗУ "Про міліцію" обов'язок водія "передавати документи" замінили на слово "надавати". Крім того, у міліції тепер немає права вимагати надавання поліса автоцивільної відповідальності "просто так" (його немає в переліку обов'язкових документів) - тільки при оформленні протоколу про порушення правил дорожнього руху.
Зауважимо, це суперечить Правилам дорожнього руху, в яких поки зазначено, що водій зобов'язаний "передати", а не "надавати" права, техпаспорт і поліс. Тому можливі конфлікти: інспектор будуть посилатися на ПДР, а водій на закон. Прав водій, тому що ПДР нижче за статусом - вони затверджуються постановою Кабміну і є підзаконним актом. Але це триватиме недовго: в заключних положеннях закону зазначено, що Кабмін зобов'язаний привести свої нормативні документи у відповідність до закону, тому протиріччя до 13 вересня усунуть. Самі даїшники кажуть, що, якщо водій не захоче передати права в руки інспектора для складання протоколу про порушення правил дорожнього руху, йому доведеться тримати їх в руках перед очима сержанта або лейтенанта, поки він не внесе дані в протокол. А служивий може і не поспішати, тому "рука бійця тримати втомиться".
Надавати в службу профілактики правопорушень ДАІ за місцем проживання квитанцію про сплату штрафів. Зараз, якщо вас не зняли з обліку як правопорушника, який не оплатив штраф, то до проходження техогляду такий автомобіль не допускався. Але це не означає, що штрафи можна не платити зовсім. Якщо складений даішниками протокол про порушення ПДР суд встиг розглянути протягом двох місяців з дня порушення і присудив штраф, його стягнуть державні (колишні судові) виконавці. Причому штрафи, не оплачені протягом двох тижнів з моменту набуття рішенням суду чинності, подвоюються. А у злісних порушників можуть конфіскувати за несплату майно і продати його - як правило, це автомобіль і такі випадки були.
Не потрібно при укладанні договору "автоцивілки" і КАСКО надавати страхкомпанії акт про проходження Техконтролю з СТО, в законі такої вимоги немає. Ходять розмови про те, що страхкомпанії таки будуть з часом вимагати цей акт і у приватників (для державних і комерційних він обов'язковий) або піднімуть за його відсутність страховий внесок, але час покаже. За видачу поліса автоцивілки без перевірки наявності протоколу з СТО страховикові загрожує штраф. А спецзнак (кріпиться на лобове скло) до поліса "автоцивілки" офіційно визнали бланком суворої звітності - при його видачі страховий агент буде зобов'язаний вносити інформацію в базу даних. Поки самі страховики відповідають ухильно, адже конкуренція на ринку страхування висока (понад 50 страхкомпаній). При цьому багато хто говорить, що виплати за ДТП через несправність вкрай незначні - частки відсотка.
Що ще не потрібно тим, хто проходить держтехконтроль
Нагадаємо: це комерційні вантажівки, легковики, таксі та автобуси.
1. Проходити Техконтроль автомобілів віком до двох років.
2. Мати дорожній або шляховий лист (на водійському сленгу - путівка) і пред'являти його інспектору, а також документи на вантаж, що перевозиться. Справа в тому, що такий документ потрібний, в основному, для автотранспортних підприємств, а організації, які не займаються перевезеннями, тепер можуть виписувати своїм співробітникам звичайні довіреності або просто передавати техпаспорт. Але це не позбавляє права керівництво підприємств вимагати ведення таких путівок "для внутрішнього вживання".
Владислав Бовсуновський
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною