Автоцивільні маневри — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автоцивільні маневри

1464
Держфінпослуг винесла на обговорення проект свого розпорядження "Про внесення змін коригувальних коефіцієнтів та їх розмірів, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 09.07.2010 № 566". Комісія, перш за все, приводить документ у відповідність до норм чинного законодавства. Нагадаємо, що з трьох чинних раніше типів договорів ОСАГО (з кожного з яких були встановлені різні коригувальні коефіцієнти) законодавці залишили в дії тільки перший з них, за яким страхується конкретний автомобіль і будь-яку кількість водіїв, які керують цим транспортним засобом на законних підставах.
Отже, Держфінпослуг доводиться виключати з таблиці коефіцієнти, які раніше застосовувалися при розрахунку вартості договорів другого і третього типів. Однак одними лише формальними змінами справа не обмежилася. По-перше, прибираються діапазони значень коефіцієнтів, а замість них затверджуються однозначні значення. Приміром, якщо раніше базовий платіж у 180 грн. для водіїв в Києві страхові компанії при розрахунку ціни поліса множили на коефіцієнт в межах 3,2-4,8 (коефіцієнт К2), то зараз пропонується залишити єдине значення 3,9.
Варто зазначити, що змінюється і назва коефіцієнта К2. Наразі він визначає місце переважного використання транспортного засобу, в запропонованій редакції - місце реєстрації транспортного засобу, визначеного в технічному паспорті. Це нововведення пов'язане з тим, що перше формулювання допускало неоднозначне використання коефіцієнтів страховими компаніями і сприяло демпінгу.
Видозмінюються і коефіцієнти в графі К4 (диференціювання водіїв в залежності від їх стажу). По-перше, замість п'яти категорій водіїв залишається тільки три: стаж до трьох років (коефіцієнт 1,25-1,75), стаж більше трьох років (1-1,35), а також категорія юросіб (1,2). Примітно, що відносно коефіцієнтів К4 Держфінпослуг залишає діапазони значень, при цьому дещо розширюючи їх у меншу сторону.
Нарешті, ще одним нововведенням є поява коефіцієнта К5, що залежить від періоду використання транспортного засобу протягом терміну дії страхового поліса. Страхувальники, втративши можливість купувати короткострокові поліси, зараз - у свою чергу - можуть вказати термін, протягом якого МС не буде використовуватися протягом року (але не більше шести місяців). Наприклад, вказати, що взимку вони не будуть їздити на машині, що автоматично призводить до зниження коефіцієнта.
Представники страхових компаній неоднозначно оцінюють запропоновані зміни. "Позитивним є переформулювання коефіцієнта К2 - запропоноване трактування чітке і зрозуміле для всіх учасників ринку. Цього не можна сказати про чинну редакцію", - відзначає начальник відділу андеррайтингу СК "Нова" Євген Трандафілов. Виключення "вилки" деяких коефіцієнтів, зокрема К2, на його думку, з одного боку є позитивним моментом, оскільки вартість полісів у різних страхових компаній буде практично однакова, з іншого - таке рішення зменшить здорову конкуренцію між страховиками.
Головне ж невдоволення опублікований комісією проект викликав у Моторно-транспортного страхового бюро (МТСБУ), яке фактично є автором цього документа. Як пояснюють в МТСБУ, у фінальну версію документа, яка з'явилася на сайті регулятора, комісією без попереднього повідомлення було внесено ряд правок, які можуть негативно позначитися на страхових компаніях, що займаються автоцивілкою. "Документ опублікований комісією не в тому вигляді, в якому підготувало його МТСБУ", - констатує член президії бюро Олена Машаро. Так, при підготовці документа, пояснює вона, Держфінпослуг рекомендувала бюро не збільшувати базовий платіж і встановити єдині однозначні значення коригуючих коефіцієнтів замість чинних сьогодні діапазонів.
МТСБУ виконало рекомендації, проте, на свій подив, в оприлюдненій таблиці коефіцієнтів у графі, яка описує залежність від водійського стажу, з'явилися інтервали 1-1,35 для транспортних засобів, якими управляють тільки досвідчені водії, і 1,27-1, 75, якщо до управління автомобілем допущені водії зі стажем менше трьох років. "У редакції МТСБУ для даного коефіцієнта було запропоновано встановити мінімальне з чинних значень: 1,35 - для досвідчених водіїв і коефіцієнт 1,75 - для молодих водіїв", - відзначає Олена Машаро. Тобто пропозиція Держфінпослуг, по суті, знижує страховий платіж у порівнянні з чинним, оскільки жорстка конкуренція в сегменті автоцивілки змусить страховиків встановлювати мінімальні значення коефіцієнтів.
Звертають увагу страховики і на новий коефіцієнт К5. Як вже говорилося раніше, клієнт СК може вказати, що автомобіль не буде використовуватися весь термін протягом дії річного страхового поліса, тим самим зменшивши коефіцієнт з 1 аж до 0,7. При цьому в разі настання страхового випадку в строк, не вказаний страхувальником як період експлуатації МС, страхова компанія одержує право регресної вимоги до нього після здійснення виплати. Таку норму в МТСБУ вважають нонсенсом, оскільки СК доведеться судитися зі своїми ж клієнтами, а повернути гроші за регресною позовом від фізособи з урахуванням низької ефективності роботи виконавчої служби все одно можна від сили в 10-20% випадків.
І хоча сама поява коефіцієнта К5 обумовлена нормами закону № 3045, проте в МТСБУ очікували, що дія норми про термін використання МС протягом дії поліса ОСАЦВ буде обмеженим хоча б стосовно юросіб. "Держфінпослуг слід було, як мінімум, прислухатися до побажань МТСБУ і позбавити такої опції юридичних осіб за винятком випадків зі страхуванням спецтехніки, наприклад, снігоприбиральної. Ця фізособа може, приміром, не використовувати МС в зимовий період часу, а юрособа завжди використовує свій автопарк протягом року", - говорить топ-менеджер СК з іноземним капіталом.
Спробу Держфінпослуг трохи знизити вартість автоцивілки через коригувальні коефіцієнти страховики пов'язують не стільки зі здоровим розрахунком комісії, скільки з бажанням догодити уряду, який зараз намагається боротися з наростанням інфляції. При цьому рентабельність СК в сегменті ОСАГО і так не дуже висока. До всього цього страховиків тривожить і майбутнє ринку після того, як водії почнуть користуватися європротоколами (оформляти дрібні ДТП без участі ДАІ). "Після впровадження європротоколу і прямого врегулювання на ринку відбудуться суттєві зміни. Основними факторами вибору клієнта стануть надійність страховика і рівень наданих послуг. Також в будь-якому випадку зменшиться кількість страховиків, які працюють на ринку ОСАЦВ", - прогнозує Олександр Яременко, начальник відділу транспортних ризиків СК "Allianz Україна".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас