Ъ: Великим не пощастило — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ъ: Великим не пощастило

Казна та Політика
1154
Рахункова палата визнала неефективною діяльність спеціалізованих податкових інспекцій для великих платників, оскільки вони не змогли охопити всі великі підприємства країни і, як наслідок, збільшити сплату податків. У Державній податковій службі запевняють, що вибирати місце обслуговування - це право платника. За словами експертів, компанії неохоче йдуть на перереєстрацію, оскільки мають тісні контакти з регіональними податківцями.
Вчора в прес-службі Рахункової палати оприлюднили звіт про роботу спеціалізованих державних податкових інспекцій (СДПІ) з обслуговування великих платників, який показав, що податківці в 2009-2010 роках та I кварталі 2011 року не в повній мірі реалізували свої можливості. СДПІ працюють в 21 економічно розвиненому регіоні. І хоча спецпідрозділи з роботи з великими платниками податків (ВПП) були створені ще в 2001 році, законодавчо їх статус був врегульований тільки Податковим кодексом. Ще 10 років тому МВФ рекомендував перевести весь великий бізнес на обслуговування до Києва, каже начальник відділу з питань митних органів і державних контрольних органів Рахункової палати Сергій Лисенко.
Згідно зі звітом, СДПІ не змогли поставити на облік 100% всіх ВПП і забезпечити їх індивідуальний супровід. У 2009 і 2010 роках в спецпідрозділах обслуговувалося лише 16,9% і 33,8% великих підприємств відповідно. У I кварталі їх кількість збільшилася до 67% - з 1152 великих платників в СДПІ обслуговувалися 771. І це незважаючи на те, що податкові органи обіцяють бізнесу переваги у вигляді автоматичного відшкодування ПДВ та скорочення кількості перевірок. Крім того, Податковий кодекс зобов'язує великого платника (доходи за чотири квартали становлять понад 500 млн грн або обсяг податкових платежів перевищує 12 млн грн) перереєструватися в СДПІ.
Джерело в Державній податковій службі (ДПС) говорить, що кодексом передбачено таке зобов'язання для платника, а податкові органи мають право схвалювати рішення про зміну основного місця обліку та переведення компанії на обслуговування в спецінспекції. "Мета СДПІ у тому, що кожен платник обслуговується індивідуально, і його можна моніторити. А буває так, що великий підприємець в області надає більший вплив на податківця, ніж податківець на нього", - говорить Сергій Лисенко.
У Рахунковій палаті виявили, що СДПІ працюють також з підприємствами, що не належать до категорії великих. Наприклад, цього року в спецінспекції Сімферополя обслуговувалося 15 таких платників, а в СДПІ Києва в 2010 році з 242 обслуговуються підприємств тільки 146 були великими. Неефективною виявилася робота СДПІ і з наповнення доходів бюджету. Виконання ними планових показників в 2009-2010 роках було на рівні 87,6-94,7%, тоді коли всі податкові інспекції перевиконали плани на 1,1%. "За 100-відсоткової концентрації ВПП на обліку в СДПІ обсяги мобілізації доходів у 2010 році могли б скласти близько 70% доходів держбюджету, контрольованих ДПС", - вважають контролери Рахункової палати.
У центральному апараті податкової служби наводять інші дані, які, навпаки, свідчать про ефективність роботи спецпідрозділів. За словами співрозмовника в ДПС, в 2010 році планові показники були перевиконані на більш ніж 2,5 млрд грн. Як повідомив глава ДПС в Донецькій області Ігор Усик, фактичні надходження до держбюджету від СДПІ у Донецьку за сім місяців склали 5,9 млрд грн (зростання на 3,1 млрд грн), до місцевого - 0,5 млрд грн.
"Ефективність роботи СДПІ з роботи з ВПП у Донецьку така: на 1 грн бюджетного фінансування припадає 609 грн надходжень до бюджету", - резюмує пан Усик. Раніше в ДПС планували скоротити кількість СДПІ з 11 до 6, але така реорганізація, за словами джерела у відомстві, відкладена на прохання платників. Насамперед існує проблема з логістикою - платнику за будь-якого приводу доведеться їхати в спецінспекції, що буде проблематично, якщо підприємство та інспекція в різних областях. Водночас експерти впевнені, що самим підприємствам невигідно перереєструватися в СДПІ. За словами президента Союзу податкових консультантів Леоніда Рубаненка, істотну роль відіграє людський фактор та наявність знайомств в інспекції. "У них налагоджені зв'язки. Керівництво інспекції змінюється часто, але залишається апарат, з ним і працюють", - пояснює пан Рубаненко.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас