Від "тендерного ринку" відсторонили одну мафію на догоду іншій — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Від "тендерного ринку" відсторонили одну мафію на догоду іншій

Казна та Політика
1935
Провівши "чистку" скандального законопроекту щодо держзакупівель, Віктор Янукович зумів зловити двох зайців відразу - не дав ходу "великій" корупції і не образив "ближнє коло".
Епопея з гучним проектом закону № 7532 закінчилася в самий розпал літа, коли не те що звичайні громадяни, а й сам президент перебуває на відпочинку. Це не завадило Віктору Януковичу 28 липня підписати закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань державних закупівель", навколо якого ламали політичні багнети все угруповання Партії регіонів з початку нинішнього року.
Ще не опублікований остаточний текст закону, повністю оцінити творіння Кабміну, Верховної ради та Президента складно. Однак, орієнтуючись на пропозиції глави держави, які були підтримані народними депутатами, вже зараз можна сказати, чого в кінцевому варіанті закону немає.
Наприклад, там немає двох корупційних норм, внесених депутатами при підготовці проекту до другого читання. Тоді з-під дії закону "Про здійснення державних закупівель" були виведені тендера держпідприємств, в яких закупівля здійснювалася за рахунок власних коштів підприємства. Це заводило з під контролю громадськості близько 200 млрд. грн. на рік. Крім того, змінами до закону пропонувалося зобов'язати учасників тендера страхувати ризики, якщо сума закупівлі перевищувала 10 млн. грн. Схема, схожа за принципом дії на тендерну палату. Після такої норми залишалося лише визначити страховика, який би "підгортав" всі великі закупівлі. Вважається, що ці норми Президент заблокував під тиском міжнародних організацій, які, хоч і з запізненням, "відчули" в новому законі розсадник корупції.
Окрім іншого, Янукович відкинув ряд дрібніших змін, якими пропонувалося розширити перелік винятків застосування закону про держзакупівлі. Наприклад, всупереч пропозиціям депутатів, у сфері дії закону залишаться закупівлі, пов'язані з гастролями творчих колективів, виготовленням продуктів творчості - концертів і кінокартин. Заборонена закупівля без тендера кормів для циркових тварин, а найголовніше - глава держави заборонив без тендерних процедур закуповувати товари, роботи і послуги, необхідні для забезпечення заходів за участю Президента, голови ВР і членів Кабміну. Але на цьому скасування потенційно корупційних норм закінчується.
Наприклад, в остаточній версії залишиться запропонована депутатами норма про скасування обов'язкового узгодження в Мінекономрозвитку і торгівлі процедури "закупівлі в одного учасника". З одного боку, це "послаблює" главу відомства - першого віце-прем'єра Клюєва, який втратить контроль над величезним грошовим потоком. Зате з іншого боку - може спровокувати чиновницьке свавілля, коли будь-який замовник зможе проводити закупівлі без конкурсу, прикриваючись "терміновою необхідністю" придбання того чи іншого товару.
Також, Президент своїм підписом вивів з-під дії закону закупівлі Аграрного фонду і Держрезерву, які мають мільярдні обсяги. Наприклад, на початку липня Аграрний фонд скасував закупівлю продовольства вартістю 800 млн. грн. Чи не тому, що через два місяці її можна буде зробити без тендеру?
"Поза законом" будуть і операції Нацбанку з золотовалютними резервами, оренда офісів для держорганів і закупівля юридичних послуг за кордоном для захисту інтересів держави. До слова, з останньої позиції Мін'юст тільки в липні витратив більше мільйона доларів. Поки, що ми їх бачимо, а от з набуттям чинності закону в кінці вересня, ніхто не змусить Мін'юст публікувати повідомлення про результати закупівлі.
Без тендерних процедур тепер будуть закуповуватися державні нагороди. 14 липня Держуправління справами купило їх на 4,5 млн. грн., витративши майже всі кошти, передбачені на ці цілі в бюджеті. Якщо і буде цього року ще одна закупівля, дізнатися про неї громадськості не доведеться.
І ще один сюрприз - з-під дії закону виведені закупівлі авіаперевезень осіб, щодо яких здійснюється державна охорона. А це і Президент, і прем'єр, і спікер.
Зрештою, із закону вилучено найпотужніші корупційні складові, але більш дрібні норми, що знижують контроль над витратою державних коштів, залишаються. І тут варто згадати, хто був духовним натхненником цих нововведень. Урядовий законопроект № 7532 був схвалений Радою в першому читанні в лютому, після чого зазнав не мало змін, "утрамбованих" в нього народними депутатами. Найбільш активним з них був "регіонал" Ярослав Сухий. Правда, в ЗМІ ці зміни пов'язали з одіозним "фахівцем з тендерів" - Антоном Яценком. Аж надто філігранно були прописані в законопроекті схеми "викачування" коштів з бюджету.
Після першого читання документ кілька місяців припадав пилом в Раді. І тільки в травні його затвердили повністю. Тоді-то і з'явилися в ньому зазначені вище норми про виведення зі сфери застосування закону держпідприємств і введення страхування великих закупівель. Завдяки Президенту, їм не судилося залишитися в законі. Підписаний ним в кінцевому рахунку документ не містить схеми з виведення з під тендерних процедур держпідприємств і введення страхування великих закупівель. Можна вважати, що "тендерна мафія", завдяки якій вони з'явилися, програла. Зате з-під контролю громадськості виведені закупівлі Аграрного фонду і Держрезерву, операції Нацбанку і витрати на перельоти вищих чиновників, потенційно дозволяють витягати з бюджету мільярди. "Тендерній мафії" вони вже не знадобляться, а ось нинішні чиновники мають всі шанси використовувати їх на повну.
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас