Трубопровід переходить межі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Трубопровід переходить межі

Енергетика
655
Україна знову зіткнулася з проблемами, пов'язаними з прокачуванням нафти по трубопроводу Одеса-Броди. Це сталося внаслідок валютної кризи в Білорусії, яка спричинила зупинку Мозирського НПЗ. Щоб уникнути втрат, в Міненерго планують використовувати Одеса-Броди для постачань азербайджанської нафти в Польщу. Але поки цей маршрут нерентабельний і не виключено, що по трубопроводу знову почнуть перекачувати російську нафту в реверсному напрямку.
Вчора Кабінет міністрів опублікував постанову №726 від 6 липня, якою доручив Міністерству енергетики та вугільної промисловості розглянути можливість транспортування нафти до Польщі через Білорусь. Міненерго зобов'язане також домогтися виконання зобов'язань з постачання азербайджанської нафти через територію України на Мозирський НПЗ. У прес-службі Кабміну прийняту постанову не коментують. Але високопоставлене джерело в Міненерго повідомило, що доручення уряду покликане заповнити втрати, що виникли внаслідок валютної кризи в Білорусії.
Нагадаємо, з лютого по травень по нафтопроводу Одеса-Броди вперше з моменту закінчення його будівництва у 2004 році поставлялася азербайджанська нафта в прямому (аверсному) напрямку. До цього завантажити нафтопровід вдавалося лише російською нафтою в напрямку Одеси. За цей період на Мозирський НПЗ було поставлено близько 590 тис. т легкої нафти марки Azeri Light. До кінця року обсяг прокачування для заводу мав досягти 1,6-1,7 млн т. Але в червні підприємство через валютні проблеми в Білорусії призупинило роботу.
Поставки досі не відновлено, хоча країна заявила про плани переробити 150 тис. т нафти. У квітні "Укртранснафта" почала переправляти азербайджанську сировину по нафтопроводу Одеса-Броди на західноукраїнські НПЗ - "Галичину" та "Нафтохімік Прикарпаття" (до кінця року на них планується поставити до 1,5 млн т сировини). У червні азербайджанська нафта на західноукраїнські нафтопереробні заводи також не поставлялася.
Поставки до Польщі через Білорусь теоретично можливі, каже співрозмовник в Міненерго. "Правда, даний маршрут вимагатиме додаткових витрат на транспортування, що може збільшити вартість сировини", - відзначає він. За оцінками начальника аналітичного відділу ІК "Брокеркредитсервіс" Максима Шеїна, рентабельними вони стануть, якщо сировина коштуватиме дорожче $100 за барель, тоді як зараз ціна нафти на світових біржах складає $97 за барель.
Втім, провідний експерт Центру ім. Разумкова Володимир Омельченко зазначає, що постачання азербайджанської нафти в Польщу також можуть зустріти протидію з боку Росії, яка не зацікавлена у посиленні конкуренції на ринках Східної Європи. "Раніше Україна вже вела переговори про постачання 1,5 млн т азербайджанської нафти на чеський НПЗ в Кралупах. Але через те, що Росія втрутилася в дані переговори і запропонувала сировину за нижчою ціною, вони не увінчалися успіхом", - говорить експерт.
Між тим директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн відзначає, що уряд зробив два взаємовиключні доручення щодо завантаження Одеса-Броди. Так, перший віце-прем'єр Андрій Клюєв вчора доручив Міненерго та Одеській облдержадміністрації вжити заходів щодо поновлення роботи ПАТ "Лукойл-Одеський НПЗ". "Відновити роботу цього НПЗ можна, якщо почати поставляти нафту з Південного до Одеси, що виключає її відправку в Білорусію", - говорить Куюн. Максим Шеїн відзначає, що якщо Кабмін не домовиться про поставки нафти, то швидше за все трубопровід Одеса-Броди повернуть до завантаження Одеського НПЗ. Нагадаємо, раніше прем'єр-міністр РФ Володимир Путін доручив "Транснафті" опрацювати питання поставок в порт Південний нафти в обсязі до 9 млн т на рік. У подальшому частину цієї сировини може бути спрямовано на Одеський НПЗ, що належить "Лукойлу".
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас