ГТС почали модернізувати


ГТС почали модернізувати

Ці кошти були виділені європейськими фінансовими організаціями. Але для повної реалізації планів з підвищення ефективності роботи української ГТС Київ і Брюссель сподіваються на партнерство з російським "Газпромом" як стратегічним постачальником блакитного палива на ринки країн ЄС.

В Єврокомісії, підтримуючи надання коштів на модернізацію ГТС, висловили сподівання, що український маршрут залишиться основним для поставок російського газу в Європу. Незважаючи на будівництво нових газопроводів в обхід України, в "Газпромі" обіцяють, що транзит палива через українську ГТС не скоротиться, а має шанси в перспективі збільшитися. Це пов'язано з оптимістичними очікуваннями фахівців російської монополії, які прогнозують істотне нарощування споживання газу в країнах Європи у зв'язку з закінченням рецесії в національному виробництві країн регіону. Проте глава "Газпрому" Олексій Міллер попереджає, що в України залишилося не так багато часу, щоб визначитися з модернізацією своєї ГТС. За його підрахунками, на реалізацію відповідних інвестпроектів протягом найближчих семи років буде потрібно EUR6, 5 млрд., з яких EUR3 млрд. - на першочергові роботи.

В українському уряді найбільш прийнятним варіантом реалізації проекту модернізації ГТС розглядають створення тристороннього спільного підприємства за участю "Газпрому" і європейських нафтогазових компаній. Це буде відповідати інтересам як споживачів газу в Європі, так і його постачальника - Росії. Крім того, глава Міненергоугля Юрій Бойко вважає, що модернізація ГТС в стислі терміни скорочує шанси реалізації планів "Газпрому" з будівництва газопроводу "Південний потік" - прямого конкурента українського маршруту транзиту російського газу в Європу. "Для нас "Південний потік" - це загроза національним інтересам... Тому чим більше ми будемо модернізувати свою ГТС, тим більше ми будемо демонструвати свою надійність як транзитера російського газу в ЄС і тим менше шансів на реалізацію "Південного потоку", - заявив міністр.

Михайло Корчемкін, гендиректор консалтингової компанії East European Gas Analysis, вважає, що з техніко-економічної точки зору модернізація ГТС України вигідна всім учасникам європейського газового ринку. "Газпрому" потрібні доходи від експорту, Україні - доходи від транзиту, Європі потрібен газ", - сказав експерт. За його словами, успіх реалізації брюссельських домовленостей залежить від скоординованої роботи НАК "Нафтогаз України" і європейських організацій.

"Тут можна повчитися на досвіді проекту ЄБРР з модернізації газопроводів "Газпрому", який був здійснений в середині 1990-х рр. Я брав участь у тому проекті і добре пам'ятаю атмосферу взаєморозуміння і співпраці між фахівцями "Газпрому" та працівниками західних фірм. Тоді керівництво "Газпрому" з цікавістю ставилося до сценаріїв розвитку Єдиної системи газопостачання Росії, розробленим його європейськими партнерами", - розповів пан Корчемкін. Він нагадав, що в ряду російських компаній, що спеціалізуються в галузі технології та економіки транспорту і підземного зберігання газу, є великий досвід співробітництва в проектах Євросоюзу та ЄБРР щодо модернізації ГТС, виконаних в Росії. Цей досвід, за словами експерта, дуже допоміг би на першому етапі, в період аналізу нинішнього стану української ГТС та визначення пріоритетних об'єктів реконструкції та модернізації.

Також експерти вказують на низку фактів, які ставлять під сумнів заяви російської влади і топ-менеджерів "Газпрому" про прогрес у реалізації "Південного потоку". "З "Південним потоком" не все добре", - констатує Михайло Крутіхін, партнер компанії RusEnergy. "Можна підписати цілу бібліотеку міжурядових угод, меморандумів та намірів, сформувати цілу купу компаній, і нічого не добитися на ділі. Наприклад, більше 17 років йде формування і підписання документів по нафтопроводу Бургас - Александруполіс, а жодної труби не прокладено. Так само і з "Південним потоком", - сказав експерт.

Директор російського Фонду національної енергобезпеки Костянтин Симонов назвав "Південний потік" дорогим і непотрібним газопроводом. Михайло Крутіхін пояснив, що знайти кошти на проект, який, за його підрахунками, може обійтися в $23 млрд., тільки для того, щоб замінити український транзит російського газу на якийсь інший маршрут, дуже непросто. "Я не можу уявити собі банки в Європі, які підпишуться на подібну авантюру", - сказав він.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua