390
ГТС почали модернізувати
— Енергетика
Ці кошти були виділені європейськими фінансовими організаціями. Але для повної реалізації планів з підвищення ефективності роботи української ГТС Київ і Брюссель сподіваються на партнерство з російським "Газпромом" як стратегічним постачальником блакитного палива на ринки країн ЄС.
В Єврокомісії, підтримуючи надання коштів на модернізацію ГТС, висловили сподівання, що український маршрут залишиться основним для поставок російського газу в Європу. Незважаючи на будівництво нових газопроводів в обхід України, в "Газпромі" обіцяють, що транзит палива через українську ГТС не скоротиться, а має шанси в перспективі збільшитися. Це пов'язано з оптимістичними очікуваннями фахівців російської монополії, які прогнозують істотне нарощування споживання газу в країнах Європи у зв'язку з закінченням рецесії в національному виробництві країн регіону. Проте глава "Газпрому" Олексій Міллер попереджає, що в України залишилося не так багато часу, щоб визначитися з модернізацією своєї ГТС. За його підрахунками, на реалізацію відповідних інвестпроектів протягом найближчих семи років буде потрібно EUR6, 5 млрд., з яких EUR3 млрд. - на першочергові роботи.
В українському уряді найбільш прийнятним варіантом реалізації проекту модернізації ГТС розглядають створення тристороннього спільного підприємства за участю "Газпрому" і європейських нафтогазових компаній. Це буде відповідати інтересам як споживачів газу в Європі, так і його постачальника - Росії. Крім того, глава Міненергоугля Юрій Бойко вважає, що модернізація ГТС в стислі терміни скорочує шанси реалізації планів "Газпрому" з будівництва газопроводу "Південний потік" - прямого конкурента українського маршруту транзиту російського газу в Європу. "Для нас "Південний потік" - це загроза національним інтересам... Тому чим більше ми будемо модернізувати свою ГТС, тим більше ми будемо демонструвати свою надійність як транзитера російського газу в ЄС і тим менше шансів на реалізацію "Південного потоку", - заявив міністр.
Михайло Корчемкін, гендиректор консалтингової компанії East European Gas Analysis, вважає, що з техніко-економічної точки зору модернізація ГТС України вигідна всім учасникам європейського газового ринку. "Газпрому" потрібні доходи від експорту, Україні - доходи від транзиту, Європі потрібен газ", - сказав експерт. За його словами, успіх реалізації брюссельських домовленостей залежить від скоординованої роботи НАК "Нафтогаз України" і європейських організацій.
"Тут можна повчитися на досвіді проекту ЄБРР з модернізації газопроводів "Газпрому", який був здійснений в середині 1990-х рр. Я брав участь у тому проекті і добре пам'ятаю атмосферу взаєморозуміння і співпраці між фахівцями "Газпрому" та працівниками західних фірм. Тоді керівництво "Газпрому" з цікавістю ставилося до сценаріїв розвитку Єдиної системи газопостачання Росії, розробленим його європейськими партнерами", - розповів пан Корчемкін. Він нагадав, що в ряду російських компаній, що спеціалізуються в галузі технології та економіки транспорту і підземного зберігання газу, є великий досвід співробітництва в проектах Євросоюзу та ЄБРР щодо модернізації ГТС, виконаних в Росії. Цей досвід, за словами експерта, дуже допоміг би на першому етапі, в період аналізу нинішнього стану української ГТС та визначення пріоритетних об'єктів реконструкції та модернізації.
Також експерти вказують на низку фактів, які ставлять під сумнів заяви російської влади і топ-менеджерів "Газпрому" про прогрес у реалізації "Південного потоку". "З "Південним потоком" не все добре", - констатує Михайло Крутіхін, партнер компанії RusEnergy. "Можна підписати цілу бібліотеку міжурядових угод, меморандумів та намірів, сформувати цілу купу компаній, і нічого не добитися на ділі. Наприклад, більше 17 років йде формування і підписання документів по нафтопроводу Бургас - Александруполіс, а жодної труби не прокладено. Так само і з "Південним потоком", - сказав експерт.
Директор російського Фонду національної енергобезпеки Костянтин Симонов назвав "Південний потік" дорогим і непотрібним газопроводом. Михайло Крутіхін пояснив, що знайти кошти на проект, який, за його підрахунками, може обійтися в $23 млрд., тільки для того, щоб замінити український транзит російського газу на якийсь інший маршрут, дуже непросто. "Я не можу уявити собі банки в Європі, які підпишуться на подібну авантюру", - сказав він.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною
Також за темою
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального