У пошуках колишньої морської могутності — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

У пошуках колишньої морської могутності

Казна та Політика
883
3 липня в Україні відзначали день Військово-морських сил. Глава держави привітав не тільки військових, а й цивільних моряків зі святом. На думку українського президента Віктора Януковича, наша країна повинна стати великою морською державою. Але чи здійсненне це завдання?
Військово-морська печаль
Вітаючи військових моряків з їх професійним святом, президент не скупився на похвалу. "З гордістю відзначаю, що військово-морські сили України надійно захищають національні інтереси держави на морі, забезпечують її міжнародний авторитет", - сказав Янукович. Народ України віддає належне професіоналізму, мужності і героїзму військових моряків, всім, чия доля пов'язана з морем. Дякуємо за щоденну наполегливу працю і вірність славним традиціям", - зазначив президент. "Сердечно вітаю кожного, для кого цей день є втіленням доблесті і честі, вірності традиціям морським, відданості Батьківщині", - заявив президент. Однак на ділі, не зважаючи на воістину героїчні зусилля особового складу військово-морських сил, справи на українському флоті йдуть не надто добре.
Як і збройні сили в цілому, ВМС України має одну, але дуже суттєву проблему - фінансування. ВСУ - не Генеральна прокуратура, бюджет їм не збільшують. Це на собі відчувають військовослужбовці. Незважаючи на загальну нестабільну фінансову обстановку, в 2009 році почався процес "виходу контрактників" зі збройних сил. Причина - низька зарплата. Тому довелося злегка збільшити кількість призовників. Все більше українських офіцерів стає жертвами шахраїв, які обіцяють "влаштувати" військовослужбовців у миротворчі контингенти. Та й зарплати особового складу ВМС і Чорноморського флоту РФ непорівнянні. У цих умовах пропозиція спікера Верховної ради Володимира Литвина здається знущальною. Він запропонував святкувати два свята разом. "Так визначила доля, що у нас різні держави, і, відповідно, в Севастополі базуються два флоти, але нічого не було б поганого, якби ми святкували це свято в один день", - сказав спікер. Цікаво, як буде виглядати український флот у порівнянні з російським? Адже грошей не вистачає і на нове озброєння. Хоча сам президент обіцяє військовим морякам - будуть нові судна.
На думку Януковича, закладення на Чорноморському суднобудівному заводі першого багатоцільового корвета "Володимир Великий" стало важливою подією у відновленні національного суднобудування. "Воно практично показало реалізацію державних завдань з модернізації та оновлення корабельного складу флоту. Переконаний, що морські комунікації, портова інфраструктура стануть потужним чинником відродження національної економіки", - підкреслив президент. "Росія незабаром відмовиться від будівництва корветів власного проекту, і буде використовувати розробки з України", - підтримав його пенсіонер ВМС, капітан першого рангу Вадим Махно. Показово, що Махно - виконавчий директор створеної в травні 2011 року благодійної організації "Фонд відродження українського флоту". Даний фонд своїм найпершим завданням бачить... збір коштів на будівництво корвета "Володимир Великий". Парадоксально, але одним з перших перерахував гроші у фонд міністр оборони Михайло Єжель. "Я особисто віддаю на будівництво українського корвета своє місячне грошове забезпечення. Упевнений, що в Україні знайдеться багато людей, які також візьмуть участь у будівництві народного корабля... До речі, як тільки був оприлюднений відповідний фінансовий рахунок, почали надходити гроші від громадян", - сказав він. За його словами, українці повинні повторити досвід початку ХХ століття, коли на пожертвування громадян Російської Імперії було побудовано декілька суден. Цікаво, що подібні побажання виходять від людини, проти якої порушили кримінальну справу за продаж за заниженими цінами ряду суден, а саме танкерів "Макіївка", "Керч" і рефрижератора "Ялта". Тому навряд чи знайдеться багато людей, які бажають пожертвувати на корвет. Так що його доля під питанням. Незважаючи на те, що судно вже почали будувати на миколаївському заводі (президент навіть встиг прикріпити до корпусу пам'ятну табличку з ім'ям) на його швидке введення в дію сподіватися не доводиться. Адже в середньому корвет коштує близько 250 мільйонів євро. Це майже дорівнює тій сумі, яка закладена в держбюджет 2011 року на "закупівлю і модернізацію озброєння для Збройних сил України, в тому числі літаків Ан-70 і двигунів Д-27". Таким чином, підготовка нового корвета перетворюється на довгобуд. Україна охочіше озброює інші країни, як-то Китай, бере участь у розробці військової техніки для них. Власний же флот часто фінансується за залишковим принципом.
Цивільний флот - ніби є, а ніби й немає
Вітаючи військових моряків, Янукович не забув і про цивільних. "Сьогодення вимагає перебудови сучасного та потужного військового і цивільного флоту", - сказав український президент. Однак, як і у випадку з ВМС, ці його слова швидше з розряду мрій, ніж реально здійсненного. Адже незалежній українській державі, яка колись посідала друге місце в світі за чисельністю суден, цивільний флот теж виявився не потрібен. Найбільш яскраво про це свідчить доля Чорноморського морського пароплавства. Засноване в 1833 році в Одесі, в 1991 році воно було найбільшим в Європі і другим у світі. Чисельність суден цієї компанії становила понад 300 одиниць, загальна водотоннажність яких перевищувала 5 мільйонів тонн. У 1991 році таке багатство відійшло до України, де його "героїчно" і втратили. У 1993 році президент України Леонід Кравчук підписує указ про створення на базі Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" акціонерного судноплавного концерну "Бласко". З цього моменту починається захід цивільного морського флоту в Україні. Своє 175-річчя в 2008 році Чорноморське морське пароплавство вже "святкує" скоротившись більш, ніж у 20 разів кількістю суден, розпочатою процедурою банкрутства та перевірками з Генпрокуратури і СБУ. В останніх викликав гострий інтерес продаж майна пароплавства за заниженою ціною - майже в 10 разів! Серед підозрюваних фігурували такі особи, як Олександр Дубовой - народний депутат-"бютівець", Володимир Галантерник - депутат Одеської облради від "Нашої України", Валентин Продаєвич - голова Господарського суду Одеської області. Однак справа так і не зрушила з мертвої точки, а всі вищезазначені люди продовжують перебувати в системі влади. Цікаво, що одеська преса включає Продаєвича в орбіту впливу... народного депутата-"регіонала" Сергія Ківалова. Не дивно, що й при чинному президенті розслідування справ, пов'язаних з Чорноморським морським пароплавством йде ні добре, ні погано. Тим часом українські моряки перетворилися на гастарбайтерів. За різними оцінками зараз на судах інших держав працює понад 75 тисяч українців. Багато хто з них нерідко бувають ошуканими наймачами, не рідкісні випадки захоплень українських моряків у водах Аденської затоки, близько африканського узбережжя в цілому. Історія з судном "Фаїна" лише одна з багатьох подібних історій.
Доведені до відчаю моряки вже зверталися до попередника Януковича. "Судноремонтні підприємства скорочуються, докери і судноремонтники втрачають робочі місця. Наші суднобудівні заводи не будуються судна для флоту України. Наші морські навчальні заклади готують фахівців для судновласників інших держав, а не для рідної України. Наші моряки, вимушено працюючи на іноземних судновласників, не мають виробничого стажу в Україні, що позначається при нарахуванні пенсій", - говорилося в їхньому листі тодішнім президенту Віктору Ющенко, прем'єр-міністру Юлії Тимошенко та складу Верховної ради України. Більше того, моряки побоювалися, що навмисне банкрутять не тільки їх компанію, але і Дунайське й Азовське пароплавства. Однак адресати листа змовчали. Хоча, здавалося б, повинні були зацікавитися компанією, яка приносила в свої найкращі часи до мільярда доларів США щорічно. З приходом нової влади питання про Чорноморське морське пароплавство знову підняли. "На пам'яті одеситів і всього нашого народу глибоко травмує рана - розграбування Чорноморського морського пароплавства. Як ви знаєте, вже остаточно знищене Азовське морське пароплавство. На грані Дунайське пароплавство, яке витримало югославську кризу, але не в змозі боротися з корупційною українською", - заявив у квітні 2011 року народний депутат Євген Царьков. Він вирішив звернутися до президента з проханням ініціювати розслідування про причетність вищих посадових осіб до банкрутства пароплавства, а також - ініціювати розслідування проти колишнього президента Леоніда Кравчука. Скільки-небудь виразної відповіді не надійшло. Зате на святі український президент знову заявив про те, що на Україну чекає велике морське майбутнє. Але чи є майбутнє у тих, хто не пам'ятає блискучого минулого і не готовий виправляти помилки? Скільки не організовуй в Україні пароплавства, справа не зрушиться з мертвої точки, поки не буде переможена всепроникна корупція.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас