1472
Росія грає відбій
— Енергетика
Вчора віце-президент "Лукойлу" Валерій Суботін заявив, що прем'єр-міністр Росії Володимир Путін доручив компанії "Транснафта" опрацювати питання про забезпечення постачань нафти в порт Південний в обсязі 9 млн т на рік. Частина цієї сировини може бути направлена на Одеський НПЗ, що належить "Лукойлу", відзначив він. У прес-службі "Транснафти" підтвердили, що таке доручення отримане близько трьох тижнів тому, але відмовилися уточнити подробиці.
Джерело в російському міненерго розповіло, що зараз відпрацьовуються два основні варіанти постачань. "Один сценарій передбачає прокачування по трубопроводу 'Дружба' до Бродів, а потім в Южний з подальшим експортом морським транспортом. Крім того, вперше розглядається можливість постачань з Новоросійська в Южний з подальшим прокачуванням на Одеський і західноукраїнські НПЗ", - відзначив співрозмовник. Але поки розрахунки показують, що обидва маршрути постачань економічно неефективні, розповів співрозмовник.
Джерело в "Лукойлі" додало, що перспективи завантаження Одеського НПЗ залишаються туманними, оскільки в Україну набагато вигідніше імпортувати готові нафтопродукти, а не нафту для переробки.
Одеський НПЗ зупинився на ремонт в кінці жовтня 2010 року, оскільки не витримав конкуренції з пільговим імпортом нафтопродуктів з країн Митного союзу, усередині якого постачання нафти не обкладається митом. На початку року українські нафтопереробники ініціювали спеціальне розслідування стосовно імпорту нафтопродуктів. Компанії наполягали на введенні мит для захисту виробників. Розслідування досі не завершене.
Нафтопровід Одеса-Броди був введений в експлуатацію в 2001 році. Спочатку він будувався для прокачування легкої каспійської нафти в Європу, проте до 2004 року простоював, а потім використовувався в реверсному режимі (у напрямі терміналу "Южний"). З лютого Одеса-Броди почав працювати в аверсному режимі і прокачав для потреб Мозирського НПЗ близько 590 тис. т легкої нафти марки Azeri Light (всього до кінця року планується поставити 1,6-1,7 млн т сировини). У квітні "Укртранснафта" почала переправляти азербайджанську сировину по нафтопроводу Одеса-Броди на західноукраїнські НПЗ - "Галичину" і "Нафтохімік Прикарпаття" (до кінця року на них планується поставити до 1,5 млн т сировини).
В прес-службі "Укртранснафти" від коментарів відмовилися. Втім, джерело в українському Міненерго заявило, що пропозиція Росії теоретично може бути цікава, якщо дозволить повністю завантажити трубопровід. "Планований обсяг завантаження Одеса-Броди азербайджанською нафтою становить 3,2 млн т на рік. Реально він може бути ще меншим: наприклад, ремонт Мозирського НПЗ призвів до того, що в червні ми замість запланованих 210 тис. т поставимо на нього лише 160 тис. т нафти. Якщо Росія запропонує принцип pump or pay - тобто оплати незалежно від об'ємів прокачування, - ми цілком можемо відновити роботу з 'Транснафтою'", - пояснив співрозмовник.
Начальник аналітичного відділу ІК "Брокеркредитсервіс" Максим Шєїн вважає, що головна мета Росії сьогодні - зупинити прокачування азербайджанської сировини по нафтопроводу Одеса-Броди. "Каспійська нафта коштує дорожче від російської, але вона якісніша і з неї можна отримати більше світлих нафтопродуктів. Для західноукраїнських НПЗ ця перевага через технічну відсталість нівелюється, а ось Мозирський НПЗ може збільшити закупівлю каспійської нафти, що призведе до втрати позицій російських нафтовиків", - говорить Шєїн. А аналітик UPECO Олександр Сіренко вважає, що в майбутньому можливе постачання каспійської нафти з Бродів на польські заводи і литовський Мажейкяйський НПЗ. "Це вже глобальніша проблема для Росії, яка в довгостроковій перспективі закінчиться втратою ринку збуту обсягом 5-7 млн т нафти на рік", - відзначає Сіренко.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною