Імпульсивні заощадження


Імпульсивні заощадження

У США впроваджуються сервіси, які стимулюють людей заощаджувати, перетворюючи цей процес на веселу і невимушену розвагу. В результаті не тільки обивателі, а й фінансові установи отримують вигоду. На жаль, в Україні лише один банк самостійно просуває подібну послугу.

Термін "імпульсивна покупка" досить довго був частиною американського лексикону - від маффінів з ранковою кавою до останньої новели, яка дорогою на роботу була підхоплена з полиці книжкового магазину. Однак нова компанія Piggymojo вирішила змінити ситуацію і запропонувати людям "імпульсивні заощадження". Компанія допомагає американцям - фанатам ранкової кави, отримувати стільки ж задоволення від економії в 3 долари, як і від свіжого ягідного маффіну.

"Ми бачили, що витрата грошей зазвичай робить людей щасливішими, а от їх економія ні, оскільки від неї не лишається миттєвого задоволення, що ми всіма силами намагаємося змінити", - говорить Джейсон Халладей, директор і співзасновник компанії Piggymojo в інтерв'ю журналу U. S. Banker.

Користувачі Piggymojo.com щотижня ставлять персональну мету для того, щоб заздалегідь визначити, як багато грошей вони хочуть заощадити. Щоразу, коли учасники програми уникають покупок, вони відправляють смс-повідомлення з текстом "я зекономив" і сумою на певну адресу Piggymojo, після чого програма автоматично підбиває підсумки поточних заощаджень і порівнює їх з метою. Також програма відправляє сигнал партнерові за заощадженнями, наприклад, одному з подружжя.

"Наприклад, пара може об'єднати свої зусилля в накопиченні заощаджень і вирішити досягнути тих цілей, які вони будуть підтримувати разом", - пише сайт CUTimes.com. Це відпустка або первинний платіж за квартиру. Якщо сума, яку їм необхідно заощадити для літнього відпочинку, складає 2 тис. доларів, то щотижня вони повинні відкладати близько 400 доларів. Зареєструвавшись в Piggymojo і вказавши свої мобільні телефони, кожен з подружжя має відправляти короткі текстові повідомлення, щоб поділитися джерелами і результатами своєї економії з партнером, наприклад, за рахунок зайвої чашки кави або прогулянки пішки.

Щоб не записувати свої заощадження на нудному аркуші паперу, сервіс надає кожному користувачеві власну веб-сторінку. Сторінка містить механізм нагадувань про те, що саме користувачі збираються робити зі своїми заощадженнями - це може бути картинка нового автомобіля або малюнок з екзотичного курорту. Спочатку картинки приховані, а потім починають проявлятися квадрат за квадратом в міру того, як накопичуються заощадження.

Компанія планує запропонувати користувачам ще кілька мотивів для імпульсивних заощаджень. Наприклад, переказувати гроші з поточного рахунку на ощадний простий відправкою тексту на адресу Piggymojo. Наразі така можливість тестується спільно з Brooklyn Cooperative Federal Credit Union. Компанія також шукає партнерів серед інших кредитних спілок та банків з надією на те, що сервіс стане брендовим продуктом, і фінансові установи будуть використовувати його для залучення клієнтів. "Як тільки гроші почнуть рухатися рахунками, цей проект стане набагато більш привабливим", - говорить Халладей, звертаючи увагу на те, що він все ще перебуває в пошуку фінансових установ з достатнім рівнем ентузіазму і бажанням спробувати щось нове у сфері грошових переказів.

У березні проект Piggymojo отримав грант розміром 300 тис. доларів від Фонду фінансування інновацій у сфері фінансових послуг для побудови інтерфейсу з Brooklyn Cooperative. Халладей стверджує, що це допоможе визначити розмір комісії, яку в майбутньому будуть платити фінансові установи - учасники програми. На думку Саміри Раджан, директора Brooklyn Cooperative, інтерес становить те, як Piggymojo зводить воєдино всі технології, які спонукають споживача зробити покупку - від особливостей розстановки продуктів на полицях до рекламних оголошень - і використовує їх на благо економії.

"Подивіться на всі ці маркетингові виверти, які змушують людей розкривати свої гаманці і витрачати гроші, - говорить Раджан. - Підрив основ культури споживання буде для нас великою перемогою і надихне людей більше економити". Незважаючи на це, Piggymojo належить пройти довгий шлях, перш ніж здійснити цей підрив. "За 9 місяців роботи веб-сайту близько 1 тис. людей скористалися можливістю заощадити, в середньому по 15 доларів за один раз", - наводить статистику журнал U. S. Banker.

Метою проекту з Brooklyn Cooperative є залучення близько 400 клієнтів, які будуть активно використовувати сервіс Piggymojo, проте Халладей називає цю цифру "дуже консервативною", оскільки Brooklyn Cooperative обслуговує людей переважно з низьким рівнем доходу. Халладей вибрав цього партнера лише через умови надання гранту, які вимагали працювати саме з такою клієнтською базою.

Piggymojo є не першим сервісом, який мотивує користувачів робити заощадження. П'ять років тому Bank of America для своїх клієнтів запустив програму "Тримай Здачу" (Keep the Change), яка округлює покупки в більшу сторону, а дрібноту автоматично відправляє на ощадний рахунок. Роком пізніше з'явився Mint.com - сайт з управління особистими фінансами, який асистує користувачам в обліку своїх витрат. Інший онлайн-сервіс - SmartyPig, не тільки морально заохочує мети економії (шляхом "розшарювання" їх в соціальних мережах), але і може відправляти гроші на передоплачені картки з можливістю повернення частини витрачених при покупках засобів (опція Cash-Back).

Рон Шевлін, старший аналітик Aite Group у Бостоні, говорить в інтерв'ю журналу U. S. Banker, що йому подобається Piggymojo, а також те, як легко кредитні спілки та банки можуть підключатися до цієї програми. На його думку, така тактика є більш розумною, ніж якщо б Piggymojo спробувала залучати користувачів самостійно. Йому також подобається, як компанія впроваджує соціальні та мобільні компоненти в свій сервіс, який повинен допомогти фінансовим інститутам залучати клієнтів. "Це чудова можливість для банків і кредитних спілок посилити свій вплив", - говорить Шевлін. - "І йдеться не тільки про вплив, банки та кредитні спілки стануть брати більше участі в управлінні фінансовим життям своїх клієнтів".

В Україні інтерес викликає розробка ПриватБанку - система електронної здачі, впроваджена під брендом "Без монет". За бажанням клієнта, дрібну здачу банк зараховує на рахунок "Електронної скарбнички". При отриманні здачі на рахунок, прив'язаний до мобільного телефону, дрібниця підсумовується автоматично. Ці гроші можна витратити на оплату послуг зв'язку, комунальні платежі, зберігати на ощадному рахунку або отримати готівкою в банкоматах і касах. Ваучери "електронної здачі" вільно приймаються інтернет-банкінгом Приват24 і системою миттєвих платежів LiqPay.

"Всі ми ще з дитинства пам'ятаємо справжню скарбничку, куди збирали здачу на придбання комп'ютера або велосипеда, - запевняє веб-сайт ПриватБанку. - Тепер збирати дріб'язок на віртуальному і завжди доступному рахунку, отримувати відсотки - це зручно і просто".

Артем Румянцев

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Імпульсивні заощадження» на Finance.ua - 2.0
В Контексті Finance.ua