1298
Фактор факторингу
— Кредит&Депозит
На початку 2011 року відразу декілька банків запропонували клієнтам альтернативу традиційному банківському фінансуванню - факторинг. Послуга хороша для тих, хто з тих чи інших причин не може отримати кредит.
До кризи факторинг просували більше двох десятків банків і близько десяти фінансових компаній. Зараз учасників можна перерахувати на пальцях, проте потенціал цього ринку досить великий: в світі частка факторингу у ВВП окремих країн досягає 10-12%, в Росії наближається до 2-3% ВВП, в Україні - навіть за найоптимістичнішими оцінками - цей показник не перевищує 1%.
"Компанії, в яких вже намітилося зростання продажів, потребують ресурсів для розвитку. Але оскільки навіть крупні позичальники через брак вільних застав сьогодні мають складнощі із отриманням нових кредитів, їм доводиться шукати альтернативні схеми фінансування", - пояснює член правління Укрексімбанку Вікторія Руда. Факторинг дозволяє їм отримати гроші за товар відразу після відвантаження, а заборгованість перед банком автоматично погашатиметься з грошей, які дебітор перераховує як оплату за поставлену продукцію. За словами провідного фахівця відділу активних операцій Марфін Банку Ігоря Самборського, найчастіше послугою цікавляться компанії-постачальники і виробники продукції, які працюють з торговельними мережами або дистриб'юторами: саме у цій сфері постачання товару здійснюються з відстроченням платежу, причому ці відстрочення бувають досить тривалими.
Дорого і не всім
Отримати відразу всю суму за поставлений товар клієнт не зможе. Як правило, банки встановлюють граничний розмір фінансування - не більше 90-95% від суми накладної. Хоча такі ліміти - швидше виняток, ніж правило, і доступні лише вибраним (крупні висококласні позичальники, які довгий час співробітничають з банком). Найчастіше клієнт може розраховувати на 50-60% від суми.
Клієнту з вулиці укласти договір факторингового фінансування практично нереально: послуга доступна, як правило, лише старим перевіреним клієнтам. Причому навіть для них фінансування обійдеться дорожче від звичайного кредиту. "Адже це не просто фінансовий інструмент поповнення оборотного капіталу, але і комплекс супутніх послуг: адміністрування дебіторської заборгованості, захист від валютних ризиків, ризиків неоплат дебіторів, інформаційно-аналітичне обслуговування", - перераховує Ігор Самборський. Вартість ресурсів складається із ставки (відсоток річних, як в звичайному кредиті), комісії за обслуговування (аналог одноразової комісії) і комісії за управління дебіторським боргом. У результаті ефективна ставка може досягати 30-40% річних. Проте банкіри нагадують: факторинг - це короткострокове фінансування (в основному до трьох місяців), тому для клієнтів така вартість, як правило, по кишені.
Втім, всі вищеназвані умови - не догма. "Факторинг - дуже індивідуальна послуга, заточувати яку доводиться буквально під кожного клієнта", - пояснює перший заступник голови правління банку "Контракт" Павло Крапівін. І однієї кредитної історії клієнта тут недостатньо. Особливу увагу банки приділяють оцінці дебіторів - тим, хто власне повертатиме гроші. В першу чергу фінансисти враховують історію їхньої співпраці з клієнтом: чим довше вони працюють разом, тим вищі шанси отримати максимальний розмір фінансування під нижчу відсоткову ставку. До речі, щоб мінімізувати ризики, банки вважають за краще працювати відразу з декількома дебіторами.
Хоча факторинг і має попит у клієнтів, далеко не всі банки готові пропонувати таку послугу. І найближчим часом кількість гравців на ринку факторингу навряд чи зростатиме. "Це не масовий продукт, тут потрібен індивідуальний підхід не лише до кожного клієнта, але і до кожного дебітора: стандартних методів роботи з позичальниками тут недостатньо", - пояснює Павло Крапівін. Причому невиконання дебітором своїх зобов'язань або навіть дефолт покупця - це лише одні з небагатьох ризиків для банку. "До окремої категорії можна віднести шахрайство: наприклад, змова клієнта і дебітора, коли клієнт намагається отримати гроші за неіснуючі постачання, або переуступка клієнтом права вимоги по одній накладній відразу декільком факторам", - перераховує Вікторія Руда.
Фахівцям з факторингу інколи доводиться виконувати роботу колекторів. Тому все частіше банки виділяють напрям факторингу в окремий структурний підрозділ, де працюють свої вузькопрофільні фахівці. Банкіри йдуть на це, по-перше, щоб мати можливість отримувати окреме фінансування (наприклад, шляхом випуску облігацій), а по-друге, щоб не псувати баланс фінустанови проблемною заборгованістю. Більше того, деякі банки використовують власні факторингові компанії в ролі колекторів.
За матеріалами: Контракти
Поділитися новиною