S&P: Основний чинник, що підтримує високий рейтинг РФ, - "значні природні ресурси" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

S&P: Основний чинник, що підтримує високий рейтинг РФ, - "значні природні ресурси"

Казна та Політика
223
Рейтингове агентство Standard & Poor’s опублікувало повний рейтинговий звіт по Росії, що обґрунтовує поточний рейтинг країни на рівні "ВВВ" і його "стабільний" прогноз. Як нагадує "Комерсант", поточна оцінка суверенного кредитного рейтингу РФ від S&P перебуває на рівні "BBB" по зобов'язаннях в іноземній валюті і "ВВВ+" - в національній валюті. "ВВВ" - останній рівень інвестиційного рейтингу, що позначає, що країна достатньою мірою здатна своєчасно і повністю виконувати свої боргові зобов'язання. Але рейтинги групи "В", на відміну від групи "А", передбачають "вищу чутливість до дії несприятливих змін в комерційних, фінансових і економічних умовах".
Згідно S&P, поточний рейтинг "ВВВ" є результатом "зваженої" фіскальної політики "в минулі роки" і того, що РФ залишається нетто-кредитором, тобто активи держави перевищують її зобов'язання. Але аналітики агентства вважають, що до 2013 року при ціні нафти 85 доларів за барель Росія внаслідок зростання передвиборних соціальних витрат бюджету перетвориться на нетто-боржника. "У 2010-2013 роках чистий борг уряду зросте на величину, що перевищує 6% ВВП, і перевищить 1% ВВП, що за будь-якими мірками є низьким борговим навантаженням", - йдеться в звіті. Але в S&P відзначають, що в 2010 році при зростанні номінальних витрат розширеного уряду в річному вираженні "всього на 8%" "ненафтовий" дефіцит оцінювався в 13% ВВП, що "набагато перевищує середньостроковий плановий показник - менше 5% ВВП".
Поки середньостроковий прогноз рейтингу РФ (до 2013 року) залишається "стабільним". У S&P не приховують, що його забезпечують головний позитивний чинник - "значні природні ресурси" - і супутня йому зважена фіскальна політика, що забезпечує "низький рівень квазіфіскального боргу і обсяг бюджетних резервів. Головний чинник на іншій шальці терезів - "низький рівень підзвітності політичних, правових і економічних інститутів". Йому, у свою чергу, супроводять сировинне економічне зростання, "значний обсяг умовних зобов'язань, включаючи зобов'язання, пов'язані з негативними демографічними тенденціями". Крім того, як вважають в S&P, саме низький рівень підзвітності інститутів (а не висока частка держсектора в економіці) перешкоджає припливу прямих іноземних інвестицій.
Автори звіту відзначають, що середньострокові показники економічного зростання РФ "практично повністю" залежать від цін на сировину, а довгострокові перспективи "як і раніше, невизначені". За оцінками S&P, в 2003-2010 роках "велика частина національного багатства РФ", створеного головним чином за рахунок доходів від нафтогазової галузі, пішла на фінансування реального експорту, "який у вказаний період подвоївся". При цьому зростання цін на нафту (з 16 доларів за барель в 1998 році) "не було використане для підвищення якості матеріальної бази інфраструктури" (у тому числі автомобільних доріг, послуг охорони здоров'я, обороноздатності або системи освіти). "Незважаючи на разові вливання коштів в ці області в рамках нацпроектів, стійке фінансування, направлене на досягнення стабільного підвищення якості громадських послуг, на наш погляд, було відсутнє, - відзначають в S&P. - Замість цього значна частина (хоча і набагато менше 100%) додаткових доходів від продажу нафти була збережена і акумульована в двох резервних фондах, що складають в сукупності 8% ВВП (на кінець березня 2011 року)".
Наявність резервних фондів багато в чому і дозволяє забезпечити додатковий позитивний вклад в суверенний рейтинг РФ. Але, як вважають в S&P, на відміну від країн Азії, Латинської Америки і Північної Африки (їхні рейтинги також перебувають на рівні "BBB"), сировинне "високе зростання ВВП в Росії в 1978-2008 роках не супроводжувалося підвищенням очікуваної тривалості життя". Саме висока смертність населення в РФ (у два рази більша, ніж в країнах ОЕСР) визначає негативну демографічну динаміку. Це стає додатковим обмеженням для економічного зростання і накладає додаткові витратні зобов'язання на бюджет - за оцінками S&P, в обсязі понад 12% ВВП в 2010-2050 роках.
За матеріалами:
Банки.ру
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас