943
Інсайдерська реформація
Уряд має намір посилити умови роботи учасників фондового ринку. Верховна Рада вже підготувала до другого читання законопроект №7330 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо інсайдерської інформації" і ухвалила в першому читанні проект закону №8274 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом". Зокрема, першим пропонується чітко визначити статус інсайдерської інформації, посилити відповідальність за її незаконне використання і надати широкі повноваження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (ДКЦПФР) щодо запобігання подібних порушень. Другий встановлює кримінальну відповідальність за маніпуляції на фондовому ринку.
Основною причиною вкрай низької ліквідності фондового ринку України автори законопроекту вважають те, що він став по суті інсайдерським. "У багатьох випадках рішення про придбання або продаж цінних паперів ухвалюються не на підставі вже опублікованої інформації, а на підставі інформації, якою володіє обмежене коло працівників або посадових осіб емітента", - говориться в пояснювальній записці до законопроекту № 7330. А в таких умовах неможливо визначити справедливу ринкову ціну, що відлякує професійних інвесторів і населення від вкладень в ЦП. "Безкарна інсайдерська торгівля та маніпулювання цінами на фондовому ринку підривають довіру інвесторів - як іноземних, так і внутрішніх, без чого неможливе виконання фондовим ринком одного зі своїх головних призначень - акумулювати і спрямовувати інвестиційні фінансові потоки в реальний сектор економіки країни", - відзначає партнер адвокатського об'єднання Arzinger Павло Ходаковський.
Частку "торгів на інсайді" сьогодні визначити складно. За словами адвоката адвокатської компанії "Грамацький і Партнери" Андрія Трембича, самі учасники ринку зізнаються, що давно сформувалося правило: на дрібних угодах інсайдерська інформація, як правило, не використовується ніколи, тоді коли на великих - завжди. "Воно й не дивно: в країні тотальної корупції і кумівства нерозумно не використовувати умовного кума-інсайдера, щоб зберегти, а то й кратно примножити капітали, замість того щоб ризикувати", - говорить юрист.
Момент істини
На думку авторів законопроекту №7330, ситуацію поправити зможе більш чітке визначення терміну "інсайдерська інформація". Відповідні зміни пропонується внести до Закону "Про цінні папери та фондовий ринок". Так, інсайдерською пропонується визначити не тільки неоприлюднену інформацію про емітента та його ЦП, але і про похідні документи (деривативи), а також про правові угоди щодо них. За словами Андрія Трембича, це відповідає світовій практиці, за якою від інсайда захищені не тільки емісійні активи, але і будь-які інші фондові інструменти. Крім того, законопроектом передбачено, що оприлюднення інсайдерської інформації здійснюється шляхом її публікації в одному з офіційних друкованих видань ДКЦПФР або розміщення в загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії про ринок ЦП. Порядок публікації визначає регулятор. Додатково інсайдерська інформація оприлюднюється на інтернет-сторінці емітента. Передбачається, що таким чином буде зафіксований конкретний момент втрати інформацією статусу інсайдерської і чітко визначено, які саме відомості є інсайдерськими, а які - ні. Хоча експерти зазначають, що перелік джерел розкриття інсайдерської інформації необґрунтовано обмежений.
Також законодавець вирішив відмовитися від спроби окреслити вичерпне коло осіб, які визнаються інсайдерами. Замість цього запропоновано залишити лише визначення "особи, яка володіє інсайдерською інформацією". Також пропонується скасувати чинну норму закону про те, що емітент і професійні учасники ринку ЦП повинні вести облік осіб, які мають доступ до інсайдерської інформації. "Ведення емітентами реєстру інсайдерів навряд чи створить серйозні перешкоди для незаконного обігу захищеної інформації, хоча законодавець, очевидно, покладає на такий реєстр надію хоча б "обмежити коло підозрюваних", - вважає партнер адвокатської фірми "Грамацький і Партнери" Ернест Грамацький. - Але без дієвого механізму розслідування комісією випадків витоку облік інсайдерів не попередить таких випадків: факт усної передачі інформації практично недовідний, а без цього неможливо притягнення до кримінальної або адміністративної відповідальності".
Слово - не горобець
Змінами до Закону "Про державне регулювання ринку цінних паперів" пропонується підсилити повноваження ДКЦПФР щодо застосування санкцій до юридичних осіб. За незаконне розголошення інсайдерської інформації або надання з використанням такої інформації рекомендацій щодо операцій з ЦП і деривативами, використання внутрішньої інформації в особистих цілях комісія зможе оштрафувати юрособу на 170-850 тис. грн, або в розмірі до 150% прибутку, отриманого в результаті таких дій. За повторні порушення протягом року відповідальність буде у вигляді штрафу в 0,850 - 1,7 млн грн, або в розмірі від 150% до 300% прибутку. Водночас у законопроекті не міститься норм, передбачених чинним законом, згідно з якими ДКЦПФР за порушення, пов'язані з інсайдерською інформацією, може зупиняти або анулювати ліцензії учасників фондового ринку. Втім, дані норми все одно раніше не застосовувалися.
Також пропонується у ст. 163-9 КпАП розширити види порушень з використанням інсайдерської інформації. Зараз цією статтею встановлюється відповідальність лише "за незаконне використання інсайдерської інформації" у вигляді штрафу в 8500 - 12 750 грн. Законодавець же пропонує ввести відповідальність за незаконне розголошення такої інформації, за надання рекомендацій з її використанням, а також за використання інсайдерської інформації в особистих цілях або в цілях інших осіб.
Подібні нововведення будуть привнесені і в ст. 232-1 ККУ. Так, за незаконне розголошення інсайдерської інформації або надання рекомендацій з її використанням, якщо це принесло вигоду або дозволило уникнути збитків, або завдало шкоди громадянам, юрособам або державі на суму понад 240 тис. грн, вважається штраф в 12 750 - 34 000 грн або позбавлення волі на строк до трьох років. Вчинення з використанням інсайдерської інформації операцій з ЦП (деривативами), якщо це призвело до отримання необґрунтованого прибутку або дозволило уникнути збитків на суму понад 240 тис. грн, може вже, окрім штрафу, призвести і до позбавлення волі на строк до двох років. Якщо подібні дії будуть вчинені повторно або групою осіб або вони призвели до збитків на більш ніж 480 тис. грн, винний буде покараний штрафом у 34 - 51 тис. грн або позбавленням волі на строк до п'яти років.
Ернест Грамацький зазначає, що в даному випадку законодавець знехтував світовим досвідом, оскільки зазвичай ухвалюється відповідальність саме за "використання інсайдерської інформації", що вимагає доведення настання злочинних наслідків у вигляді отримання особою вигоди від торгівлі інформацією. "Проект закону пропонує відійти від конструкції "використання" і закріпити формальний склад, тобто відповідальність лише за "розголошення, передачу, надання доступу до інсайдерської інформації". Таким чином, кримінально караним стане саме розголошення такої інформації", - говорить юрист.
Маніпуляції в законі
Законопроектом № 8274 пропонується внести зміни до Закону "Про держрегулювання ринку цінних паперів в Україні". Зокрема, ДКЦПФР надаються повноваження встановлювати ознаки маніпулювання на фондовому ринку за результатами перевірок. Порядок проведення таких перевірок і критерії визначення маніпуляцій повинна затвердити сама комісія. Також у ст. 10-1 закону пропонується дати визначення самого поняття "маніпулювання на фондовому ринку". Зокрема, маніпулюванням пропонується визнати здійснення операцій, які створюють невідповідні дійсності враження про постачання, придбання або ціну фінансового інструменту, проведення операцій з фінінструментів із застосуванням протиправних дій, в тому числі шахрайства або використання інсайдерської інформації, поширення неправдивої інформації про фінансові інструменти та ін. На думку Андрія Трембич, у даному положенні використані розмиті оціночні поняття. "Як можна довести, наприклад, факт "спроби здійснити надання заявки на покупку або продаж фінансових інструментів, яка може давати уявлення щодо поставки, придбання або ціни фінансового інструменту, що не відповідає дійсності", який законопроектом пропонується визнавати кримінальних маніпулюванням?" - пояснює він.
За маніпулювання на фондовому ринку пропонується посилити відповідальність. Зокрема, адміністративна відповідальність за такі порушення буде передбачена не тільки для посадових осіб учасників фондового ринку, але і для фізичних осіб в розмірі від 1700 грн до 12 750 грн. Підвищиться і кримінальна відповідальність. Пропонується доповнити ККУ ст. 222-1, згідно з якою умисні дії посадової особи - учасника ФР або фізособи, що мають ознаки маніпулювання, якщо вони призвели до отримання учасником фондового ринку, фізособою або третіми особами прибутку розміром понад 240 тис. грн, дозволили уникнути збитків або заподіяли шкоду на дану суму, караються штрафом 12 750-51 000 грн або позбавленням волі на строк до п'яти років.
Але юристи прогнозують складності із застосуванням цих норм на практиці. Як розмежувати маніпулювання і природний, ринковий вплив на вартість цінних паперів? "Наприклад, продаж одним учасником фондового ринку досить великого пакета цінних паперів протягом торгового дня в більшості випадків вплине на їхню вартість або у бік збільшення, або зменшення", - говорить Ернест Грамацький. Крім того, зміни до Кримінального кодексу можуть породити конкуренцію його норм. Адже новели передбачають, що одним з видів маніпулювання на фондовому ринку фактично є незаконне використання інсайдерської інформації, а маніпулювання і розголошення інсайда - це два різних злочини з різними санкціями.
Сам собі режисер
Як експерти, так і учасники ФВ не плекають особливих ілюзій з приводу серйозних наслідків від ухвалення згаданих законопроектів. Адже й сьогодні діють статті Кримінального кодексу, які передбачають відповідальність за незаконне використання інсайдерської інформації, за маніпуляції з цінами ЦБ і т. д. Але за час їх існування за цими статтями не було порушено жодної кримінальної справи. "Реальний ефект від змін можливий лише в тому випадку, якщо буде розроблений цілісний і дієвий механізм щодо застосування ухвалених норм, а також створена атмосфера нетерпимості до незаконного використання інсайда і маніпулювання на фондовому ринку", - вважає Павло Ходаковський. Втім, компанії вітають бажання уряду навести порядок на фондовому ринку.
За словами операційного директора Dragon Capital Наталії Саргунс, те, що в Україні розвивається законодавство, що регулює поведінку професійних учасників фондового ринку, дуже добре. Водночас самі компанії не чекають, поки всі проблеми вирішить законодавець. "Незалежно від законодавчих ініціатив уряду, професійні учасники вже якийсь час самостійно розробляють внутрішню політику, спрямовану на впровадження міжнародних стандартів", - говорить Наталія Саргунс.
Маніпуляції свідомістю
Маніпуляціями на фондовому ринку є (відповідно до законопроекту № 8274):
1. Операції з фінінструментів або подача заявок на їх купівлю/продаж, що дають уявлення щодо поставки, придбання або ціни інструменту, які не відповідають дійсності і призводять до встановлення цін, відмінних від тих, які існували б за відсутності таких дій.
2. Операції з фінінструментів або подача заявок на їх купівлю/продаж шляхом вчинення протиправних дій, в тому числі шахрайства або використання інсайдерської інформації.
3. Поширення недостовірної інформації, яка може ввести в оману учасників ринку, щодо фінінструментів.
4. Купівля/продаж фінінструментів перед закриттям торгової сесії ФБ з метою введення в оману учасників ринку щодо цін, які склалися в кінці торгової сесії.
5. Неодноразове за день укладання угод купівлі/продажу фінінструментів, за якими учасники виступають продавцем і покупцем одного і того ж інструмента за однаковою ціною в однаковій кількості.
6. Неодноразове за день здійснення операцій або подання заявки на покупку/продаж фінінструментів, які не мають сенсу або очевидної законної мети.
7. Неодноразове невиконання учасником торгів зобов'язань за біржовими контрактами, укладеними за день, у власних інтересах або за гроші клієнта, якщо це призвело до значного збільшення або зниження ціни фінінструментів.
8. Вчинення на ФБ угод з фінінструментів за ціною, яка істотно відрізняється від його ціни, що склалася на біржі завдяки безадресним заявками.
Вілен Веремко
За матеріалами: Контракти
Поділитися новиною