Хомутинник: Зміни до Податкового кодексу внесуть до кінця травня — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Хомутинник: Зміни до Податкового кодексу внесуть до кінця травня

Казна та Політика
2019
Глава комітету ВР з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Віталій Хомутинник розповів focus.ua про зміни, які чекають на українців у сплаті податків і легалізації неофіційних доходів.
Не так давно ви заявили, що зміни до Податкового кодексу будуть прийняті до кінця поточної сесії парламенту. Які норми кодексу будуть змінені?
Наш комітет постійно моніторить впровадження норм Податкового кодексу, як з боку контролюючих органів, так і з боку платників податків. Ми аналізуємо всі звернення, які надходять від суб'єктів підприємницької діяльності. Нещодавно Верховна Рада підтримала нашу ініціативу про скасування щомісячного декларування доходів фізичних осіб, а також скасування "нульових" щоквартальних декларацій. Ми наполягали на цьому, враховуючи численні звернення представників бізнесу про необґрунтоване збільшення показників декларації з боку ДПС України.
Пропозиції щодо вдосконалення Податкового кодексу, які надходили до комітету з початку року, узагальнені в законопроекті "Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких законодавчих актів" (№ 8217), прийнятому Верховною Радою за основу. Зміни, зокрема, стосуються узгодження окремих норм Податкового кодексу України до повноважень Національного банку України, та спрощення процедури постановки на облік платників фіксованого сільськогосподарського податку.
Крім того, ми хочемо вдосконалити систему оподаткування операцій з цінними паперами при їх первинному розміщенні та зворотному викупі, врегулювати питання реєстрації в органах Державної податкової служби кожного договору управління майном, оптимізації єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування для малого бізнесу і т. д.
Ще один момент. Ми будемо пропонувати Верховній Раді звільнити від сплати єдиного соціального внеску пенсіонерів та інвалідів, які працюють без найманих працівників за спрощеною і загальною системою оподаткування. Ми свідомо пішли на цей крок, хоча й розуміємо, що в разі скасування цієї норми, за попередніми розрахунками, бюджет може недоотримати понад 200 мільйонів гривень, але ми знайдемо компенсацію для бюджету з інших джерел. Відповідний законопроект зараз готується до розгляду Верховною Радою в 2 читанні. Думаю, що наприкінці травня він буде прийнятий.
В уряді кілька разів заявляли, що завершують роботу над законопроектом "Про реформування спрощеної системи оподаткування". Яких ще новацій варто очікувати платникам єдиного податку?
Якщо говорити конкретно, то я переконаний, що потрібно зосередити зусилля, насамперед, на пом'якшенні процедури адміністрування податків (проведення перевірок, застосування фінансових санкцій), збільшенні граничного обсягу річного доходу для суб'єктів малого бізнесу, що працюють за спрощеною системою. Спрощену систему потрібно зберегти для підприємців, які працюють у сфері транспорту, роздрібної торгівлі. У той же час, вона не повинна служити механізмом для ухилення від сплати податків.
Опозиція заявляє, що новий Податковий кодекс "вбив" як мінімум 50 тисяч малих бізнесів...
На жаль, спрощена система оподаткування часто є предметом політичних спекуляцій, особливо з того моменту як набрав чинності розділ 3 Податкового кодексу про неможливість включення до складу витрат підприємств витрат, понесених у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у фізичних осіб - підприємців-спрощенців.
Я підкреслюю, що Податковий кодекс не змінював правила оподаткування для більшості підприємців-спрощенців. У нас продовжує діяти Указ Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності" 1998 року.
Змінилися тільки правила оподаткування для тієї частини платників єдиного податку (за офіційними даними, їх у нас близько 170 тисяч), які одночасно отримували зарплату як наймані працівники від підприємств і співпрацювали з ними як суб'єкти господарської діяльності, ухиляючись від сплати податків. Вони припинять свою діяльність, залишившись найманими працівниками, якими фактично і були.
Що стосується підприємців, які не мають відносин з юридичними особами (їх близько 700 тисяч), то нові правила формування витрат їх не торкнуться.
Віце-прем'єр Сергій Тігіпко не так давно розповів про комплекс каральних заходів, які будуть застосовуватися для легалізації зарплат. Невже в Партії регіонів не розуміють, що якщо проводити тільки репресії, то це загрожує зростанням хабарів, безробіття і зниженням ділової активності?
До вирішення проблеми легалізації зарплат дійсно потрібно підходити комплексно. Адміністративні методи повинні поєднуватися з оптимізацією розміру єдиного соціального внеску. З 1 січня набрав чинності Закон "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", згідно з яким його ставка коливається від 33,2% до 49,7% фонду оплати праці. Думаю, потрібно ще раз проаналізувати розмір цього внеску, порівняти з відповідним показником в країнах СНД та Європи. Якщо є необхідність, то треба його переглянути.
До речі, наш комітет уже виступив з ініціативою переглянути розмір єдиного соціального внеску для малого бізнесу. Адже на сьогоднішній день ті підприємці, які працюють за загальною системою оподаткування, сплачують занадто високі податки - на них йде понад 50% від отриманого прибутку. У підготовленому нами законопроекті пропонується знизити єдиний соціальний внесок для підприємців до рівня мінімального страхового внеску для малого бізнесу. Думаю, це буде першим кроком на шляху до легалізації фонду оплати праці.
На якій стадії підготовка нової редакції Митного кодексу? Коли він може бути прийнятий?
Нова редакція Митного кодексу, над якою комітет працював з минулого року, фактично готова. У ній були враховані кращі напрацювання двох законопроектів, зареєстрованих у Верховній Раді.
У новій редакції кодексу відображені засади Закону України "Про приєднання України до Протоколу про внесення змін до Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур", Конвенції про тимчасове ввезення та Оновленого Митного кодексу ЄС 2008 року, а також ключові принципи реформування митної служби України.
Законопроект передбачає спрощення і прискорення митних процедур, зменшення впливу "людського фактору" на процес і результат митного оформлення товарів, наближення процедур до європейських стандартів, а також підвищення ефективності протидії митним правопорушенням, посилення ролі пост-аудиту та визначення чітких термінів проведення митниками процесуальних дій. Крім того, в документі враховано норми про відповідальність митних органів за неправомірне затягування часу оформлення товарів.
Все це дозволить бізнесу значно скоротити час та фінансові ресурси на здійснення митних формальностей і сприятиме зменшенню корупції на кордоні. Думаю, приблизно в кінці травня ми приймемо новий Митний кодекс у першому читанні, а десь у вересні-жовтні - остаточну редакцію.
Євгенія Вецько
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас