Бензин буде дорожчати?.. — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бензин буде дорожчати?..

Енергетика
2738
За минулий тиждень бензин в Україні різко подорожчав. Ціна палива досягла позначки 10,50 гривень за літр (імпортного виробництва марки А-95, вітчизняного - 9,90-10 грн. За літр).
Такий стан справ експерти пов'язують із ситуацією на світовому ринку. Так, 25 квітня ф'ючерси на бензин на Нью-Йоркській товарній біржі досягли найвищого рівня майже за три роки. Все говорить про те, що вартість нафтопродуктів продовжить зростання, особливо з урахуванням настання літнього періоду. Що стосується нафти, то її ціна зараз коливається в межах від 112 до понад 120 дол за барель.
На думку експертів, високі ціни на бензин провокує нестабільність на Близькому Сході і в Північній Африці, саме на цьому фоні процвітають торгові спекуляції. Особлива увага зараз прикута до Лівії, яка виробляє близько 2% світового обсягу нафти і має в своєму розпорядженні 3% світових запасів «чорного золота». Виробництво в країні вже скоротилася більш ніж на три чверті - до 400 тис. барелів на добу. Військові дії країн НАТО посилюють настороженість серед трейдерів, які вбачають реальний ризик у тому, що конфлікт затягнеться, і не скидають з рахунків можливість переходу альянсу до наземної операції.
Все перераховане відбилося і на найбільшому в світі імпортері нафтопродуктів - США, там паливний питання не знімається з порядку денного. Фахівці говорять, що в країні назріває "бензинова криза". Президент США Барак Обама навіть створив під патронатом Мін'юсту спеціальну міжвідомчу комісію з розслідування причин зростання цін на бензин, а також озвучив ідею припинити субсидування нафтових компаній.
Офіційний представник Білого дому Джей Карні заявив: "Універсального і швидкого вирішення цієї проблеми у нас немає. Ви знаєте, що країна залежить від цін на бензин і також залежить від імпорту нафти. Я повторю, що нашою метою є домогтися зняття цієї залежності до 2025 року... І, більше того, навіть в умовах сьогодення ми не маємо наміру відмовлятися від припинення субсидування нафтових компаній. Нам потрібно знижувати залежність від нафти".
Зараз ціни на моторне паливо в США перевищують позначку 4 долари за галон (приблизно 3,8 літра). У деяких регіонах країни ціна перевищила 5 доларів. Середній рівень ціни галона бензину по США становить 3,8 долара, тоді коли ще місяць тому він був нижче на 30 центів, а рік тому - на долар. Ситуація нагадує 2008 рік, коли пікові ціни на бензин стали першим провісником економічної кризи.
Не краще йдуть справи і у нашої північної сусідки. У Росії в ряді регіонів зафіксовано дефіцит нафтопродуктів.
Глава ФАС Ігор Артемьєв вбачає в поведінці нафтових компаній ознаки порушення антимонопольного законодавства. "Це може стати одним із різновидів картельної змови, за яку передбачена крайня міра відповідальності, аж до кримінальної", - заявив він. Керівництву нафтових компаній направлено попередження і вимога стабілізувати ситуацію і надати пояснення причин нефтедефіціту.
В Україні стрибок цін не був настільки стрімким, як на світових майданчиках, і зовсім недавно уряд з гордістю заявляв, що зважені дії влади і діалог з нафтотрейдерами дозволили «не випустити ціни на основні нафтопродукти вище за позначку в 10 гривень за літр».
Але, на жаль, ні меморандум про співпрацю з нафтотрейдерами, ні зниження до 31 липня ставок акцизу на бензин, ні намір пом'якшити податковий тиск на компанії шляхом скасування ПДВ на імпорт сирої нафти не допомогли утримати ціни біля психологічної позначки.
Як заявляв раніше заступник директора Департаменту з питань нафтової, газової, торф'яної, нафтопереробної промисловості та альтернативних видів палива Міненерговугілля Костянтин Бородін, "ті проблеми, які ми бачимо на автозаправних станціях, значною мірою викликані надлишком імпорту, великою залежністю України від саме імпортних поставок, поставок із зарубіжних країн, де нафтові ціни ідуть за ціновими коливаннями майже щодня".
Вартість бензинів і дизельного палива на українських АЗС у першому кварталі 2011 року зросла на 19-22%, цінова планка тільки підвищується.
Директор НТЦ "Психея" (Київ) Сергій Сапегін вважає, що зниження акцизів на бензин і дизельне паливо на 50 і 30 євро за тонну відповідно не дозволить стабілізувати ціни на нафтопродукти, скоротить бюджетні надходження, ускладнить утримання автомобільних доріг і позбавить автомобілістів України з доходами нижче середнього можливості переходу на більш дешеві види палива.
За його словами, скорочення цінового співвідношення між бензином марки А-95 і скрапленим газом з 1,7-1,8 до 1,6 не тільки зробить неможливим перехід на газове паливо автомобілістів з рівнем доходів нижчим за середній, але й призведе до подорожчання транспортних послуг та ряду соціальних товарів. Це пояснюється тим, що з майже 800 тис. автомобілів, що працюють на зрідженому газі, близько 70% є бюджетними марками, які використовуються, зокрема, як таксі. Ще близько 25% припадає на мікроавтобуси та вантажні фургони, використовувані в тому числі для перевезення молока, хліба та інших соціальних товарів. Лише 5% транспортних засобів, що працюють на зрідженому газі, є престижними іномарками.
Також експерт додав, що наслідки стримування цін більш руйнівні для ринку, ніж подорожчання, якого уряд намагається уникнути.
Провідний експерт з енергетичних питань центру Разумкова Сергій Дяченко відзначає, що підвищення цін на бензин останнім часом пов'язано з ростом попиту на час великодніх свят і дефіцитом палива на внутрішньому ринку в цей період. І хоча все, що відбувається носить скоріше ситуативний характер, знаючи повадки вітчизняних нафтотрейдерів, ціни на бензин навряд чи впадуть, вважає експерт.
А в науково-технічному центрі "Психея" підкреслюють, що на відміну від Росії, де все більше використовується митно-тарифне регулювання, в Україні ставка робиться на цінове стримування. "Уряд втратив відчуття часу і не відчуває небезпеки виникнення дефіциту палива. А в зовнішніх умовах за нездатності Міненерговугілля протистояти інформаційним маніпуляціям операторів це може призвести до значного подорожчання палива після зняття чергових обмежень", - вважають експерти "Психеї". На їхню думку, "нафтопродукти всіх марок будуть дорожчати і далі".
Висновок напрошується один - не слід покладати великі надії на те, що ціни на бензин приборкають. Швидше пересічному українцеві слід приготуватися до нових проблем, адже подорожчання палива торкнеться не тільки автомобілістів, воно і різко підніме тарифи на житлово-комунальні послуги, підвищить вартість польових робіт, що потім відіб'ється на цінах продуктів харчування, збільшить "мзду" за перевезення, у тому числі й авіа, але ж не за горами відпустки. В цілому особливо турбуватися не варто. Якщо розібратися, то подібне ми вже переживали і, виходячи з дій влади, переживемо ще не раз...
Нана Чорна
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас