932
Бойко посварився і з НПЗ
— Енергетика
Статистичні дані поки не вказують на появу позитивних тенденцій на ринку нафтопереробки. За даними консалтингової компанії UPECO, в першому кварталі українські НПЗ (включаючи Шебелинський ГПЗ ДК "Укргазвидобування") скоротили випуск світлих нафтопродуктів у сумі на 15%. Так, чотири з шести нафтопереробних підприємства (у Лисичанську, Кременчуці, Дрогобичі та Шебелинці) у січні-березні 2011 р. виробили 705,8 тис. т бензинів (-11%) і 634,8 тис. т ДП (-18,9 %). Відповідно, у січні-березні 2011 р. українські заводи скоротили переробку нафтової сировини на 14,3% в порівнянні з січнем-березнем 2010 р. до 2150,5 тис. т.
На українських НПЗ зниження переробки вважають недоцільним, очевидно, чекаючи виконання зобов'язань з боку профільного міністерства в питанні введення мит або обнулення ПДВ на імпортну нафту.
"Основною причиною зниження обсягів переробки сировини в Україні є дискримінаційні умови роботи на ринку для вітчизняних НПЗ, - говорить Марія Помазан, прес-секретар ТОВ "ТНК-BP Коммерс".- Зараз перевага заводів Митного союзу за рахунок безмитного постачання нафти становить до $170 на тонні".
На думку експертів, у першому кварталі ринок також відчував вплив подій минулого року, коли здійснювалися так звані пільгові постачання палива і нафти.
"Падіння обсягів переробки пояснюється різними факторами. По-перше, в першому кварталі тривала інерція четвертого кварталу, на який припала найбільш активна фаза роботи компанії "Лівела", - вважає Олександр Сіренко, аналітик компанії UPECO.- Ці ж обсяги перейшли і на грудень. Тому виробникам було невигідно вкладати гроші в переробку сировини, тому що зі збільшенням обсягів нарощувалися б збитки".
До того ж в останній місяць року багато операторів ринку намагалися завезти якомога більше палива перед введенням нових ставок акцизів. У результаті в січні ми мали профіцитний ринок.
Крім того, експерти відзначають, що в першому кварталі минулого року на ринку ще працював Одеський НПЗ, який зупинився тільки в жовтні. На думку Сергія Куюна, директора консалтингової компанії А-95, в цьому є явна "заслуга" профільного міністерства, з подачі якого була припинена можливість доставки сировини на завод з трубопровідного транспорту. Власник заводу, Вагіт Алєкперов, хоч і підписав меморандум з урядом, але підкреслив, що завод буде стояти до відновлення постачань сировини по трубопроводах.
"За нашими оцінками, морська поставка сировини на Одеський НПЗ дорожча від трубопровідної на $35 на тонні, - говорить Сергій Куюн.- За нинішніх потужностей переробки - це приблизно $70 млн. збитків тільки за рахунок логістики. І чим більше вони будуть переробляти сировини, тим більше будуть накопичувати збитків".
Продовжують падати, під показове мовчання галузевих чиновників, і показники видобутку нафти і конденсату в Україні, які завжди розглядалися як ресурс для зниження вартості кінцевого продукту. "Сталося зниження видобутку сировини в Україні в межах 10% по нафті і газового конденсату, на яких працюють Шебелинський, Кременчуцький і західноукраїнські НПЗ, - говорить Олександр Сіренко.
Згідно ж з даними Міненерговугілля, в січні-березні 2011 р. видобуток нафти і конденсату скоротився на 6,4% в порівнянні з січнем-березнем 2010 р. - до 835,7 тис. т. І це притому, що в 2010 р. видобуток нафти і конденсату скоротився на 10,3% в порівнянні з 2009 р.
Знизилися в першому кварталі і показники Кременчуцького НПЗ, який на 113 тис. т скоротив переробку. Поставки ж імпортної нафти на завод впали в 2,7 рази. Зокрема, в березні 2011 р. поставок імпортної нафти на "Укртатнафту" не було.
"Кременчуцький завод жив за рахунок дешевої української нафти, яку на аукціонах до цього уряду купувалося з дисконтом 50-70%, а при цьому уряді продавалося з дисконтом 20% весь минулий рік. У другій половині 2010 р. з'явилася "Лівела", через яку пішли поставки імпортної нафти, - говорить Сергій Куюн.- Тому, опинившись вперше за останні три роки в рівних ринкових умовах з усіма іншими, завод втратив економічну привабливість".
Тому поки замість запланованого збільшення присутності на ринку палив українського виробництва спостерігаються зворотні тенденції.
Згідно з розрахунками консалтингової компанії UPECO, частка імпортних бензинів у наповненні ринку в першому кварталі 2011 р. збільшилася на 5%, до 35%, а зростання обсягів імпортного ДП у структурі ринку дизпалив склала 15,5%, до 52,8% в порівнянні з показниками січня-березня 2010 р.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною
Також за темою
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального
Словаччину та Угорщину попередили про наслідки за купівлю російської нафти