Бойко посварився і з НПЗ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бойко посварився і з НПЗ

Енергетика
929
Статистичні дані поки не вказують на появу позитивних тенденцій на ринку нафтопереробки. За даними консалтингової компанії UPECO, в першому кварталі українські НПЗ (включаючи Шебелинський ГПЗ ДК "Укргазвидобування") скоротили випуск світлих нафтопродуктів у сумі на 15%. Так, чотири з шести нафтопереробних підприємства (у Лисичанську, Кременчуці, Дрогобичі та Шебелинці) у січні-березні 2011 р. виробили 705,8 тис. т бензинів (-11%) і 634,8 тис. т ДП (-18,9 %). Відповідно, у січні-березні 2011 р. українські заводи скоротили переробку нафтової сировини на 14,3% в порівнянні з січнем-березнем 2010 р. до 2150,5 тис. т.
На українських НПЗ зниження переробки вважають недоцільним, очевидно, чекаючи виконання зобов'язань з боку профільного міністерства в питанні введення мит або обнулення ПДВ на імпортну нафту.
"Основною причиною зниження обсягів переробки сировини в Україні є дискримінаційні умови роботи на ринку для вітчизняних НПЗ, - говорить Марія Помазан, прес-секретар ТОВ "ТНК-BP Коммерс".- Зараз перевага заводів Митного союзу за рахунок безмитного постачання нафти становить до $170 на тонні".
На думку експертів, у першому кварталі ринок також відчував вплив подій минулого року, коли здійснювалися так звані пільгові постачання палива і нафти.
"Падіння обсягів переробки пояснюється різними факторами. По-перше, в першому кварталі тривала інерція четвертого кварталу, на який припала найбільш активна фаза роботи компанії "Лівела", - вважає Олександр Сіренко, аналітик компанії UPECO.- Ці ж обсяги перейшли і на грудень. Тому виробникам було невигідно вкладати гроші в переробку сировини, тому що зі збільшенням обсягів нарощувалися б збитки".
До того ж в останній місяць року багато операторів ринку намагалися завезти якомога більше палива перед введенням нових ставок акцизів. У результаті в січні ми мали профіцитний ринок.
Крім того, експерти відзначають, що в першому кварталі минулого року на ринку ще працював Одеський НПЗ, який зупинився тільки в жовтні. На думку Сергія Куюна, директора консалтингової компанії А-95, в цьому є явна "заслуга" профільного міністерства, з подачі якого була припинена можливість доставки сировини на завод з трубопровідного транспорту. Власник заводу, Вагіт Алєкперов, хоч і підписав меморандум з урядом, але підкреслив, що завод буде стояти до відновлення постачань сировини по трубопроводах.
"За нашими оцінками, морська поставка сировини на Одеський НПЗ дорожча від трубопровідної на $35 на тонні, - говорить Сергій Куюн.- За нинішніх потужностей переробки - це приблизно $70 млн. збитків тільки за рахунок логістики. І чим більше вони будуть переробляти сировини, тим більше будуть накопичувати збитків".
Продовжують падати, під показове мовчання галузевих чиновників, і показники видобутку нафти і конденсату в Україні, які завжди розглядалися як ресурс для зниження вартості кінцевого продукту. "Сталося зниження видобутку сировини в Україні в межах 10% по нафті і газового конденсату, на яких працюють Шебелинський, Кременчуцький і західноукраїнські НПЗ, - говорить Олександр Сіренко.
Згідно ж з даними Міненерговугілля, в січні-березні 2011 р. видобуток нафти і конденсату скоротився на 6,4% в порівнянні з січнем-березнем 2010 р. - до 835,7 тис. т. І це притому, що в 2010 р. видобуток нафти і конденсату скоротився на 10,3% в порівнянні з 2009 р.
Знизилися в першому кварталі і показники Кременчуцького НПЗ, який на 113 тис. т скоротив переробку. Поставки ж імпортної нафти на завод впали в 2,7 рази. Зокрема, в березні 2011 р. поставок імпортної нафти на "Укртатнафту" не було.
"Кременчуцький завод жив за рахунок дешевої української нафти, яку на аукціонах до цього уряду купувалося з дисконтом 50-70%, а при цьому уряді продавалося з дисконтом 20% весь минулий рік. У другій половині 2010 р. з'явилася "Лівела", через яку пішли поставки імпортної нафти, - говорить Сергій Куюн.- Тому, опинившись вперше за останні три роки в рівних ринкових умовах з усіма іншими, завод втратив економічну привабливість".
Тому поки замість запланованого збільшення присутності на ринку палив українського виробництва спостерігаються зворотні тенденції.
Згідно з розрахунками консалтингової компанії UPECO, частка імпортних бензинів у наповненні ринку в першому кварталі 2011 р. збільшилася на 5%, до 35%, а зростання обсягів імпортного ДП у структурі ринку дизпалив склала 15,5%, до 52,8% в порівнянні з показниками січня-березня 2010 р.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас