Подорожчання бензину "пересадить" українців на компактні малолітражки? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Подорожчання бензину "пересадить" українців на компактні малолітражки?

Енергетика
7525
Новини ринку світлих нафтопродуктів щодня більш безрадісні. Той факт, що нафта почала нестримно дорожчати ще до масових заворушень у Північній Африці, а зупинити цей процес не в силах навіть падіння попиту на бензин в Японії, лише остаточно вбиває надії на нормалізацію ситуації. Ще недавно експерти розмірковували про швидке подолання докризового максимуму в 140 доларів за барель, а сьогодні нам кажуть, що новий орієнтир вже 300 доларів. Що це може означати для українського споживчого ринку краще навіть не думати, наприклад, тільки у вартості сільгосппродукції ціна бензину складає близько 15%.
Експерти кажуть, що ціна бензину стане чи не основним драйвером інфляції в 2011 році. Але все ж таки, є один ринок, який не маючи прямої причетності до самої нафти, як жоден інший чутливий до ціни моторного палива - це ринок автомобілів. Якщо 95-й бензин буде коштувати 15 гривень за літр, а тим більше 20 і більше, це однозначно відіб'ється на автопродажу. І хоча логіка підказує, що вони повинні почати скорочуватися прямо пропорційно подорожчанню бензину, насправді цього може і не відбутися. Авторинок України вже почав саморегулюватися і робить він це за європейським зразком - Місто переходить на компактні малолітражки.
Від позашляховиків до мікровена
Проходячи столичним Хрещатиком, ми неозброєним оком бачимо, що добробут наших співгромадян неухильно зростає, і основним індикатором в даному випадку виступають не модні бутіки та дорогі ресторани, а автомобілі. На тротуарах центральних вулиць української столиці повновладними господарями давно стали Mercedes-Benz, Porsche, BMW та інші Lexus-и з Range Rover-ами. В деяких місцях потік пішоходів перетворився на тонкі струмочки, які обтікають масивні корпуси шикарних лімузинів та позашляховиків, які тепер варто називати "тротуарниками".
Так, буває іноді промайне в цьому буйстві марнославства і нестримних понтів Mitsubishi Lancer або навіть який-небудь "Жигульонок" з 80-х, але загальний фон все одно складається з монстровидних авто в півтора людських зрости. І всі ці шедеври світового автопрому, вибачте за вираз, жеруть по 15-20 літрів бензину (та не якого-небудь, а самого що ні є преміуму) на 100 км. В такій напруженій обстановці, навіть найдрібніший "олігарх" не втримається від того, щоб не купити собі хоча б Nissan Qashqai. В результаті кількість позашляховиків на українських вулицях перевищує всі розумні межі. З одного боку, нічого не скажеш - хоче людина витрачати на бензин по 5-10 тисяч гривень на місяць, це її особиста справа, є гроші - нехай витрачає. Але з іншого, там де стоїть одна Toyota Sequoia, помістилися б два Volkswagen Polo, а це в умовах напруження з паркувальними місцями вже чимало. Однак, це все пусті і аж ніяк не блискучі новизною роздуми, а нам значно цікавіша думка експерта.
В своєму коментарі УНІАН генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко відзначив, що вже найближчим часом можна чекати на серйозну зміну сегментації на автомобільному ринку України. "Така тенденція вже спостерігається. Українці все більше і більше стають європейською нацією - обираючи компактні малолітражні автомобілі. Якщо ви подивитеся на паризькі вулиці, то ви не побачите там величезних позашляховиків, більшість машин - малоенергоємні бюджетні автомобілі з об'ємом двигуна до 1,6 літра. Саме такі автомобілі будуть найбільше продаватися і в Україні", - прогнозує експерт.
Він також зазначив, що на вторинному авторинку ціна на автомобілі з об'ємом понад 2 літри вже почала знижуватися. "В Україні поступово "вимивається" середній клас, який раніше міг собі дозволити подібні автомобілі, як нові, так і старі. Саме, так званий, середній клас вважав за краще 2-2,5 літрові седани і хетчбеки. Але з різким погіршенням умов для ведення приватного бізнесу в нашій країні таких людей стає все менше. Водночас продажі в преміум сегменті в Україні не падають, що свідчить про те, що відносно багаті люди як і раніше відчувають себе цілком комфортно", - додав Назаренко.
Він прогнозує, що найближчим часом основний обсяг продажів на ринку нових автомобілів буде зосереджений в ціновому сегменті до 15-17 тис. дол. Говорячи про можливі втрати українських автодилерів, Назаренко припустив, що вони не будуть дуже великими. Переважна більшість автовиробників у всьому світі намагаються охопити всі ніші - від компактних автомобілів до позашляховиків, і якщо дилери будуть замовляти малолітражки, то виробники просто змістять акцент на виробництво цього типу машин. Звичайно, якщо в Україні буде введене ще й додаткове мито на імпортний бензин, то це вдарить навіть по продажу економічних автомобілів, розрахованих під бензин стандарту євро-4, євро-5. Наші нафтопереробні заводи просто не зможуть забезпечити потреби автовласників в якісному бензині, тому що вони його не виробляють, а імпортний буде занадто дорогим. Зрозуміло, що імпортувати якісні автомобілі, якщо для них немає якісного бензину ніхто не буде", - переконаний глава ВААІД.
Але не варто плекати ілюзій щодо того, що супердорогий бензин змусить власників суперавто пересісти хоча б на автомобілі бізнес-класу. Про це власне говорить і Назаренко відзначаючи, що продажі автомобілів в преміум сегменті залишаються стабільними.
Невже Майя здогадувалися про ціни на бензин в 2012 році?
Що стосується прогнозів з ціни бензину, то, на думку О. Назаренко, найчастіше вони надто песимістичні. "Коли говорять що 95-й бензин вже до середини цього року буде коштувати 15 грн. за літр, я не дуже в це вірю. Ми пам'ятаємо, що за ціни 140 доларів за 1 барель в 2008 році почалася криза - світова економіка просто не витримала такої ціни. Прогноз в 200 доларів за барель на 2012 рік, про що говорять деякі експерти, скоріше, схожий на передбачення індіанців майя про кінець світу наступного року. Це - явний перегин", - сказав експерт і додав: "Не варто забувати і про те, що коли в кінці 2008 року вартість 1 бареля становила 140 доларів, а долар був по 8 гривень 20 копійок ціна літра 95-го коливалася близько 7 гривень. Сьогодні барель нафти наблизився до 120 доларам, долар коштує 8 гривень, але бензин вже коштує майже 10 гривень. Тому проблема нашого бензину це не безлади в Північній Африці, не ігри на ф'ючерсних ринках нафти, найбільше зло - це Верховна Рада та її закони".
Назаренко нагадав, що включаючи транспортний збір в ціну бензину ВР підняла вартість 1 літра не на 4 копійки, чого було б достатньо, а на 50-70 копійок. "Ось в чому причина подорожчання нашого бензину, аж ніяк не в зовнішніх чинниках", - переконаний експерт.
Гібриди: дилери пропонують обнулити ввізні мита
У зв'язку з усім вище сказаним варто згадати про те, що на світовому авторинку вже давно перестали бути рідкістю автомобілі з гібридною силовою установкою, що включає в себе як бензиновий, так і електродвигун. Наприклад, росіяни навіть замахнулися на власний проект такого автомобіля, що отримав горду назву "Е-мобіль". Нещодавно сам російський прем'єр Володимир Путін зробив тест-драйв цього дива техніки, створення якого було профінансоване мільярдером Прохоровим. Так можливо замість "Лади Калини" в Україну скоро почнуть масово завозити російські Е-гібриди? Однак, на думку Назаренко, перспективи "Е-мобіля" виглядають сумнівно, тому що для створення повноцінного автомобіля потрібна багаторічна системна робота. "В Росії просто вкотре намагаються потішити великодержавне самолюбство і заявити про створення власного гібридного автомобіля, незважаючи на витрати і кінцевий результат", - відзначив Назаренко.
Що ж стосується українського ринку гібридних автомобілів, то на ньому, на думку експерта, є непогані перспективи в таких автомобілів як Toyota Prius, якщо хто подумав, що це подакт-плейсмент, то будьте ласкаві інший приклад - Honda Insight. Для довідки відзначимо, що будучи повнорозмірним хетчбеком, Prius завдяки своїм бензиново-електричним двигунам споживає всього близько 4 літрів бензину на 100 км у міському циклі, приблизно стільки ж і Honda Insight. Щоправда, за відгуками людей, що мали справу з гібридними автомобілями в реальному житті, можна припустити, що заявлені виробником характеристики економічності дещо завищені. Але як би там не було гібриди відсотків на 50 економічніші за своїх бензинових "однокласників".
Як повідомив Назаренко за участю ВААІД вже підготовлено законопроект про введення нульового мита на гібридні автомобілі, для того щоб стимулювати їх ввезення в Україну. "Поки ми не вирішили, коли будемо подавати його на розгляд ВР, можливо вже найближчим часом, а можливо восени цього року. Ми хочемо зняти ввізне мито на такі автомобілі, а також пропонуємо закуповувати в обов'язковому порядку певний відсоток гібридних автомобілів для держустанов", - додав Назаренко.
Не хочеш дизеля - піддай газку
Але от питання - а як же бути пересічному українському автовласнику, який і при 7 гривнях за літр 95-го, вибирав автомобіль багато в чому виходячи з його економічності. Тепер навіть малолітражка цілком в змозі проковтнути пару тисяч гривень на місяць.
Директор з маркетингу ТОВ "Автоград" (офіційний дилер Mitsubishi Motors в Україні) Олег Сердюк вважає, що зростання цін на бензин підштовхне багатьох автовласників до установки на свої автомобілі газобалонного обладнання, яке дозволяє використовувати як паливо не тільки бензин, а й газ - пропан-бутан. "Газове обладнання коштує відносно недорого, а ціна газу поки помітно нижча за бензин, хоча в разі масового переходу на цей вид палива, воно безумовно подорожчає", - припустив співрозмовник агентства.
Він також вважає, що, у зв'язку з подорожчанням нафтопродуктів в Україні, можна очікувати на зростання попиту на автомобілі з дизельними двигунами. "Хоча дизпаливо вже і коштує майже як бензин, але дизельні двигуни забезпечують істотну економію. За однакового обсягу та співставної потужності, дизельні двигуни на 30-40% економічніші ніж бензинові. До недавнього часу українські автомобілісти в більшості своїй ставилися до дизеля з недовірою. Але виявилося, що і надійність дизельних двигунів на хорошому рівні і в обслуговуванні вони не такі дорогі, як було прийнято вважати. В Європі продажі автомобілів з дизельними двигунами вже давно превалюють над бензиновими, найближчим часом український авторинок також очікує на зростання попиту на дизельні автомобілі", - прогнозує експерт.
Разом з тим він визнав, що на шляху збільшення продажів автомобілів з дизельними двигунами в Україні існує серйозна перешкода. "Сучасні дизелі досить вимогливі до якості дизпалива, яке у нас поки що не дотягує до європейських стандартів. У результаті, автовиробники не наважуються масово постачати дизельні версії своїх автомобілів в Україні, побоюючись виникнення частих неполадок в процесі їх експлатаціі", - додав Сердюк.
Як тут не згадати про ініціативу Міненерго щодо введення антидемпінгових мит на імпортні нафтопродукти для бензинів, незалежно від країни-імпортера, на рівні 130 євро/тонна і дизпалива - 80 євро/тонна. Якщо це дійсно відбудеться, то для українських автолюбителів стане ще менше варіантів для відступу перед обличчям бензинових цін. Тому що зрозуміло, що вітчизняні НПЗ нормальним дизпаливом нас зможуть забезпечити ще дуже нескоро.
"Змитнили" ідею: мито на бензин і дизпаливо знизили, на скраплений газ - ні
Наостанок відзначимо, що 6 квітня ц.р. Кабмін схвалив, а ВР 7 квітня прийняла, зміни до Податкового кодексу України, якими ставка акцизного збору на бензини автомобільні знижена на 50 євро за тонну (з 182 до 132 євро за тонну), а на дизельне паливо - на 30 євро за тонну. Таке рішення Кабміну робить введення антидемпінгових мит на імпортні нафтопродукти просто нелогічним, а відповідно, дозволяє сподіватися на остаточну відмову від застосування цього заходу.
Разом з тим, на думку директора НТЦ "Психея" Сергія Сапегіна "заяви ряду ЗМІ про те, що зниження ставок акцизу на бензин і дизельне паливо дозволить знизити роздрібні ціни на бензин на 40-60 коп./літр, помилкові. За його словами, за останні два тижні нафта марки Brent подорожчала майже на 10% (з 113 до 124 дол./бар.). При цьому всі прогнози вказують на те, що зростання цін на неї продовжиться. Таким чином, сировина для українських НПЗ - вітчизняні та імпортовані нафтопродукти - подорожчає щонайменше на 52 євро на одну тонну. "Це не дозволяє говорити про можливість не тільки зниження, але й стабілізації роздрібних цін на бензин і дизельне паливо в Україні", - додав Сапегін.
Крім того, він зазначив, що при підготовці законопроектів, схвалених Верховною Радою 7 квітня, також не було враховано, що зниження акцизу на бензин і дизпаливо при збереженні акцизу на зріджений газ розміром 40 євро за 1 тонну погіршить привабливість газового палива і посилить соціальну напруженість у суспільстві.
Тому, хоча Кабмін разом з Парламентом і намагаються стримати зростання цін на паливо для автотранспорту, але роблять це як завжди безсистемно, а значить і неефективно.
P.S. Минулого тижня по вулиці Городецького, що в самому центрі Києва, крізь вузький прохід між припаркованих автомобілів продирався звичайний евакуатор, на платформі якого вальяжно розгойдувалася біла з золотим карета. Звідки і куди везли гужовий транспортний засіб - невідомо, але не виключено, що хтось вже в курсі, чим все закінчиться. Та й прикордонники все частіше рапортують про затримання контрабандистів, які для перевезення "вантажу" використовують... підводи та вози. Що тут скажеш - бензин нині дорогий...
Петро Черних
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас