Українці повернулися в кризу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українці повернулися в кризу

Казна та Політика
1640
Половина українців вважають зростання вартості палива основною причиною подорожчання продовольства. Про це свідчать дані дослідження iVOX Ukraine, проведеного для "ЭИ". Дослідження проводилося з 24 по 31 березня 2011 року методом онлайн-інтерв'ю з використанням панелі iVOX, вибірка складає 1000 анкет.
Згідно з даними компанії UPECO, за підсумками першого кварталу роздрібні ціни на нафтопродукти зросли на 20%. Тому в другому кварталі ми маємо побачити, як подорожчання нафтопродуктів через інфляцію буде перекладатися на всіх споживачів, а не тільки прихильників преміального бензину.
"Виробники закладають дуже високий відсоток витрат на паливо в структурі собівартості (10%), очевидно, що зростання цін, перекладене на покупців, буде на рівні 2%,- вважає Андрій Шевчишин, керівник аналітичного департаменту ІГ ТАСК.- А ціни продуктового кошика ще підтягнуть протягом другого кварталу на даному факторі 1-2%".
"Оцінили" споживачі й зусилля уряду, очевидно, вважаючи їх недостатніми. Оскільки другою і четвертою за важливістю причинами зростання цін стали спроби "ручного" регулювання з боку уряду (45,3% респондентів) та відсутність стратегічного планування на продуктових ринках (39,7%).
"Це і є основна причина всіх цінових проблем. З одного боку, відсутність стратегії призводить до того, що при будь-якому імпульсі (як зростання цін на бензин) ринок перестає бути збалансованим і настає паніка, - каже Олег Іванець, економіст ІГ "АРТ КАПІТАЛ".- З іншого боку, держрегулювання не носить стратегічного характеру і націлене винятково на короткострокові ефекти, що створює конфлікт між виробниками і державою".
Правда, вчора уряд запропонував Верховній Раді внести зміни до Податкового кодексу, якими на другий квартал поточного року будуть знижені ставки акцизу на бензин на EUR50 і дизельне паливо на EUR30 за тонну, а експертно-аналітична група при Міненерговугілля підвищила граничні рекомендовані ціни на бензин А-95 на 1%, до 9,85 грн./л.
Теоретично тимчасове повернення акцизного збору до торішнього рівня також легітимізувало б формулу. А значить, від операторів ринку можуть вимагати дотримуватися рекомендованого цінового коридору. Але для імпортного палива це малоймовірно, тому що, за даними деяких експертів, на даний момент реальна ціна на стелі АЗС має становити 10,3-10,4 грн./л бензину А-95.
Проте не обійшлося і без фундаментальних підстав для зростання цін на продовольство, які усвідомлюють приблизно чверть (24,8%) опитаних респондентів.
"За останні 12 місяців індекс S&P GSCI зріс майже на 23%,- говорить Костянтин Пересєдов, заступник директора департаменту корпоративних фінансів КУА "КІНТО".- При цьому сільськогосподарська складова додала цілих 70%, що є вражаючим стрибком. Сировина в світі дуже істотно подорожчала з початку відновлення у світових економіках, і цей процес триває".
Фактично ставка Кабміну на провідну роль промислових підприємств для досягнення позитивних макроекономічних показників не виправдовує себе.
"Розвиток експортно-орієнтованих галузей промисловості, на жаль, слабо позначається на добробуті середнього українця, в той же час зростання цін на комунальні послуги, продукти харчування, транспорт і бензин дуже відчутне, - каже Олег Іванець.- А позитивна макростатистика, на якій акцентує свою увагу уряд, слабо співвідноситься з життям більшості людей".
При цьому прогнози експертів не надто втішні для споживачів, бо нинішні тенденції мають високі шанси зберегтися в найближчій перспективі. "Якщо говорити про прогнози на найближче майбутнє, то ми, швидше за все, побачимо подальше зростання цін, тому що інфляція має свою інерцію і навіть найефективніші регулятивні заходи не здатні припинити її відразу", - вважає Костянтин Пересєдов.
Основний потенціал для зростання цін, як і раніше, зберігається в області енергоносіїв і нових положень Податкового кодексу. "Фактично є ще не реалізоване підвищення, це ціни на газ і електроенергію, заплановані на другий квартал і пізніше, - говорить Андрій Шевчишин.- Є не в повній мірі розкладені в цінах підвищення, це ті ж енергоресурси та паливо. Також не реалізовано ще вплив Податкового кодексу в розрізі єдиноподатників".
Але при зростанні цін виробникам та роздрібним торговцям доведеться пам'ятати про низьку купівельну спроможність населення, яка буде виступати в ролі стримуючого чинника.
"Подальшого сильного падіння індексів споживчих настроїв ми не очікуємо, тому що вони вже знаходяться на дуже низькому рівні - на рівні кризи, тож деяка стабілізація можлива", - відзначає Олег Іванець.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас