Права вибору. Які проблеми приготувала водіям держава


Права вибору. Які проблеми приготувала водіям держава

МВС України терміново підганяє закони під європейські автомобільні норми. А заодно поповнює бюджет і забезпечує держзамовленням виробників документів.

Водіїв лихоманить: мало того що ціни на бензин щотижня підносять сюрпризи, так ще й прийде тяганина з обміном прав. Останні спірні ініціативи пов'язані з тим, що Європейська конвенція про дорожній рух, країною-учасницею якої є й Україна, з 29 березня змінює деякі правила. Найбільш відчутні зміни пов'язані з порядком видачі водійських посвідчень і новими правилами оформлення ДТП.

Термінове питання

Заява міністра внутрішніх справ Анатолія Могильова про те, що всі українські водії повинні отримати нові права з десятирічним строком дії, сколихнуло десятимільйонне Автолюбительське товариство. Пізніше міністр уточнив, що зміна торкнеться тільки тих водіїв, які отримають права після набуття чинності змін, а також тих, хто виїжджає за кордон на особистому автомобілі.

"Можливо, той, хто готував для керівництва МВС виступ, неуважно прочитав текст конвенції, тому що в спочатку озвучену Могильовим версію вкралися дві суттєві помилки, - пояснює авторитетний у сфері захисту прав автовласників адвокат Вадим Володарський. - По-перше, в 41-й статті нової редакції міжнародного документа дійсно обумовлена можливість введення національних прав з обмеженим строком дії, але це не обов'язкова вимога до держави. По-друге, стаття 43 - я конвенції прямо передбачає, що водійські посвідчення, видані відповідно з попередніми редакціями конвенції, будуть визнаватися у всіх країнах, що приєдналися до конвенції, до закінчення терміну їх дії. А оскільки у нас водійські права терміну дії не мають, вони дійсні за кордоном доти, доки водій у стані водити автомобіль".

Це означає, що всі, у кого є права, продовжують їздити як раніше, в тому числі за кордон - лише б у правах була латиницею продубльована основна інформація про водія.

Нові права, видані після 29 березня, будуть мати обмежений термін дії, але знову-таки не 10 років, як обіцяв міністр, а компромісні 50 років - відповідну постанову прийняв Кабмін.

Великий куш

У правах, які раніше отримали українські водії, була проставлена лише дата видачі документа, а графа зі "строком придатності" посвідчення залишалася порожньою. Тепер консорціум "ЄДАПС", єдиний в Україні виробник пластикових прав, буде проставляти і кінцеву дату дії документа. Одне це зміна підвищить вартість посвідчення зі 150 до 200 грн. Щорічно в Україні видається 600 тис. водійських посвідчень, і з 29 березня ця завидний ринок виросте з 90 млн. до 120 млн. грн. Щорічно в Україні видається 600 тис. водійських посвідчень, і з 29 березня ця завидний ринок виросте з 90 млн. до 120 млн. грн.

ЄДАПС пов'язують з ім'ям депутата-регіонала Василя Грицака: компанію неодноразово підозрювали в тому, що її покровителі забезпечують постійний потік держзамовлень. У випадку з правами конкурентів у консорціуму немає: інші поліграфічні підприємства, в тому числі комбінат "Україна", не мають технічної можливості випускати пластикові документи. Тому ЄДАПС відчуває себе як ніколи впевнено. "Наші виробничі можливості дозволяють забезпечити права всіх автолюбителів, навіть якщо вони захочуть змінити права одночасно", - заявив Фокусу заступник генерального директора консорціуму "ЄДАПС" Олександр Драніков.

Зворотний бік поліса

У рамках гармонізації українського законодавства з європейським парламентарії ухвалили ще один закон, зовні дуже перспективний, але навряд чи здатний полегшити життя водіям на практиці. Через 6 місяців в Україні має запрацювати так званий європротокол, що дозволяє водіям при аваріях, в яких немає потерпілих, не викликати співробітників ДАІ, а оформляти ДТП самостійно. Останнє слово за президентом.

"Подібна практика в Україні безперспективна. По-перше, у разі самостійного оформлення ДТП у страхових компаній з'являться нові приводи для відмови у виплаті - наприклад, неправильно оформлені документи або відсутність свідків. По-друге, законопроект може бути використаний зловмисниками, що спеціалізуються на імітації ДТП", - говорить керівний партнер юридичної компанії "Ольга Демченко і партнери" Ростислав Кравець. За словами адвоката, пара стареньких жигулів, застрахованих у різних компаніях, з лишком окупиться за півроку при їх регулярному участь у дрібних ДТП.

Тому для нормальної роботи системи страховим компаніям необхідно до набуття закону чинності створити базу сумлінних клієнтів. "Європротокол - це початок глобальних змін в українському страховому законодавстві, хоча його введення стане вельми трудомістким для страхових компаній", - підтверджує директор департаменту врегулювання збитків НАСК "Оранта" Тетяна Копаєва.

"Успішній роботі нововведення заважає те, що таке оформлення можливе в тих випадках, коли винуватець визнає свою провину. На практиці таке трапляється вкрай рідко, люди доводять свою невинність навіть в очевидних ситуаціях", - розповідає Вадим Володарський. У Росії досвід використання європротоколу, введеного в 2009 році, провалився: лише 4% всіх ДТП оформляється за спрощеною схемою. В обмін на примарні вигоди водії отримають цілком реальні додаткові витрати. Зникнуть як клас короткострокові (строком до одного місяця) поліси ОСАЦВ.

Поки європейські ініціативи в українському виконанні обертаються для автолюбителів тільки нервуванням і додатковими витратами.

Дорогі експерименти

Відеозаписуючі вимірювачі швидкості "Візир", робота яких на українських дорогах запам'яталася водіям "листами щастя", активно застосовувалися працівниками ДАІ в якості засобу фіксації порушень правил дорожнього руху. Через рік рішенням суду використання приладу було заборонено. Купівля 500 "Візирів" (за ціною $3 тис. за штуку) обійшлася бюджету в 12 млн. грн.

Зараз замість "Візирів", які порошаться на складах, ДАІ почала використовувати більш досконалі прилади "Арена" і TruCam. Ціна "Арени" - 60 тис. грн., У 2010 році було закуплено 26 штук, а протягом 2011 року планується придбати ще 100. TruCam, розроблений американським космічним агентством NASA, коштує ще дорожче - 100 тис. грн. Їх поки в Україні теж всього 26. Разом на заміну "Візирів" вже витрачено понад 4 млн. грн.

Ставши мером Києва, Леонід Черновецький почав боротися з неправильно припаркованими автомобілями. Для цих цілей місто закупило евакуатори, витративши тільки в 2008-2009 рр. на їх придбання 25 млн. гривень. У цей же період місто придбало мобільні групи блокування коліс на більш ніж 10 млн. грн. Згодом рішенням суду евакуація автомобілів і блокування коліс були визнані незаконними.

Володимир Денисенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Права вибору. Які проблеми приготувала водіям держава» на Finance.ua - 2.0
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua