Пенсійний "кидок" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пенсійний "кидок"

Казна та Політика
2180
Прем'єр Микола Азаров може виконати свою обіцянку, створивши для всіх, хто працюють, однаково комфортні та привабливі умови, або створивши нестерпні умови, за яких вони не змогли б вижити на одну пенсію. Знаючи про жалюгідні перспективи пенсіонера, громадяни і справді не поспішали б залишати роботу. Одне з найбільш дискутивних положень пенсійної реформи, яка розробляється в Кабміні - підвищення пенсійного віку. Крім того, очікується збільшення тривалості стажу, необхідного для розрахунку пенсій, а також вислуги років, перекладання майбутніх пенсійних зобов'язань на плечі самих майбутніх пенсіонерів. Варто розглянути можливі негативні наслідки в політиці, економіці та пенсійного забезпечення. Адже невдалі дії влади загрожують зруйнувати нинішню недосконалу систему.
Сьогодні в Україні - близько 14 млн. пенсіонерів, а також близько 23 млн. працюючих. Більше 90% пенсіонерів отримують не пільгові, а звичайні трудові пенсії та пенсії з інвалідності. Розмір майже всіх пенсій коливається в межах до 1100-1200 грн. За середньої зарплати в 2010 грн. і за максимально можливого трудового і страхового стажу 43-44 року, людина, що йде на пенсію, може розраховувати тільки на мінімалку.
Згідно з даними статистики, середній вік українського чоловіка становить 62 роки, тобто кожен чоловік у середньому буде отримувати мінімальну пенсію два роки, а потім відійде в кращий світ. За цей час він отримає у вигляді пенсійних виплат близько 20 тис. грн. Сума пенсійних виплат за пропонованого стажу в 35 років за нинішнього рівня зарплати становитиме близько 300 тис. грн. Ці кошти акумулюються і працюють. Приносячи прибуток. За 2010 р., за приблизними підрахунками (у бік зменшення), банківські доходи "хранителів" пенсійних відрахувань можуть скласти не менше 15-18 млрд. грн. У разі запровадження пенсійної реформи, банки можуть розраховувати на багаторазове збільшення цієї суми.
Якщо населення усвідомлює ці особливості збору та акумулювання пенсійних відрахувань, то почне масово приховувати розмір своєї зарплати. Адже за такої системи краще не розраховувати на державу, а забезпечувати свою старість самостійно. Суми, які з білої зарплати відраховуються у Пенсійний фонд, вигідніше ховати від держави і поміщати на депозити в комерційних банках або просто ховати в панчоху. Якщо таке явище стане масовим, надходження до Пенсійного фонду значно скоротяться. Щоб забезпечити пенсіонерів, Пенсійний фонд доведеться і далі поповнювати з держбюджету. Але відхід у тінь значної частини працюючих призведе до скорочення податкових відрахувань до бюджету. Зараз надходження у вигляді податків з заробітної плати становить близько 70 млрд. грн. на рік. Зменшення надходжень з цього джерела завдасть найжорстокішого удару і по бюджету, і по Пенсійному фонду. Результати пенсійної реформи можуть бути протилежними до очікуваних.
Є підстави сумніватися в здійсненності планів уряду підвищити пенсійний вік для державних службовців, збільшити вислугу років, обмежити граничний розмір пенсій. Переважна більшість пільговиків отримують 3-5 тис. грн. - значно менше за озвучену стелю в 708 тис. грн. Пенсії більше 10 тис. грн. отримує лише незначна в порівнянні із загальним числом пенсіонерів кількість колишніх держслужбовців, що посідали найвищі державні пости, а також екс-судді, прокурори і т.д. Для них є лазівка - відставка, тобто пенсія за вислугою років, незалежно від віку, в розмірі від 80% до 90% від заробітку без обмеження верхньої межі в грошовому вираженні.
Про те, щоб скасувати систему відставок і всім платити пенсії на загальних підставах, поки не чутно. Є й інші лазівки для пенсіонерів-пільговиків, які використовуються зараз і можуть бути створені в майбутньому, тихо, без шуму, в робочому порядку. Це і пільгове обчислення стажу, і заліки різних періодів до пільгового стажу або вислугу. Тому пільговики навряд чи постраждають від обіцяної реформи. Єдиний економічний ефект, на який можна очікувати зі значним ступенем впевненості, - майбутні пенсіонери після знайомства з нововведеннями нададуть перевагу статусу рантьє положенню пенсіонерів. Вони будуть прагнути зберегти свої гроші для себе, а не ділитися ними з державою. Для нинішніх пенсіонерів це буде важкий удар, тому що держава не зможе їх захистити через відсутність необхідних коштів.
Як наслідок - зростання протестних настроїв і агресія в суспільстві проти авторів пенсійної реформи. Владі доведеться посилити податковий тиск на тих, хто працює. Посилити репресії в податковій сфері. Досі ніхто з ініціаторів пенсійної реформи не сказав суспільству про можливі негативні сценарії. Поки видно тільки бездумний комсомольський запал. Схоже, що за давньою традицією радянських часів влада готова загнати суспільство "залізною рукою у світле майбутнє".
Уряд, що обґрунтовує необхідність змін пенсійної системи, посилається на ряд демографічних показників. За даними Кабміну, в 2010 р. за чисельності населення в 46 млн. людина в країні - 14 млн. пенсіонерів та 21 млн. працюючих. Пропорція: на 100 пенсіонерів - 149 працюючих. Середній розмір пенсії - 1050 грн. Надходження до ПФ склали за рахунок роботодавців 106,5 млрд. грн. і 13 млрд. грн. відповідно. Ще 72 млрд. грн. надійшло з держбюджету. Ніхто не засумнівався в достовірності цифр.
Розрахунки свідчать, що в Україні може бути 14 млн. пенсіонерів, тільки якщо тривалість життя для чоловіків і для жінок становить 80 років і пенсійний вік для всіх - 55 років. Але це може відбутися тільки в далекому майбутньому. Якщо ж враховувати офіційні дані: кількість чоловіків і жінок, їх середню тривалість життя і реальний пенсійний вік з урахуванням статі, виявляється, що всього пенсіонерів у країні не більше 5,7 млн. чоловік. Додаткова кількість пенсіонерів - молодші від загального пенсійного віку, які отримують пенсії як інваліди дитинства, з нагоди втрати годувальника - не перевищує 1 млн. чоловік. Загальна кількість пенсіонерів, за моїми розрахунками, не більше 6,7-7 млн. осіб.
Розмір пенсійних виплат за 2010 р. за середнього розміру зарплат 1150 грн. не перевищує 96,6 млрд. грн. Якщо надходження (за офіційними даними) склали 119,5 млрд. грн., то навіщо знадобилося вливати додатково з бюджету 72 млрд. грн.? Куди пішов надлишок у 22,9 млрд. з ПФ і бюджетні вливання? Адже завищена і кількість пенсіонерів - на 7 млн. осіб. За такого стану справ у країні не потрібна ніяка пенсійна реформа, а коштів достатньо, щоб підвищити розмір пенсій всім у півтора рази.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас