Держорган повстав на Мінфін — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держорган повстав на Мінфін

Казна та Політика
302
Рахункова палата (РПУ) виступила з пропозицією надати їй повноваження з фінконтролю використання коштів місцевих бюджетів. Випрошувати повноваження держорган вирішив у зв'язку з тим, що Мінфін планує не допустити РПУ до здійснення незалежного аудиту місцевих бюджетів.
Не так давно Кабмін прийняв рішення делегувати частину своїх повноважень органам місцевого самоврядування. Тепер місцева влада буде виконувати урядові функції в таких сферах, як держуправління, освіта, охорона здоров'я, соціальний захист, культура і спорт.
У зв'язку з цим держава передає місцевим органам влади бюджетні ресурси (у вигляді закріплених за місцевими бюджетами загальнодержавних податків і зборів), а також трансферти з державного бюджету. Так, за минулий рік ці кошти в місцевих бюджетах склали більше 85% від загальної суми отриманих ними доходів.
Як наголошується в заяві РПУ, держава зобов'язана здійснювати контроль за використанням делегованих коштів на реалізацію державної політики і контролювати дотримання фінансового законодавства на місцях. "І оцінка ефективності використання державних ресурсів в умовах гострого дефіциту державного бюджету вимагає саме незалежного контролю", - підкреслюють в РПУ.
У світовій практиці за місцевими бюджетами доглядають як органи урядового фінансового контролю, так і державного зовнішнього фінансового контролю. В Україні сьогодні такий масштабний контроль здійснює лише КРУ, що представляє виконавчу владу. Служби ж внутрішнього аудиту на рівні місцевого самоврядування не створено. Отже, принципи незалежного аудиту при фінансових перевірках застосування коштів місцевих бюджетів забезпечуються не повною мірою.
Але Мінфіну ідея Рахункової палати з незалежного аудиту місцевих бюджетів не до смаку. "Зацікавленими відомчими колами ігнорується конституційне право громадян на отримання незалежної, об'єктивної, достовірної інформації про стан управління фінансами місцевих громад та результати діяльності органів місцевої влади", - обурені в РПУ. І це при тому, що в проекті Національної стратегії із запобігання та протидії корупції на 2011-2014 рр. йдеться про невідкладність розширення повноважень Рахункової палати. Даний орган, як зовнішній незалежний аудитор з контролю над органами місцевої влади, повинен розглядати всі види їх діяльності.
Надають РПУ право здійснювати зовнішній контроль за місцевими бюджетами та Положення Конституції, а також ратифіковані в Україні акти. Це право було гарантовано і Бюджетним кодексом України 2001 р.
"Рахункова палата вважає правомірним і доцільним додатково унормувати зазначене законодавче поле і доповнити ч. 1 ст. 110 Бюджетного кодексу України в редакції від 08.07.2010 р. № 2456", - йдеться в заяві держоргану. Ці доповнення, як повідомили в РПУ, стосуються безпосередньо повноважень Рахункової палати здійснювати незалежний фінансовий контроль за використанням коштів місцевих бюджетів на здійснення видатків.
Директор Українського інституту публічної політики Віктор Чумак нічого дивного в повстанні держорганів проти влади не бачить. "Цього потрібно було очікувати. На сьогоднішній день держава дуже успішно бореться з корупцією, але тільки не зі своєю власною. А РПУ не є частиною команди влади. Можна чекати певних несподіванок", - коментує Віктор Чумак. За його словами, не пускають Рахункову палату до місцевих адміністрацій якраз тому, що через них прокачуються величезні бюджетні кошти, в потоках яких РПУ зможе відстежити корупційні схеми. "Опублікована Рахунковою палатою інформація може підірвати довіру до тієї політики, яка проводиться сьогодні Кабміном", - упевнений політолог.
Втім, керуючий партнер ЮФ "Юрімекс" Юрій Крайняк вважає, що в даний час говорити про якісь особливі порушення прав Рахункової палати поки рано. Предметом її обурення поки стала нічим не оформлена позиція Міністерства фінансів про те, що РПУ не повинна проводити незалежний аудит місцевих бюджетів. За його словами, чинна сьогодні редакція Закону про Рахункову палату не передбачає повноважень РПУ на контролювання витрат коштів місцевих бюджетів. Відповідні повноваження визначалися тільки Бюджетним кодексом, і обмежувалися вони контролем за фінансуванням повноважень місцевих держадміністрацій.
З прийняттям же нового Бюджетного кодексу повноваження РПУ контролювати місцеві бюджети були виключені. На сьогоднішній день Рахункова палата повернулася до тих прав, що передбачені її профільним законом. "Варто зазначити, що стара редакція Бюджетного кодексу штучно розширила повноваження РПУ за рахунок прав контролю місцевих бюджетів. Це стає ясно не тільки з профільного Закону про Рахункову палату, в якому немає жодного слова про можливість контролювати місцеві бюджети, а й з Конституції", - запевняє юрист. Усунення ж РПУ від місцевих бюджетів, на його думку, нічого не змінить. Традиційно в Україні прийнято розкрадати будь-які бюджети, і наявність або відсутність у РПУ контрольних функцій щодо місцевих бюджетів ніколи не було перешкодою. "Але при цьому вилучення таких повноважень може зменшити витрату держави на утримання апарату РПУ і на здійснення ним повноважень, які фактично дублюють повноваження КРУ", - коментує Юрій Крайняк.
Втім, юрист бачить в даних прагненнях влади і пристрасть до подальшої централізації вертикалі влади. "Згідно з чинним законодавством повноваження контролювати будь-які бюджети є у КРУ. Саме КРУ діє при Мінфіні і підпорядковується йому. Рахункова ж палата знаходиться у вертикалі Верховної Ради, що за теперішніх часів, звичайно, не сильно відрізняється від вертикалі Кабміну. Але, судячи з усього, бажання привести повноваження РПУ у відповідність з Конституцією і Законом про Рахункову палату у цьому випадку дивним чином збіглося з бажанням централізувати все, що можна", - резюмує Крайняк.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас