2628
Пенсійна реформа: головне - "пропхати"...
— Казна та Політика
"Ми дійшли до межі, коли далі тягнути не можна. Альтернативи пенсійній реформі немає" - так при кожному зручному випадку аргументує необхідність урядової "перебудови" пенсійної системи віце-прем'єр-міністр, міністр соціальної політики Сергій Тігіпко. Про це він заявив і під час парламентських слухань, присвячених пенсійній реформі, які відбулися 16 лютого ц.р. Однак успіх кампанії залежить від чіткої послідовності та виваженості ухвалення рішень, що повинно бути обґрунтовано економічними реаліями, і поспіх тут не помічник, як і загальні гасла "Легалізуємо зарплати!", "Обмежимо максимальні пенсії!" і т.д.
Нам презентують другий рівень накопичувальної системи, яка нібито забезпечить безбідну старість, причому за відсутності аналізу ситуації на ринку праці та врегулювання трудового законодавства, нам підвищують планку пенсійного віку, зовсім забувши забезпечити правом не бути в поважному віці звільненим за два-три роки до виходу на заслужений відпочинок, нас запевняють, що головне - реалізувати, а потім завжди можна буде підправити, але практика свідчить - така "турбота" завжди обертається новими труднощами. І в нашому песимізмі теж винна влада, яка підводила неодноразово і найжорсткішим чином. Тому, може, їй слід не з наскоку, а ґрунтовно розібратися, що ж насправді являє собою їх пенсійна ініціатива ...
Реформаторська логіка: спочатку введемо, потім...
Реформаторські ідеї уряду щодо пенсійної системи, які всередині України викликають бурхливий протест, отримали повну підтримку з боку міжнародних інститутів. Наприклад, МВФ, який є "основоположником" всіх перетворень в Україні, адже це його умова - вранці реформи, ввечері - транш. Та й хто ж буде "рятувати" від дефолту мільярдними сумами "на шару". Ось у кого потрібно вчитися "вчити" боржників.
Вважає обов'язкової пенсійну реформу і Світовий банк. Пояснив позицію цього фінінституту на згаданих слуханнях у ВР директор СБ в Україні, Білорусі та Молдові Мартін Райзер. Аргументи наступні - частка витрат на пенсійне забезпечення в Україні найвища у світі - 18% ВВП за підсумками 2010 року. "Україна також має найвищий в Європі відсоток відрахувань до Пенсійного фонду (ПФ), який досягає 35% сукупної заробітної плати. Незважаючи на це, в 2010 році бюджетні трансферти в ПФ склали 7% ВВП", - зазначив він. І наголосив, що у випадку, якщо не будуть ухвалені відповідні рішення, ситуація буде тільки погіршуватися.
Пенсійна система України в нинішньому стані є фінансово нежиттєздатною, вважає директор СБ в Україні, Білорусі та Молдові. Водночас, на його думку, скорочення розміру пенсій не вирішить проблему, як і підвищення відсотку пенсійних відрахувань.
За його словами, введення другого рівня пенсійної системи, в межах якого ті, хто працюють, платять внески на персональні накопичувальні рахунки і з них надалі отримують пенсію пропорційно зробленим внескам, створить стимули для більш чесної звітності про зарплати і поліпшить дисципліну сплати внесків. Це може стати реальністю, але тільки за умов, що платники внесків будуть впевнені в тому, що їх накопиченням ніщо не загрожує і вони інвестовані належним чином. Це, в свою чергу, вимагає створення належних інституційних передумов і функціонуючих ринків капіталу.
Водночас, відзначив Райзер, досвід впровадження багаторівневих пенсійних систем в світі свідчить про існування значних ризиків. "Втім, хоч би якою була перспектива наступного етапу пенсійної реформи, без перших кроків, спрямованих на збалансування бюджету Пенсійного фонду, жодна реформа не може бути успішною", - сказав він.
Все начебто вірно, якби не одне але. Підвищення фіскального тиску, з урахуванням ухвалення нового Податкового кодексу, провокує відхід бізнесу в тінь. А це означає зростання обсягу зарплат у конвертах. Тому цілком логічно, якщо б всі починання у пенсійній сфері відштовхувалися від законодавчого врегулювання трудових відносин та ринку праці в цілому.
За даними Конфедерації роботодавців України (КРУ), на сьогодні від 5 до 7 млн. українців зайняті у "тіні", через що несе додаткове навантаження Пенсійний фонд - якщо розмір пенсії таких громадян нижче за мінімальний, то ПФ покриває різницю. До речі, під час парламентських слухань С. Тігіпко зазначив, що уряд має намір перенести такі нехарактерні для ПФ виплати на плечі ще платоспроможного бюджету.
Проте, з урахуванням мільярдного дотування ПФ, такий захід не є вирішальним чинником. Та й бюджет, який тягне жебрацьке існування, навряд чи зможе осилити таку статтю витрат. Виходить, замість того, щоб побороти тіньові схеми і таким чином знизити навантаження на фонд оплати праці, Кабмін пішов шляхом реформування наслідків, а не причин. Причому, на думку уряду, вжиті ним заходи скоротять дефіцит бюджету ПФ вже цього року. А профспілки вважають, що закладені в реформі механізми не базуються на оцінках економічного ефекту від їх реалізації.
З іншого боку, вивести економіку з тіні, що сприятиме наповненню бюджету ПФ - тривалий і непростий процес, а посилення фіскального тиску, за що "великий уклін" новому Податковому кодексу, не дуже-то допоможе в цьому.
Виконавчий віце-президент Конфедерації роботодавців України Олексій Мірошниченко вважає, що перед тим, як реалізовувати пенсійну реформу, необхідно врегулювати трудове законодавство, про що не перший рік говорять і профспілки. На сьогодні довгограюче обговорення проекту Трудового кодексу не призвело до єдиної думки сторони соціального діалогу. Між тим, С. Тігіпко визнає, що дійсно пора "братися" за трудове законодавство. Причому і в цьому питанні "грандіозні" плани - легалізацію зарплат, прийняття Трудового кодексу та пенсійну реформу потрібно проводити одночасно. Варто відзначити, що Тігіпко вже заявляв про те, що до кінця березня до парламенту будуть внесені проекти відповідних законів.
Перейшли в розряд ультиматумів...
Кілька слів про ціну пенсійного питання. Як зазначив заступник голови Федерації профспілок України Григорій Осовий, проект пенсійної реформи, яку на сьогодні проходить громадське обговорення, спрямоване на вирішення проблем у сфері пенсійного забезпечення за рахунок самих пенсіонерів і працівників, крім того, він не вирішує наболілі питання, консервуючи несправедливість. Як приклад він навів той факт, що в проекті реформи запропоновано виплачувати працівникам бюджетної сфери при виході на пенсію допомогу в розмірі 10 прожиткових мінімумів. На думку Осового, зарплата і стаж повинні бути визначальними чинниками у трудовій діяльності, а не одноразові виплати.
Він також вважає, що повинні бути ліквідовані всі пільги для чиновників. Тобто, повинні бути анульовані 23 закону, що регулюють спеціальні пенсії для окремих категорій працівників, надбавки до пенсій повинні визначатися виключно за особливі заслуги перед державою. "Повинна бути одна формула - стаж, заробіток і плюс можна назвати стипендії за окремі заслуги, різні форми доплат..., - зазначив Осовий.
Не схоже, щоб профспілкова думка була почута, оскільки Тігіпко вже заявляв, що зворотної дії закон не має, і з уже виплачуваними пенсіями зробити нічого не можливо, а щодо тих, хто йдуть на пенсію в майбутньому робота зі скорочення пільг не є привабливою для фахівців.
Тут варто відзначити ще одну ідею уряду, яка вперше прозвучала на парламентських слуханнях - розглянути можливість обмеження максимальних пенсій для нинішніх пенсіонерів. Може це і вірно, але раніше Тігіпко акцентував - норми реформи не стосуватимуться вже перебувають на пенсії. Цей приклад наводиться не на користь "пільговиків", а в якості натяку - говорять одне, а роблять...
Щодо кажуть - представники влади заявляли, що якщо зараз не провести пенсійну реформу, то невідомо, чи будуть забезпечені пенсіями майбутні покоління. Так ось, ультиматуми такого роду є ознакою непрофесіоналізму, і якщо у верхах є "фахівці", завдяки роботі яких країна буде доведена до такого стану, то "головнокомандуючим" час задуматися...
І ще на рахунок ультиматуму. Не можна забувати народну мудрість - "як відгукнеться, так і відгукнеться". Федерація профспілок України обіцяє почати масові акції протесту у всіх регіонах України, якщо уряд не відкличе з парламенту законопроект про пенсійну реформу. Про це йдеться у зверненні ФПУ до Кабінету Міністрів.
Зокрема, ФПУ зазначає, що запропонована урядом пенсійна реформа викликала "бурхливу негативну реакцію в суспільстві, масові колективні звернення, заяви, листи, телеграми".
Федерація відзначає, що Міністерство соціальної політики не змогло організувати належне громадське обговорення проекту пенсійної реформи, обмежившись інструктивними зустрічами переважно зі службовцями державних та комунальних установ.
Крім того, Всеукраїнські збори представників профспілкових організацій 31 січня ц.р. висловили категоричне заперечення проти проекту як такого, який спрямований на зниження соціальних гарантій, обмеження законних прав мільйонів пенсіонерів, перш за все - з самими низькими пенсіями.
Практично всі учасники парламентських слухань від профспілок, громадських організацій, політичних партій, за винятком представників уряду та міжнародних фінансових організацій, підтримали позицію ФПУ, висловилися за неприйнятність у такому вигляді та відкликання з парламенту законопроекту і його доопрацюванні.
"У разі ігнорування урядом думки переважної більшості українського суспільства Федерація профспілок України буде змушена розпочати масові акції протесту у всіх регіонах України на захист пенсійних прав громадян України", - відзначає Президія Федерації профспілок України.
Чи переросте Податковий Майдан, який "перезимував" під снігом, у Майдан Пенсійний - побачимо вже по весні. Правда, хотілося б, щоб організатори пенсійного Майдану (у разі його появи), не повторили помилки Майдану Податкового. В тому числі, дозволивши навішати собі на вуха локшини про "ухвалення з подальшими конструктивними змінами" та "ветування Президентом як панацею від різних нехороших діячів і їх підступів"...
За матеріалами: УНІАН
Поділитися новиною