Зростання цін на паливо підштовхне зростання споживчих цін цього року — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зростання цін на паливо підштовхне зростання споживчих цін цього року

Енергетика
623
Паніка виникла тому, що "на його території знаходиться Суецький канал, через який перевозиться близько 5% всієї транзитної нафти", пояснює Віталій Мурашкін, керівник аналітичного департаменту ТОВ КУА "ІТТ-Менеджмент". "Крім того, частина нафти транспортується трубопроводами, розташованими на території Єгипту. Значна частина нафти, що проходить через Суецький канал, направляється європейським споживачам", - говорить Мурашкін.
Втім, цей ажіотаж вплине і на ціни нафти, що видобувається в Україні, щоправда, з невеликою відстрочкою за часом. "Ціна аукціонів на нафту внутрішнього видобутку прив'язується до ціни імпорту нафти в Україні, а ціна імпортної нафти залежить від світових цін, - говорить Андрій Герус, керівник аналітичного департаменту Concorde Capital.- Тому ціна в Україні йде слідом за світовими, із затримкою один-два тижня".
Хоча, як стверджують аналітики, ціни на нафту продовжать зростати завдяки таким факторам, як підвищення світового попиту на нафту через зростання світової економіки після кризи і ослаблення долара. Не виключено, що в короткостроковому періоді ціни на нафту дещо знизяться після врегулювання ситуації в Єгипті і суміжних країнах, але ця корекція не буде значною.
"В результаті можливого зниження цін на нафту Brent до рівня $90 за барель, але з огляду на те, що вартість нафти зростає не тільки за рахунок спекулятивного попиту, на більше зниження навряд чи варто очікувати у короткостроковій перспективі", - вважає Віталій Мурашкін.
Так що в осяжній перспективі ціновий тиск світового ринку на Україні збережеться. Пом'якшити удар міг би власний видобуток нафти, однак вироблені в країні обсяги як і раніше можуть забезпечити не більше 15% ринку. Крім того, протягом останніх років видобуток неухильно падає, і швидко розгорнути цю динаміку не вдасться. Таким чином, ринок наповнюється привізною нафтою і нафтопродуктами, у зв'язку з чим ціни на бензоколонках жорстко прив'язані до зовнішнього ринку. Тому ціни на бензин стануть чи не основним драйвером інфляції цього року. Це буде відбуватися в основному за рахунок поступового зростання цін на багато товарів споживання, в основі якого будуть ціни на паливо.
Прискорити зростання цін на бензин, а значить, і інфляцію, можуть й імпортні мита на нафтопродукти, які підштовхнуть ціни вгору і прискорять інфляцію. За оцінками начальника аналітичної служби Phoenix Capital Сергія Петренка, прямий вплив від введення мит прискорить інфляцію менше ніж на 1%.
За словами експертів, підвищення вартості палива дуже швидко перекочує в споживчий сектор, за рахунок урахування цін в логістиці. "Ціни на паливо мають прямий вплив на зростання цін, щоправда, у споживчому кошику воно посідає не більше 1% від загального обсягу товарів і послуг, - говорить Олександр Жолудь, аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень.- Більш вагомим є опосередкований вплив на споживача, коли вартість пального враховується в собівартості самого продукту. Як правило, зростання цін на пальне на 1% призводить до подорожчання продуктів харчування на 0,3% протягом кварталу, наступного після підвищення ціни".
Виходячи з цієї логіки, якщо взяти середні роздрібні ціни на дизпаливо в порівнянні з початком року (8%), то вже тільки зараз є підстави для зростання цін на продукти харчування на 2,4%.
Вартість палива буде також враховуватися виробниками агропромислового комплексу. Адже приблизно на нинішній період припадають пікові обсяги закупівель для посівної. "Частка палива в структурі собівартості сільськогосподарської продукції становить близько 15%.
Тому номінально зростання вартості палива позначиться на її вартості незначно, - вважає Володимир Лапа, генеральний директор асоціації "Український клуб аграрного бізнесу".- Однак при цьому відбувається подорожчання мінеральних добрив та інших складових собівартості продукції. Підвищення ж цін з більшості культур ми відчуємо тільки в серпні-вересні, за винятком тих видів продукції, витрати за якими виробники будуть не в змозі нести аж до осені".
Непросто, за оцінками НБУ, найбільші ризики для зростання інфляції цього року перебувають в сільськогосподарському секторі. Як зазначив керівник групи радників глави НБУ Валерій Литвицький, необхідно надати рівномірний характер руху цін у сільському господарстві на продовольчу групу, тому що продовольчі товари займають більше 50% споживчого кошика.
Більш чітку кореляцію вартості палива та інфляції дає керівник інформаційно-аналітичного центру Forex Club в Україні Микола Івченко - за його даними, в 2010 р. зростання вартості бензину склало 13,6%, продуктів харчування - 10,6%.
"У 2011 р. зростання вартості бензину також, ймовірно, буде на рівні 12-14%, що буде підтримувати високі темпи зростання цін на продукти харчування", - відзначає експерт.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас