Ъ: Лисичанський НПЗ переробився — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ъ: Лисичанський НПЗ переробився

1996
Нафтокомпанії продовжують зупиняти переробні потужності. Слідом за "Лукойлом", який восени закрив на реконструкцію Одеський НПЗ, в ТНК-ВР вирішили призупинити роботу Лисичанського НПЗ.
Компанія зазнає збитків і просить втрутитися в ситуацію державу. Експерти не відкидають, що зупинка НПЗ призведе до чергового подорожчання пального.
Минулого тижня рада директорів ТНК-ВР прийняла рішення про зупинення Лисичанського нафтопереробного заводу (НПЗ) до кінця I кварталу 2011 року у зв'язку зі збитковістю підприємства, йдеться в листі виконавчого директора ТНК-ВР Германа Хана голові адміністрації президента Сергію Льовочкіну.
Там же повідомляється, що в січні-вересні 2010 року збитки українських підприємств ТНК-ВР (Лисичанського НПЗ і "ТНК-ВР Коммерс") склали близько 60 млн дол. і при збереженні поточних тенденцій на ринку нафтопереробки повинні зрости до 150 млн дол. Через це не виконується програма модернізації НПЗ - у 2010 році із запланованих на ці цілі 128 млн дол. було освоєно лише 97 млн дол., а програма на 2011 рік (близько 160 млн дол.) заморожена. Компанія поінформувала уряд про можливу зупинку підприємства.
ТНК-ВР контролює 30-32% оптових продажів світлих нафтопродуктів в Україні, будучи найбільшим гравцем на ринку. Володіє Лисичанським НПЗ (обсяг переробки в 2010 році склав 5 млн т нафти), 150 АЗС. Ще 275 АЗС працюють з компанією на франчайзингових умовах. Ємність українського ринку нафтопродуктів оцінюється в 3 млрд доларів у роздрібних цінах. Обсяг споживання - 14-16 млн т нафтопродуктів.
За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, за минулий рік імпорт нафтопродуктів в Україні зріс з 3,8 млн т до 4,5 млн т, що становить близько половини обсягу ринку. Нагадаємо, компанія "Лівела" минулого року домоглася права на ввезення нафтопродуктів без сплати акцизу, ПДВ і ввізного мита, посилаючись на закон, що діяв у країні ще в 1990-х роках.
У листі Герман Хан зазначає, що в результаті склалися "реальні передумови для повного руйнування" нафтопереробки в країні. Керівництво ТНК-ВР вважає роботу українських НПЗ "абсолютно збитковою". Хан пояснює, що через "преференційне ціноутворення на сировину" імпортні нафтопродукти отримують цінову перевагу (понад 100 дол. на тонні) перед продукцією українських заводів. Наприклад, обсяг імпорту з Білорусії зріс протягом року на 17%, йдеться в листі.
Крім того, з початком функціонування єдиного економічного простору, коли Казахстан і Білорусь почнуть отримувати російську нафту без мита, імпорт нафтопродуктів в Україні стане ще вигіднішим, а становище НПЗ погіршиться, йдеться в листі. Вирішити проблему може тільки влада України, вважає Герман Хан. Він закликає керівництво країни провести розслідування щодо імпорту нафтопродуктів, а також почати боротьбу з контрабандою і використанням "сірих" схем.
Через безмитний імпорт нафтопродуктів ще у вересні минулого року припинили переробляти нафту Дрогобицький і Надвірнянський НПЗ (контролює група "Приват"). А в середині жовтня "Лукойл" прийняв рішення про закриття на ремонт Одеського НПЗ "у зв'язку з поточною несприятливою маркетинговою ситуацією на ринку нафтопродуктів і, як наслідок, низькою ефективністю роботи заводу". Про можливу зупинку повідомили і в "Укртатнафті".
Джерело в Кабміні не відкидає, що зупинка НПЗ пов'язана з невизначеною позицією уряду щодо введення загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів. "У п'ятницю відбулась нарада, на якій нафтовики обговорювали з першим віце-прем'єром Андрієм Клюєвим ситуацію на ринку нафтопродуктів. Клюєв звернувся до імпортерів і прямо сказав, що мита швидше за все не введуть", - пояснив співрозмовник. Прес-секретар Андрія Клюєва Артем Петренко коментувати цю інформацію відмовився. Щоправда, у п'ятницю ввечері прем'єр-міністр Микола Азаров, навпаки, заявив про необхідність введення мита у зв'язку з можливою зупинкою українських НПЗ.
Член комітету Верховної ради з ПЕК Сергій Пашинський упевнений, що зупинка Лисичанського НПЗ призведе до зростання цін на нафтопродукти на ринку. "Цей завод відпускав нафтопродукти на 10-15% дешевше, ніж компанії, які торгують гуртом. Його ринкова частка була значною. Тому цілком імовірно, що ціни на нафтопродукти на ринку зростуть на 5-7%", - говорить Максим Шеїн, аналітик ІК "Брокеркредитсервіс". Віталій Крюков з ІФД "Капітал" вважає, що влада повинна бути зацікавлена в тому, щоб ринок забезпечувався якісним паливом. За його словами, заводи "Лукойлу" і ТНК-ВР здатні виробляти нафтопродукти євростандарту, а от якість палива, що завозиться з інших країн, "викликає питання". А аналітик ІФК "Метрополь" Олександр Назаров вважає, що в даній ситуації єдиний шлях для російських компаній - вихід з бізнесу, але навряд чи їхні активи "зможуть когось зацікавити з такою кон'юнктурою ринку".
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас