Підвищена увага — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підвищена увага

Енергетика
896
Обіцянки першого віце-прем'єра України Андрія Клюєва приватизувати енергетичні об'єкти до кінця 2010 року не збулися. Тому в поточному році приватизації енергетичних активів буде приділено підвищену увагу. Проте кон'юнктура ринку і тарифна політика поки не обіцяють уряду вигідної приватизації підприємств обленерго і теплових генерацій - для цього слід істотно підвищити тарифи на електроенергію.
У жовтні минулого року перший віце-прем'єр Андрій Клюєв повідомив, що початок приватизації підприємств енергетичного сектору можливий вже до кінця 2010 року. Зокрема, розглядалася можливість як приватизації державних часток у підприємствах обленерго, так і продаж об'єктів теплової електроенергетики. "Якщо встигнемо, то буде (приватизація) до кінця року, якщо ні - наступного року", - повідомив тоді А. Клюєв. Також віце-прем'єр підкреслював, що підприємства теплової електроенергетики необхідно продавати приватним інвесторам в зв'язці з пакетами акцій підприємств обленерго. І тоді в держави повинна залишитися лише одна функція - регуляторна і тарифоутворювальна в особі Національної комісії з регулювання електроенергетики (НКРЕ).
При цьому очі віце-прем'єра не горіли оптимізмом, тому що він розумів, що продаж об'єктів енергетичного сектора - завдання не з легких. І не тому що Фонд державного майна України вже кілька років поспіль не може виконати план приватизації. На даний момент ситуація на енергетичному ринку не дуже сприятлива для продажу підприємств обленерго і теплової енергетики. Причина - занадто низькі тарифи. Наприклад, населення платить за електроенергію лише 20% від її собівартості.
Тому енергетики останнім часом поставили питання руба: до яких пір вони будуть субсидіювати окремі сектори економіки і населення? Адже така благодійність щороку збільшує їх збитки і кредитні зобов'язання. У результаті енергетичні підприємства не можуть вкладати кошти в модернізацію виробничих потужностей, зношення яких з кожним роком все ближче до критичної позначки.
Більш того, низькі тарифи і збитковість енергетичних підприємств істотно знижують ціну активів, і держава у разі приватизації не може розраховувати на їх вигідний продаж. Наприклад, в поточному році ФДМУ кілька разів намагався продати підприємства обленерго, однак аукціони зривалися через відсутність заявок через слабку зацікавленість потенційних інвесторів.
Одним із проблемних активів було ВАТ "Полтаваобленерго". У липні Фонду вдалося продати в ході торгів на ПФТС 8,76% акцій компанії за 58,6 млн грн. При цьому початкова вартість цінних паперів була знижена вдвічі в порівнянні з квітневим показником через відсутність інтересу з боку потенційних покупців. Покупцями виступили структури компанії "Енергетичний стандарт" Костянтина Григоришина і групи "Приват" Ігоря Коломойського.
Проте в тому ж місяці Фонду довелося знизити стартову ціну ще одного держпакету в 25% акцій цього підприємства - до 152,15 млн грн., і на цей пакет акцій також був відсутній попит, починаючи з березня 2010 року. В результаті зазначені акції були продані в кінці грудня минулого року на біржових торгах ПФТС за 108,7 млн грн. Покупцями виступили інвестиційні компанії "Бізнес-Інвест" (Дніпропетровськ) і "Меридіан" (Київ).
Тому експерти, з огляду на досить низькі тарифи на електроенергію, радили уряду почекати з приватизацією підприємств енергетичного сектора. На думку фахівців, для їх ефективного продажу необхідно підвищити тарифи хоча б до рівня окупності. Уряд взяв до відома поради експертів і запланував підвищення тарифів для населення на 30% з 1 лютого 2011 року, зазначивши, що це лише перший етап підвищення.
За інформацією НКРЕ, підвищення тарифів позначиться лише на тих споживачах, чиї обсяги споживання електроенергії перевищують 150 кВт/год - у будинках без електроплит і 250 кВт/год - у будинках з електроплитами та електрообігрівачами. Проте яким чином буде перевірятися наявність електроприладів в будинках українців, поки не уточнюється, але можна припустити, що в даному випадку можуть виникнути різні проблеми. Адже перевірити наявність приладів у житловому приміщенні - завдання не з простих: працівникам комунальних господарств доведеться обійти квартири всіх жителів країни. Для полегшення цієї задачі необхідно удосконалити систему обліку та збору коштів зі споживачів.
З іншого боку, подібні заходи можуть призвести до економії електроенергії населенням. За підрахунками НКРЕ, таке підвищення тарифів не торкнеться 34 млн осіб, які споживають електроенергії менше 150 кВт/год на місяць. Дане підвищення буде поширюватися лише на 5,7 млн осіб, які, за підрахунками Комісії, щомісячно споживають понад 150-250 кВт/год. Тому це підвищення тарифів можна вважати відносним, адже воно може стати лише стимулом до економії електроенергії приблизно 6 млн людей, а не джерелом доходу.
Крім того, підвищення тарифів не торкнеться мешканців гуртожитків, багатодітних та прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу та багатоквартирних будинків без централізованого опалення. У результаті уряд має намір збільшити надходження енергетичним компаніям на 1-2 млрд грн., проте експерти вважають, що подібне підвищення тарифів, швидше за все, призведе до скорочення споживання електроенергії населенням.
Як би там не було, підвищення тарифів значно збільшить привабливість енергетичних активів. А згідно з планами Фонду держмайна енергетичним підприємствам в поточному році необхідно збільшити свою привабливість в кілька разів, оскільки основою для приватизації в 2011 році стануть саме підприємства енергетики. Слід зазначити, що після скасування заборони на приватизацію генеруючих підприємств Фонд держмайна чекає на команду від уряду до підготовки їх для продажу.
"Знято заборони, встановлені рішенням Ради національної безпеки і оборони та указом Ющенка. Тепер ці підприємства можна готувати до приватизації. Я думаю, це будуть головні продажі наступного року - теплова генерація, обленерго", - підкреслив глава Фонду державного майна України Олександр Рябченко. Для Фонду держмайна продаж підприємств енергетичного сектора є пріоритетним завданням. Адже за плану приватизації в 10 млрд грн. минулого року він був виконаний лише на 17,22% і склав 1,93 млрд грн. Надходження коштів до держбюджету від оренди держмайна склали 606 млн грн. проти 650 млн грн., встановлених планом (93,28%). Розмір дивідендів на державну частку акцій за період з початку року - 251,7 млн грн. проти запланованих 111,4 млн грн.
Успішне виконання плану приватизації 2011 року, який також становить 10 млрд грн., - під питанням. Для його реалізації необхідно почати підготовку до продажу генеруючих підприємств. Однак уряд подібної команди ще не давав. "Повинно бути урядове рішення, і тільки після цього починається підготовка", - повідомив А. Рябченко. Підвищення тарифів на електроенергію можна вважати лише першим етапом перед підготовкою до приватизації генерацій. Нинішнім підвищенням уряд лише перевіряє реакцію населення на зростання тарифів. А на реальні кроки слід чекати пізніше.
Деякі експерти вважають, що генерації можна буде успішно продати до і після другого етапу підвищення тарифів. Йдеться про генеруючі компанії "Дніпроенерго", "Західенерго", "Центренерго" і "Донбасенерго". Особливо сприятлива ситуація для продажу цих активів наступить у вересні поточного року. До цього моменту уряд намагатиметься реалізувати ще два етапи підвищення тарифів: дворазове збільшення цін на електроенергію для побутових споживачів в квітні і на 39% - у серпні.
Однак найсприятливішим моментом для приватизації енергетичних об'єктів слід все ж вважати липень 2012 - саме тоді має повністю припинитися перехресне субсидування на ринку шляхом доведення тарифів до економічно обґрунтованого рівня. Але, незважаючи на настільки грандіозні плани, на сьогодні Фонд оголосив про плани продажу лише двох енергетичних компаній: 46% акцій ВАТ "Черкасиобленерго" і 25% +1 акція ВАТ "Сумиобленерго".
За матеріалами:
FundMarket
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас