З новими цінами! — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

З новими цінами!

Енергетика
645
Стабільне зростання споживання залізної руди в Китаї забезпечує постійний дефіцит цієї сировини. Контрактні ціни на перший квартал підскочили на 8,8%, а спотові взяли черговий бар'єр - 180 доларів за тонну.
Зрозуміло, споживачі не в захваті від цього підйому, але єдине, що вони можуть робити на монополізованому ринку - це скаржитися своїм урядам на диктат постачальників. Проте влада не здатна допомогти своїм сталеливарним компаніям, і функція порятунку потопельників, як водиться, покладена на них самих. Зрозуміло, що в умовах дефіциту обмежити апетити постачальників неможливо, а зростання пропозиції, яке відбувається головним чином за рахунок розширення потужностей гірничорудних юніорів, незрівнянно мале і не може компенсувати підвищення попиту.
Щоправда, уряд Китаю докладає серйозних зусиль, щоб скоротити обсяги імпорту руди. У країні створені стимули для розширення власного видобутку, крім того, під гаслом економії енергії багато сталеплавильних заводів зупинені. Компанії-власники в цей час реалізовували раніше накопичені запаси. Однак ці спроби увінчалися вельми обмеженим успіхом: коли компанії вичерпали запаси і кинулися їх поповнювати, відбувся новий стрибок. У листопаді імпорт руди збільшився на 25% в порівнянні з жовтнем, а в грудні він збільшився до 58,1 млн. тонн з листопадових 57,4 млн. тонн. Тим не менш, в цілому в 2010 році імпорт руди в Китай скоротився на 1,4% - до 618,6 млн. тонн. Це перше скорочення китайського імпорту руди після 1998 року, повідомило агентство Bloomberg. Однак скорочення імпорту практично не позначилося на цінах.
Для зростання цін на сировину є й інші причини. Стівен Рендалл, керівний директор Steel Index, пророкує, що середньорічна ціна в 2011 році перевищить 150 доларів за тонну, докризову ціну 2008 року. Тоді березневий пік в 200 доларів у розпалі сировинного буму був скомпенсований різким спадом в кінці року. "Ключові фактори в поточному році - підвищення випуску сталі і цін на неї. У найближчі кілька місяців Китай збільшить обсяги виробництва", - говорить Рендалл. А зростання цін на сталь створює стимули для закупівель руди.
Зараз залізну руду в Китаї пропонують по 180 доларів за тонну. В останнє ціни добиралися до цього рівня в квітні 2010 року (186 доларів). Експерти пояснюють це зростання підвищенням попиту, оскільки виробники хочуть створити в себе запаси сировини перед Новим роком за китайським календарем (2 лютого). Крім того, зараз виробникам вдається проводити підвищення цін на сталеву продукцію, і вони прагнуть закупити руду, поки ціни не виросли ще більше. Тенденція до підвищення проглядається цілком чітко. Так, у третьому кварталі 2010 року витрати на сировину десяти найбільших сталеливарних компаній склали 45% чистих продажів, збільшившись на 3% в порівнянні з тим же періодом 2009 року. І очікується, що ця частка витрат збільшиться ще більше в 2011 році.
У цій ситуації китайський законодавець цін Baoshan Iron & Steel вже оголосила про нове підвищення цін (на 15 доларів за тонну) на основні види своєї продукції в лютневих поставках. Це друге послідовне підвищення після стабільності в листопаді та грудні. Зрозуміло, що аналітики пояснюють його зростанням витрат, а не попиту на сталеву продукцію, оскільки взимку в будівельній галузі Китаю активність затихає. Разом з тим, експерти говорять, що в січні китайський випуск нерафінованої сталі скоротиться (після 5%-ого стрибка в грудні) через зимовий дефіцит енергії, а головне - через зростання витрат на сировину. Намагаються підвищувати ціни та інші азійські виробники - в очікуванні на зростання цін на коксівне вугілля до 300 доларів за тонну.
Тим часом дефіцит залізної руди може значно зрости. Можливе подальше скорочення індійського експорту, оскільки уряд штату Орісса пропонує федеральній владі ввести повну заборону на експорт руди. Якщо це відбудеться, з китайського ринку буде вилучено близько 100 млн. тонн руди, що відповідним чином відіб'ється на цінах. З січня по листопад Австралія, Бразилія і Індія забезпечили 80% китайського імпорту руди, ще 9% припало на частку Південної Африки, Ірану і Україна. Зрозуміло, якщо Індія таки введе заборону на експорт, китайцям доведеться збільшувати закупівлі в Бразилії та Австралії.
Проте в грудні виникла нова проблема: зливові дощі в Австралії призвели до масштабної повені в штаті Квінсленд, і виробники вугілля оголосили про форс-мажор з постачання. Зрозуміло, це викликало обґрунтовані побоювання, що аналогічна ситуація може виникнути і з залізною рудою. За даними Macquarie Securities, у 2010 році з портів в Пілбара відвантажували в середньому по 1,05 млн. тонн руди на день, що становить 38% світових поставок. Аналітики компанії відзначають, що "тривале закриття копалень або пошкодження від шторму потенційно можуть здійснити значний ефект на баланс світового ринку".
А зараз експерти вважають, що погодні катаклізми в Бразилії можуть порушити експортні плани Vale на лютий. За прогнозом Steel Index, в лютому експорт залізної руди з Бразилії може скоротитися на 30%. У комбінації зі зниженням поставок з Індії та підвищенням попиту через прагнення китайських виробників запастися сировиною до китайського Нового року ці перспективи можуть призвести до зростання цін до 200 доларів за тонну - рівня, зареєстрованого в часи залізорудної буму в 2008 році. І цей прогноз цілком реалістичний. За даними китайського консалтингового агентства Mysteel, індійська залізна руда (63,5% заліза) пропонується вже по 190 доларів за тонну.
За матеріалами:
FundMarket
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас