Іноземні інвестиції добивають бюджет — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Іноземні інвестиції добивають бюджет

Енергетика
3713
Уряд почав війну з профільними міністерствами за контроль над діяльністю компаній, що займаються ввезенням в Україну палива без сплати податків. Першою "жертвою" цього протистояння став "Нафтогаз України".
Контракт на постачання НАКу бензину і дизпалива на суму 19,4 млрд. грн. компанією ТОВ "Компанія "Інтергал" викликала багато нарікань з боку Державної фінансової інспекції (ДФІ, колишня ГоловКРУ). У підсумковому звіті про перевірки, проведені протягом останнього кварталу 2010 року, підконтрольна прем'єр-міністру Миколи Азарову Інспекція заявила, що вказаний вище договір було укладено з порушенням Господарського кодексу. Справа в тому, що на момент перерахування "Фірмі "Інтергал" у грудні першого траншу на суму 32,7 млн. вищезгаданий договір не був внесений НАК "Нафтогаз України" в її фінансовий план на 2010 рік.
Заяву ДФІ зробила незадовго після того, як 22 грудня Вищий адміністративний суд України створив загрозу багатомільярдної недоїмки в держбюджеті 2010-2011 років. Суд залишив у силі попередні рішення судів нижчих інстанцій про право безподаткового імпорту спільним підприємством "Тайстра", яка вважається спорідненою нафтотрейдеру "Інтергал".
Таким рішенням суд цілком очевидно показав, що у силових структур України на цей предмет відсутня команда "фас" від Президента, якому вони віднедавна одноосібно підпорядковані. Побоюючись недоїмки до бюджету, Кабмін і Держфінінспекція відреагували на подібний підхід, як зуміли - створили загрозу розірвання договору між "Інтергал" і "Нафтогазом".
З таким підходом політичні ставки спору навколо пільгового імпорту почали зростати. Мабуть, тому напередодні початку перевірок Держфінінспекцією свої зв'язки з "Компанією "Інтергал" поспішив начисто спростувати почесний президент її дочірнього підприємства "Інтергал Буд" і депутат Партії регіонів Володимир Зубик. "Я займався продажами нафтопродуктів сім років тому, в 2003 році. А зараз стосунку до цього бізнесу не маю", заявив він київській пресі, реагуючи на публікації, які перераховують активи його сім'ї та родичів. Найсміливіші з цих публікацій запевняли, що дружина депутата Олена Петрук, її сестра Ольга Петрук, родич депутата Андрій Зубик і львів'янин Ігор Павлишин входять до числа співзасновників американської Worldwide Nova Assotiation Company Ltd. (Delavair) і групи дочірніх компаній україно-польського ТОВ "Тайстра".
Ця група у 2004-2010 роки перетворилася на найзагадковішу проблему для всіх керівників ДПАУ і Центральної регіональної Енергетичної митниці. І загрожує катастрофою держбюджету-2011. Тому що ще в 2004 році дочірні "Тайстра Полтава Експрес" і "Тайстра Полтава Сервіс" доволі успішно використовували відсутність єдиного підходу до цієї проблеми у правоохоронних органів - імпортували в Україну 5 млн тонн нафти і нафтопродуктів без сплати податків.
Потім, у наступному 2005 році подібні операції були продовжені "Тайстра" через ДП "Інкомтелм" і "Хімотекс". У 2007 році її інші дочірні підприємства, "Таїз", "Техно-прогрес" і "Топаз" реалізували в Україні 2,38 млн т нафти і нафтопродуктів (сума продажів склала 5,63 млрд. грн, економія на податках 1,13 млрд грн.). У 2010 році ще одна дочірня компанія "Тайстри", ДП "Лівела", ввезла в Україну без оподаткування 1,55 млн. тонн нафтопродуктів, ставши безумовним лідером на ринку імпорту.
Базову схему ухилення від оподаткування всіх цих поставок давала активна робота юристів. Точніше, два закони України і подальші рішення судів, які ці закони коректували. Перший закон - "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року, який до 2003 року звільняв всі підприємства з прямими іноземними інвестиціями від сплати податків, акцизів і зборів. Другий закон схеми скасував перший. Це закон від 17 лютого 2000 року №1457-ІІІ "Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб'єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження".
Наступні рішення судів вибірково скасували дію цього закону щодо одного підприємства з прямими інвестиціями. Головним з них стало рішення Автозаводського райсуду Кременчука від 19 січня 2004 року, яке до 2014 року відновило дію раніше скасованого закону 1993 року. Він почав діяти лише стосовно "Тайстри" і всіх її як вже створених, так і ще не створених майбутніх дочірніх компаній.
Згаданий закон 2000 року, який припинив дію пільг 1992 року, з 2004 року створив "акумулюючий ефект": боляче вдарив по цілій групі інших СП з ПІІ, що працювали в Україні. Податкові та митні органи почали нараховувати їм збори та акцизи в повному обсязі. Лідирувала в групі постраждалих компанія "Буртекс", заснована німецько-швейцарською компанією Mabetex GmbH. Її партнери ("Фіаніт", "Актив", "Одеса Блек Сі") і численні дочірні компанії ("Лютня", "Бриг", "Актив", "Сіліо").
Нині всі вони, за рідкісним винятком, буквально стерті з карти українського великого бізнесу. Стерті, перш за все, засновниками, які побоялися, що їх змусять платити податки "заднім числом" або "доплатити кому треба". Хоча, здавалося б, вся обойма зазначених пільговиків впевнено значилася в списку провідною 20-ки компаній України з продажу, випереджаючи українські індустріальні та аграрно-харчові підприємства-гіганти, які нині домінують у цьому списку. Але ж святе місце порожнім не буває.
Тим більше, що через розбрат у стані "силовиків" ніхто, як на початку десятиліття, поки що не збирається виносити проблему "пільговиків" ні на РНБО, ні тим більше, "заносити в чорні списки". Виходячи з цього, місце фаворита судово-правоохоронної плутанини, судячи з усього, замість колишніх "Бізонів" успішно займуть компанії групи "Тайстра". І їх маловідомі інвестори, що витрачають чималі гроші на юридичний та адміністративний захист безподаткового імпорту. Така перспектива повторення досвіду України "лихих пільгових років" і епохи безпорадності "силовиків" не може не турбувати прем'єр-міністра Азарова.
Прем'єр відповідає за наповнення держбюджету, але має (в порівнянні з деякими іншими "регіоналами") мінімальну вагу в судовій владі та правоохоронних органах.
Мабуть, через це, а також через підозрілу аморфності самих силових структур, прем'єр змушений був чекати хоч якоїсь реакції президента. Віктор Янукович з цього питання висловився 3 грудня. До цієї дати підсумки безподаткової роботи "Тайстри" за 2010 рік вже встигли шокувати вітчизняний нафторинок. Причому, прем'єр-міністр добився вельми оригінальної реакції з боку президента - глава держави чомусь доручив розібратися з тим, що відбувається, не силовим структурам, а Антимонопольному комітету.
Головний же антимонопольний орган, як і варто було очікувати, в рамках своєї компетенції не знайшов у роботі "пільговиків" істотних порушень: представники цього відомства відповіли президенту проханням підключити до розслідування неплатежів податків більш компетентні органи. Прем'єру, який цими самими органами не керує, у такій ситуації не позаздриш.
Йому залишилося, хіба що, лише давати туманні сигнали обурення чолі Міненерго Юрію Бойку. Якщо, звичайно, можна назвати сигналом оприлюднення деталей принципово непублічного (виходячи з гігантської суми) договору між "Нафтогазом України" та компанією "Інтергал". Звичайно, прем'єр міг і закликати Президента "розштовхати" аморфних силовиків. Але, схоже, Микола Янович знає про "Тайстру" щось таке, що не дозволяє йому використовувати подібний варіант.
Андрій Старостін
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас