Табачник готує студентам "вишку" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Табачник готує студентам "вишку"

Казна та Політика
3588
13 січня на засіданні Комітету Верховної ради України з питань освіти і науки представникам правлячої коаліції вдалося "протягнути" законопроект №7486-1. У більшості членів комітету виникають серйозні побоювання, що "закон Табачника" буде представлений для голосування в українському парламенті і навіть буде прийнятий. І тоді на правах студентів в українських університетах можна буде поставити хрест.
Залежне оцінювання
Новий 2011 рік для української вищої освіти розпочався з кадрових перестановок. 6 січня указом Кабінету міністрів України від займаної посади був звільнений глава Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук, який обіймав цю посаду з моменту заснування УЦОЯО у 2006 році. Лікарчук був відомий як умілий адміністратор і майстер своєї справи. Саме під його керівництвом відбулося впровадження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) - системи, що завдала значної шкоди корупції у ВНЗ. Нинішній міністр освіти відомий в тому числі й різким неприйняттям ЗНО. Після марних спроб скасувати тестування, закріплене законодавчим чином, Табачник взяв на озброєння іншу тактику. Його відомство змінило умови вступу до ВНЗ таким чином, що нарівні з результатами ЗНО став враховуватися і шкільний атестат. Це відразу підняло рівень корупції в школах, а заодно і створило значні проблеми абітурієнтам під час вступу. Показово, що вступна кампанія-2010 була найбільш проблемною за останні роки. Провину за це і спробували покласти на Лікарчука. "До керівника Центру було багато питань, пов'язаних з організацією тестування в 2010 році. Зокрема, було багато скарг на тести з англійської мови", - прокоментував кадрове рішення уряду заступник міністра освіти Євген Сулима. Мовляв, тести були дуже складні. Але вся суть ЗНО в тому, що це рейтингове тестування - тобто його результати - це дані в порівнянні з іншими учасниками рейтингу.
Характерно, що сам Лікарчук дізнався про своє звільнення з інтернету. Сам він говорить, що йому неодноразово погрожували звільненням через його позицію стосовно ЗНО. "Я робив все для того, щоб не дати зруйнувати систему тестування. А на це спрямовано безліч кроків Міносвіти протягом року: введення середнього балу атестата, 20-бальної надбавки за навчання на підготовчих курсах", - говорить Лікарчук. Символічним є те, що на зміну Лікарчуку прийшла людина, яка не має подібного професійного досвіду. Більше того, сам факт наявності цієї людини в системі української вищої освіти досить дивний. Глава УЦОЯО з 6 січня - Ірина Зайцева, заступник Табачника і один з керівників "Луганського обласного російського центру", відома своїми українофобськими висловлюваннями, але ніяк не діяльністю на терені тестування. "Психологи багатьох країн давно довели, що при навчанні дитини нерідною мовою її інтелектуальний потенціал знижується на 45-50 відсотків", - ось одна із заяв новоспеченого глави УЦОЯО. Але і на цьому Табачник не думає зупинятися: у законопроекті його міністерства знову вводяться вступні іспити. Їх результати тепер будуть називатися "бал вищого навчального закладу" і будуть обов'язковими для вступу. Таким чином, в університетах знову зросте корупція. А враховуючи той факт, що за планами Міносвіти буде радикальне скорочення чисельності ВНЗ, здобуття вищої освіти стане воістину "золотим". Але й цього функціонерам з міністерства мало. У запропонованому проекті закону "Про вищу освіту", авторами якого є серед інших колишні й нинішні проректори, і народні депутати тих політсил, які обіцяли всіляко захистити студентів, передбачається різке обмеження прав цих самих студентів.
Студентів обмежить у правах
Проект закону "Про вищу освіту" (він же законопроект №7486-1) пройшов слухання у профільному комітеті Верховної ради України. "Ми маємо інформацію, що на засіданні Комітету було лише четверо його членів, тобто не було кворуму", - відзначає глава Української асоціації студентського самоврядування Євгенія Щепетильникова. Тим не менше, комітет у порушення регламенту проект закону схвалив. А це значить, що він буде винесений на голосування у ВРУ. Подібна кількість людей була і на попередніх зборах комітету 12 січня. Тоді серед присутніх депутатів була і Леся Оробець. "Немає кворуму комітету, а рішення голосується!", - написала вона в своєму Twitter по дорозі на засідання комітету. "Луцький і Самойлик хотіли протягти законопроект Табачника про вищу освіту без кворуму. Вже самі не раді", - написала вона там і після відвідин засідання комітету. "Регіонал" Максим Луцький - перший заступник голови парламентського комітету з освіти і науки, а за сумісництвом перший проректор Національного авіаційного університету, комуністка Катерина Самойлик - секретар комітету.
Законопроект, який вони намагалися протягти, і, судячи з усього, таки протягли наступного дня, йде врозріз з передвиборними обіцянками і Партії регіонів, і Комуністичної партії. У "законі Табачника" не лише створюються умови для збільшення корупції у ВНЗ, але і всіляко ущемляються права студентів. "Одним з негативних наслідків цього закону буде знищення фінансування студентського самоврядування", - відзначає Щепетильникова. Якщо в законі 2010 року студентському самоврядуванню було відведено 0,5% спецфонду ВНЗ, то в "законі Табачника" дана норма просто "загубилася". Разом з тим, в законопроекті №7486-1 є норма, згідно з якою без згоди самоврядування студент не може бути відрахований або переведений з контракту на бюджет. Але чи будуть самоуправлінці перечити університетській владі, від якої буде цілком залежати їх фінансування?
Та найбільша неприємність для студентів - індексування плати за навчання та його перегляд у односторонньому порядку керівництвом ВНЗ. "Студент Х при вступі підписав з вузом контракт, згідно з яким він платить, скажімо, 6000 гривень за кожен курс. Після прийняття закону він може забути про цю цифру і буде платити суму, яка в цьому році присниться ректору, а інакше його не допустять до сесії і він вилетить з вузу", - пише Оробець у своєму блогу. Крім того, закон взагалі хоче скасувати прив'язку оплати за навчання до національної валюти, що суперечить законодавству України. Але і це ще не все. Також на перший курс на безкоштовну форму навчання не будуть прийматися студенти заочної форми навчання та екстерну. "Законопроект №7486-1 істотно звужує існуючі права і свободи молоді. Звужує передусім право громадян на освіту та її доступність", - відзначає член громадської організації "Фундація регіональних ініціатив" Михайло Лебідь. Зменшення прав студентства, безумовно, вигідно керівництву ВНЗ. Характерно, що частина членів профільного парламентського комітету або обіймають керівні посади в різних університетах (Луцький), або такі пости обіймали (Сергій Ківалов). Цікаво, що законопроект був розроблений 22 грудня і посилено проштовхується на голосування саме зараз - у пору сесій і канікул, коли студентам не до бунтів.
Крім обмеження студентських прав, закон фактично стверджує профанацію вищої освіти в Україні. Адже він передбачає класифікацію ВНЗ відповідно до... чисельності студентів! Тобто Національна музична академія ім. П.І.Чайковського буде професійним коледжем. Адже вся біда НМА лише в тому, що вона - рідкісний виняток з правил, ВНЗ готує студентів у відповідності зі своєю спеціалізацією. У той же час, більшість "профільних" університетів готують кого завгодно, починаючи від різних менеджерів, закінчуючи юристами та екологами, але не тих, кого повинні готувати "за профілем". В Україні нерідкісними є випадки, коли педагогічний "університет" не випускає вчителів молодших класів, авіаційний - льотчиків, аграрний - сільгосптехніків, але всі вони готують різноманітних менеджерів, логістів, дизайнерів і юристів. Крім того, така норма підвищить керованість українських вузів владою, адже чисельність студентів у них напряму залежить від держзамовлення...
"Закон Табачника" закріплює всі ті негативні тенденції в українській освіті, які існують і сьогодні: відсутність конкуренції між вузами, існування дутих "університетів", які готують профанів, відсутність реального студентського самоврядування. Зате він посилює так милу нинішній українській владі централізацію управління і збільшує корупцію. Між тим якість української вищої освіти продовжує з кожним роком погіршуватися, а всі спроби ввести у себе "болонську систему" нагадують мавпування, коли сліпо копіюються окремі елементи європейської системи освіти без розуміння їх суті.
Борис Рудь
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас