Хто і навіщо "замутив" підвищення тарифів? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Хто і навіщо "замутив" підвищення тарифів?

Казна та Політика
5338
На тлі зарплат, котрі постійно "гальмують", і подорожчання продуктів, зростання вартості ЖКП б'є по пересічному українцю особливо боляче. Показові результати опитування читачів сайту УНІАН-Економіка, у яких ми поцікавилися "Які важливі придбання Ви плануєте у 2011 році?". Так ось - більше 55% опитаних обрали варіант відповіді: "Великих придбань не планую - вистачає тільки на поточні витрати". Навіть з усіма похибками щодо репрезентативності, вибірки і т.д. і т.п. тенденція очевидна - практично половині населення одержуваних грошей вистачає переважно на їжу та оплату за житло, плюс мінімально одягнутись-взутись.
Додатковим негативним фактором є й те, що споживачі послуг, що постійно дорожчають, так і не можуть зрозуміти - за що, власне, вони стільки платять. Оскільки ні кількість, ні якість послуг не поліпшується (спасибі, якщо не погіршується). Плюс до цього - абсолютна непрозорість формування тарифів, що дозволяє закладати у вартість багато речей, які мають до тарифів вельми віддалене відношення. І при цьому ніхто не поспішає розкривати "секрети майстерності" у тарифоутворенні. Але про це - нижче ...
Спасибі, партія, за ...
Втім, шановний електорат, не варто особливо обурюватись. Стратегія економічних реформ на 2010-2014 роки, презентована 1 червня минулого року Президентом Віктором Януковичем, передбачає приведення тарифів на комунальні послуги для населення до економічно обгрунтованого рівня до кінця 2012 року. Отож, ідея почала втілюватись у життя.
За рішенням Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) з 1 січня 2011 року, після відповідного розпорядження місцевої влади, тарифи на теплову енергію підвищаться на 35%. З 1 квітня очікується 50% збільшення ціни на газ для населення (варто зазначити, що за чутками, ціна російського газу в січні-березні поточного року складе близько 270 доларів за тисячу кубометрів, що на 5% більше, ніж у жовтні-грудні 2010 року . Дякуємо дружньому народові і владі рідній!) Крім того, НКРЕ розглядає можливість дворазового збільшення цін на електроенергію для населення з квітня, а в подальшому на 39% із серпня 2011 року. У цілому, за підрахунками Національного форуму профспілок України, в 2011 році додаткові витрати кожного домогосподарства на комунальні платежі - за житло, воду, електроенергію, газ та інші види палива - зростуть в середньому на 1 тис. 700 грн. на рік.
В Україні діє ланцюгова реакція. Уряду потрібні гроші для латання бюджету. Він залазить у борги. Кредитори - Міжнародний валютний фонд (до речі, ми як позичальники у списку МВФ на другому місці із сумою 14,2 млрд. дол, нас випереджає Румунія, а за нами слідує Греція) та інші фінансові інститути із задоволенням підсаджують нас на кредитну голку, але висувають умови. Ми зобов'язані їх непорушно виконувати. Серед них - приведення тарифів до економічно обгрунтованого рівня, причому добре, що погодилися на поступку і їх не в один момент звели із 100% точністю, встановлення максимального розміру пенсій, підвищення пенсійного віку і зниження пенсійних виплат працюючим пенсіонерам. Не забули позичальники і про нещасливий бюджет. Його треба зробити бездефіцитним, а також підняти ВВП і зменшити інфляцію. Між тим, держборг зростає, економіка гальмує (на нинішній рік прогнозують зростання негативного сальдо торговельного балансу на 1 млрд. дол - до 3,9 млрд. дол!), Зарплати "заморожуються", соцвиплати скорочуються. Іншими словами, обіцяне підвищення добробуту українців не відбудеться. Але при цьому за абсолютно все платити доведеться більше, причому у кілька разів. Ось така невесела історія ...
Комунальні тарифи: all inclusive і навіть трішки більше? ..
Але, повернемось до тарифів. У цій сфері запитань більше, ніж відповідей. Наприклад, ціноутворення. 9 липня 2010 був прийнятий Закон "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України". У функції нацкомісії входить встановлення тарифів на ЖКП для населення.
За документом, регулятор мав розпочати роботу з 1 січня 2011 року, а до цього часу його обов'язки тимчасово виконує НКРЕ, що вона і робить з 15 жовтня п.р. Раніше розмір більшості комунальних тарифів встановлювався рішенням місцевої влади із врахуванням висновків Державної цінової інспекції. Але нацкомісія так і не запрацювала, її створення поки залишається тільки на папері. Виникає питання, як же НКРЕ розраховує тарифи? .. А головне, що проконтролювати та оцінити коректність їх встановлення практично неможливо ...
Як зазначає директор "Інституту міста" Олександр Сергієнко, розміри тарифів на житлово-комунальні послуги є необгрунтованими, а структура - абсолютно непрозорою. "У розмірі тарифу на тепло і гарячу воду вартість газу становить, за різними даними, від 53% до 65%, а підприємства теплокомуненерго отримують його за єдиною для всіх ціною. Тому логічно очікувати, що вартість одиниці теплової енергії буде відрізнятися в різних регіонах не більш ніж на 15% - 25%. Однак, в дійсності, місцева влада та НКРЕ, яка зараз встановлює тарифи, мають широкий простір для маніпуляцій цифрами ", - підкреслив експерт.
За його словами, приміром, у Києві "фактична собівартість" однієї гігакалорії, заявлена владою як "економічно обгрунтована", становить 231,55 грн (без ПДВ), а в Запоріжжі, Білій Церкві, Тернополі, Харкові, Хмельницькому, Чернівцях, Чернігові - набагато менше, а найдешевша в Черкасах - 200,09 грн. Разом з тим, у Сімферополі, Донецьку, Кіровограді, Луганську, Одесі, Севастополі одна гігакалорія набагато дорожче - від 301,13 грн. до 341,63 грн., в Ужгороді - в цілому 715,40 грн!
"Розбіжності вартості у 1,5-3,5 рази не мають раціонального пояснення, - вважає Сергієнко. - Єдина можлива причина таких цінових стрибків полягає в тому, що підприємства включають у тарифи витрати, які не йдуть безпосередньо на виробництво теплової енергії, а вони у всіх різні ".
Так само сильно відрізняється вартість опалення 1 кв. м у різних містах України. За словами експерта, тариф на опалення встановлюється або один на цілий рік, або сезонний, коли населення платить лише в опалювальний період, або двоставковий, коли в сезон оплачується опалення, а не в сезон - обслуговування та утримання обладнання.
"Якщо привести всі види тарифів до єдиного, то вийде, що у 19 обласних центрах тариф на опалення одного квадратного метра нижче, ніж у Києві - 4,52 грн. (у перерахунку на сезонний тариф), і тільки в Сімферополі, Львові, Миколаєві, Полтаві, Чернівцях та Чернігові вищій - від 4,67 грн. до 5,78 грн. Аномальний випадок - Ужгород, де вартість опалення 9,17 грн. за кв. м ", - пояснює експерт.
"Таким чином, влада малює українцям фантастичні цифри, а проконтролювати та оцінити коректність встановлення тарифів неможливо, оскільки вони приховуються від громадськості, що суперечить нормам закону" Про житлово-комунальні послуги ", який передбачає "відкритість, доступність і прозорість структури тарифів для споживачів та суспільства", - говорить Сергієнко.
Ну, з ціноутворенням більш-менш все зрозуміло (у тому сенсі - що нічого не зрозуміло), а якщо і є питання, то все одно за рахунками платити доведеться. Між тим, як показує практика, подорожчання комуналки призводить до зниження рівня оплати. Ось тут і спливає ще одна проблемка, яка нас торкнеться безпосередньо - відновлення пені. Дуже сумнівно, що дана ідея надійшла від МВФ. Швидше, бажання влади себе убезпечити ...
Окремо варто зазначити, що перший заступник голови Київської міської державної адміністрації Олександр Мазурчак, мабуть, враховуючи обурення жителів столиці, яким доведеться тепер платити квартплату в 1,3 рази більшу, заявив, що киянам не будуть нараховувати пеню. Цікаво, а як же закон? Або рішення КМДА тепер можуть підміняти закони, прийняті ВР?
(17 грудня 2010 року Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення зміни до статті 2 Закону України" Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги ", який передбачає з 1 січня 2011 року нарахування пені населенню за несвоєчасну оплату ЖКП. 21 грудня Президент його підписав.).
Коло отримувачів субсидій суб'єктивно-об'єктивно обмежене ...
Додатковий тривожний момент - декларації, що від зростання тарифів малоззабезпечені громадяни реально захищені механізмом субсидій, не зовсім відповідають дійсності. На ділі - коло цих претендентів звузили капітально ще в минулому році, причому виходячи з умоглядних висновків про те, що "в принципі ви дещо маєте або ви можете гіпотетично продати те чи це і отримати дохід", а значить - субсидія не для вас . За прогнозним розрахунком Міністерства соціальної політики, закладеним у бюджет 2011 року, кількість одержувачів субсидій на оплату ЖКП у поточному році має подвоїтися у порівнянні з попереднім роком - з 605 тис. сімей до 1 млн. 291 тис. сімей, а середній розмір субсидії - з 1969,2 грн. на рік до 2737,90 грн.
Як пояснили в Мінсоцполітики, кількість в 1 млн. 291 тис. родин є середньорічним показником. Насправді вже до кінця 2010 року субсидії отримували більше 1,5 млн. сімей. Але у відомстві заспокоюють - закладених ресурсів цілком достатньо для забезпечення даних потреб.
І навіщо ж, питається, збільшувати тарифи, щоб потім знаходити, із урахуванням 52 млрд. дол держборгом, величезні кошти, щоб їх змогли оплатити? ..
Голова Національного форуму профспілок України Мирослав Якибчук заявив, що профспілки звернуться до суду, якщо влада спробує підвищити комунальні тарифи. За його словами, головною проблемою в ситуації є непрозорість дій влади.
"Ми провели по всій Україні захід: перевіряли, як на сьогоднішній день виплачуються субсидії. Уряд відзвітував, що у нас спрощена система отримання субсидій. Але ми побачили практично зворотну картину. У сільській місцевості люди не можуть отримувати субсидії. Йде проста мотивація : у вас є земля, ділянка, город, худоба, кури і тому ви не можете отримати ... Бюрократична тяганина призводить до того, що люди відмовляються від можливості її (субсидію) отримати. Відмовляються від тупого ходіння кабінетами ", - розповів лідер НФПУ.
Коментуючи той факт, що у сусідніх з Україною країнах тарифи на комунальні послуги значно вищі, М. Якибчук наголосив, що збільшувати тарифи можна лише тоді, коли підвищується рівень заробітної плати і доходів населення. Від себе можна додати - і коли немає заборгованості із зарплати (чим Україна похвалитися не може). На сьогоднішній день зарплатний борг перевищує 1 млрд. грн. Може, нам час, як у далекі 90-і, "включати лічильник" відносно влади?
Якібчук заявив, що профспілки "будуть знову подавати до суду, будуть апелювати до уряду ... Є закон, який зобов'язує уряд дати роз'яснення і обгрунтувати прийняття нових тарифів. Якщо уряд це не прийме до відома, будемо звертатися до Президента для того, щоб він ветував їх прийняття до тих пір, поки не буде чітко прописана формула, за рахунок чого буде компенсуватися незабезпеченим громадянам України підняття тарифів, і будемо ставити питання про підвищення заробітної плати для того, щоб можна було це оплатити ".
Цікаво - чи вдасться профспілкам залишитися до кінця такими ж жорсткими і послідовними, як півтора року тому, коли восени 2009 року тарифи на газ для населення так і не підвищили І тодішня влада, невинно дивлячись в очі МВФ, послалася на твердість і неприступність профспілок.
А поки, пані і панове, готуйте гаманці і вивертайте кишені. А потім, коли вас обдеруть як липку, задумайтеся, хто ви насправді ...
Олена Бистрицька
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас