Економіка двох швидкостей — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Економіка двох швидкостей

Енергетика
2420
Світова металургійна галузь завершила 2010 рік на оптимістичній ноті. У грудні ціни на сталеву продукцію стабільно збільшувалися і продовжать своє зростання у першому кварталі 2011 року.
За оцінками фахівців World Steel Association (WSA), попит на прокат в останні кілька тижнів виявився більшим від очікуваного, через що на ринку виник певний дефіцит пропозиції, особливо помітний в США.
Та до нормалізації ще далеко. Як відзначає Міжнародний валютний фонд, в цьому році у світовій економіці буде спостерігатися "ефект двох швидкостей". Багато нових ринкових країн і країн, що розвиваються, на чолі з Китаєм та Індією будуть демонструвати підвищені темпи зростання, через що перед урядами цих країн постане проблема можливого перегріву економіки. У той же час у більшості західних держав посткризове відновлення буде проходити повільно й тяжко. Попит на сталеву продукцію в цих регіонах залишиться істотно нижчим, ніж в 2007-2008 роках, через малі обсяги інвестицій у будівництво та промислове обладнання. Внаслідок цього в США, Європі і Японії збережеться істотне недовантаження потужностей з виплавки сталі.
За словами гендиректора японської компанії JFE Steel Ейджі Хаясіди, все більше японських компаній розміщують свої металомісткі виробництва за кордоном, через що внутрішній ринок сталі звужується, а експорт сталевої продукції з Японії зростає. При цьому, як вважає Хаясіда, японським металургам найближчим часом також необхідно розширювати свою присутність за кордоном.
Одним з пріоритетних ринків для японських компаній, зокрема, стає Індія. Повідомляється, що в січні цього року корпорація Nippon Steel офіційно створить з індійською Tata Steel спільне підприємство 50:50 з будівництва в Індії заводу з виробництва високоміцної листової сталі за японською технологією. Продукція підприємства потужністю 600 тис. тонн на рік і вартістю понад 500 млн. доларів, яке має вступити в експлуатацію в середині 2013 року, буде призначатися для індійської автомобільної промисловості.
Втім, Tata Steel не збирається відмовлятися і від свого європейського підрозділу Corus. У цьому році індійська група планує інвестувати в Європі близько 500 млн. доларів, правда, всі ці кошти будуть спрямовані на підвищення ефективності управління постачанням і виробництвом підприємств, розташованих у Великобританії та Нідерландах. Створення нових виробничих потужностей в європейському регіоні поки не передбачається.
Однак, незважаючи на кризу в європейській металургійній промисловості, таїландська компанія Sahaviriya Steel Industries (SSI) має намір придбати у Tata Steel зупинений на початку минулого року завод Teesside у Великобританії. SSI вже оголосила про намір провести розміщення акцій на 200 млн. доларів і отримати позику ще на 200 млн. доларів для фінансування покупки, обсяг якої оцінюється в 500 млн. доларів. SSI планує відновити на Teesside виробництво слябів в обсязі до 3,5 млн. тонн на рік з подальшим використанням цих напівфабрикатів на своїх прокатних підприємствах у Таїланді.
Черговий проект був анонсований незадовго до новорічних свят на Близькому Сході. Йорданська промислова група Mass Group Holding заявила про намір побудувати в Іракському Курдистані інтегрований металургійний завод потужністю 1,05 млн. тонн довгомірного прокату на рік і вартістю трохи менше 1,1 млрд. доларів. Контракти на поставку 90% обладнання одержала італійська компанія Danieli. Будівництво має зайняти трохи більше двох років. Для Mass Group це буде перший проект в металургійній галузі; раніше вона побудувала на півночі Іраку електростанцію і цементний завод. Але у разі благополучного завершення будівництва йорданська компанія стане найбільшим виробником сталі в Іраку.
Дорожче, ще дорожче
Навіть в останній тиждень перед Новим роком ціни на світовому ринку сталі не припиняли своє зростання. Зокрема, турецькі компанії у відповідь на подорожчання металобрухту до понад 460 доларів за тонну CFR знову підняли ціни на арматуру і катанку, пропонуючи їх за 660-675 доларів за тонну FOB. За даними трейдерів, ця продукція користувалася певним попитом в Ірані і Саудівській Аравії, а також у США і деяких африканських країнах.
Імпортним довгомірним прокатом починають цікавитися навіть ті споживачі, які до цього кілька місяців були відсутні на ринку. Це пояснюється тим, що і близькосхідні виробники почали піднімати ціни на конструкційну сталь. Зокрема, єгипетська Ezz Steel збільшила січневі котирування на арматури відразу на 8,8% - до 749 доларів за тонну EXW (включаючи податок), а Emirates Steel Industries з Абу-Дабі - більш ніж на 6% - до близько 705 доларів за тонну EXW. І та, і інша компанія обґрунтовують це зростанням на ринку напівфабрикатів. Постачальники з СНД, перед тим як піти на новорічні канікули, підняли ціни на заготовки до 595-610 доларів за тонну FOB.
На ринку плоского прокату лідером залишаються США. Компанія Nucor перед самим Новим роком оголосила вже п'яте підвищення цін на листову сталь за останні два місяці, повідомивши про збільшення котирувань на 30 доларів за коротку тонну (33 долари за метричну тонну). При цьому, нові ціни на гарячекатані рулони повинні перевищити позначку 800 доларів за метричну тонну EXW, а на холоднокатані - 925 доларів за тонну EXW. Як відзначають спостерігачі, Nucor, так само як і інші виробники, закладає у вартість сталевої продукції очікуваний зліт внутрішніх цін на металобрухт у січні-лютому.
За словами аналітиків, американські металургійні компанії обмежують обсяг пропозиції сталевої продукції. Рівень завантаження потужностей у галузі становить менше 70%. При цьому, багато споживачів і дистриб'ютори купують сталеву продукцію невеликими партіями, під найближчі потреби, і тому змушені миритися з дорожнечею. Імпортний прокат коштує вже майже на 100 доларів за тонну дешевше, але тривалий термін доставки (чотири місяці і більше) зводить нанівець всі переваги.
Незважаючи на свята, чергове підвищення цін анонсували і європейські металурги, оголосивши про подорожчання плоского прокату в січні на 20-30 євро за тонну. Найбільше додала товстолистова сталь, яка пропонується європейськими компаніями з 570-600 євро (758-798 доларів) за тонну EXW. Гарячий прокат котирується по 520 євро за тонну EXW і більше.
Постачальники з СНД в даний час знаходяться поза ринком, тож їхні котирування мають віртуальний характер. Тим не менш, перед початком святкової паузи експортери змогли провести нове підвищення цін. Вартість українських і російських гарячекатаних рулонів при постачанні до країн Близького Сходу досягла 590-640 доларів за тонну FOB, а товстолистова сталь пропонується більшістю виробників за 660-680 доларів за тонну FOB.
У країнах Східної Азії поступово відновлюється звичне співвідношення цін. Китайські компанії були змушені загальмувати зростання внутрішніх цін після нещодавнього підвищення облікової ставки Народним банком Китаю, а їхні експортні котирування збільшилися не більш ніж на 10-15долларов за тонну в порівнянні з серединою грудня - до 630-650 доларів за тонну FOB. У той же час, виробники плоского прокату з інших країн регіону діють більш рішуче. Вартість японських і корейських гарячекатаних рулонів при поставці на Тайвань і в країни Південно-Східної Азії досягла 660-700 доларів за тонну CFR, а в лютому-березні очікується вихід цін на рівень 700 доларів за тонну FOB.
У новий рік - з новими цінами
Ціни на залізну руду на спотовому ринку стабілізувалися: в останні дні до Різдва і в перші дні після нього вартість 63,5%-ного індійського концентрату при поставках до Китаю становила близько 175-177 доларів за тонну CIF. Тим не менше, більшість аналітиків переконані, що ця постійність буде нетривалою, і на початку січня котирування знову рушать вгору. Деякі трейдери ще до Нового року пропонували свій матеріал за 180 доларів за тонну CIF і навіть більше.
За словами фахівців, подорожчання руди викликано декількома причинами. По-перше високу активність зберігають китайські компанії, що продовжують закуповувати за кордоном великі обсяги сировини. При цьому, багато споживачів не приховують, що створюють запаси на випадок подальшого зростання цін. За прогнозами деяких експертів, китайський імпорт залізної руди в 2011 році знову піде на підйом після торішньої стагнації.
По-друге, більш високі контрактні ціни встановили на перший квартал 2011 року основні експортери. Бразильська компанія Vale, що спирається на значення спотових індексів у період від 1 вересня до 30 листопада, повідомила, що в січні-березні її руда подорожчає на 8,8% в порівнянні з трьома заключними місяцями 2010 року - до 149,2 долара за тонну FOB . Про підвищення відпускних цін на 5,22% у січні повідомила і найбільша індійська залізорудна компанія NMDC. Таким чином вона повернеться на рівень липня-вересня - близько 145 долара за тонну - після 5%-ного зниження цін у четвертому кварталі минулого року.
Віталій Шимкович
За матеріалами: Укррудпром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас