За період з 2000 до 2002 років ФДМУ прийнято рішення про реструктуризацію 38 ВАТ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

За період з 2000 до 2002 років ФДМУ прийнято рішення про реструктуризацію 38 ВАТ

149
З моменту набуття чинності Державної програми приватизації на 2000-2002 роки Фондом державного майна України було прийнято рішення про реструктуризацію 38 відкритих акціонерних товариств. З них рішення про реструктуризацію 18 об‘єктів прийнято за погодженням з Кабінетом Міністрів України в зв’язку з тим, що вони віднесені до стратегічно важливих для економіки та безпеки держави підприємств. Це зокрема, ВАТ “Уманьфермаш”, ВАТ “Дніпрометробуд”, ВАТ “НВК “Київський завод автоматики ім. Петровського”, ВАТ “Надвірнянський лісокомбінат”, ВАТ “Білоцерківський завод гумових технічних виробів”, ВАТ “Ніжинсільмаш”, ВАТ “Мелітопольський автокольорлит”, ВАТ “Харківський завод тракторних двигунів”, ВАТ “Серп і молот”, ВАТ “Текстерно”, ВАТ “Укрцинк”, ВАТ “Родон”, ВАТ “Азовкабель”, ВАТ “Сєвєродонецький приладобудівний завод”, ВАТ “Електрон-Газ”, ВАТ “Білоцерківсільмаш”, ВАТ “Коломиясільмаш”, ВАТ “Рівненський завод “Газотрон”.
Рішень про реструктуризацію державних підприємств в процесі їх приватизації не приймалось.
Протягом 2002 року затверджено проекти реструктуризації ВАТ “Родон”, ВАТ “Азовкабель”, ВАТ “Білоцерківсільмаш”, ВАТ “Укрцинк”, ВАТ “Коломиясільмаш”, ВАТ “НВК “Київський завод автоматики ім. Петровського”, ВАТ “Автокольорлит”, ВАТ “Рівненський завод “Газотрон”.
В установленому порядку опрацьовуються питання щодо реструктуризації ВАТ “Одеський машинобудівний завод “Червона гвардія”, ВАТ “Завод дереворізального інструменту “Мотор” ім. Петровського” (м. Кам”янець-Подільський), ВАТ “Магніт” (м. Канів), ВАТ “Оріон”, ВАТ “Донбасенерго”, ВАТ ”Херсонський бавовняний комбінат”.
В стадії розробки знаходиться проект реструктуризації ВАТ “Електрон-газ”(м. Жовті Води). Під час розробки заходів з реструктуризації виникли питання, пов’язані з наявністю на підприємстві значної кількості джерел радіоактивного випромінювання, зберігання та утилізація яких потребує значних грошових витрат. Відсутність можливостей підприємства на фінансування виконання робіт з утримання та захоронення радіоактивних джерел не дає змоги забезпечити їх подальше утримання відповідно до нормативних вимог, що може призвести до негативних екологічних наслідків.
Ця проблема блокує проведення ефективної роботи з реструктуризації та виводу підприємства з кризового стану.
Практика проведення реструктуризації ВАТ за рішенням Фонду державного майна свідчить про позитивні зрушення в підвищенні їх платоспроможності, поліпшенні фінансово-господарського стану та інвестиційної привабливості.
Впровадження заходів з реструктуризації сприяють зменшенню кредиторської та дебіторської заборгованості, заборгованості за обов’язковими платежами до Держбюджету та місцевих бюджетів, Пенсійного фонду, по заробітній платі працівникам, зниженню витрат на виробництво продукції, зростанню заробітної плати працівникам, збільшенню кількості робочих місць.
Позитивні соціально-економічні наслідки зрушень характерні практично для всіх ВАТ, реструктуризація яких проводиться за рішенням ФДМУ.
Проте ефективність проведення реструктуризації з об‘єктивних причин є ще недостатньою. На це впливає багато суттєвих проблем, а саме:
відсутність коштів у підприємств для фінансування та розробки проектів реструктуризації та впровадження заходів, передбачених ними;
–відсутність можливостей безоплатної передачі об’єктів соціальної сфери та житлового фонду, що знаходяться на балансі підприємств, до комунальної власності, у зв’язку з відсутністю коштів на їх утримання та обслуговування, як у підприємств, так і в органів місцевого самоврядування;
–блокування реалізації інвестиційних проектів у зв”язку з тим, що майно підприємств перебуває у податковій заставі, причому вартість описаного майна значно перевищує боргові зобов’язання підприємств;
–впровадження справ про банкрутство щодо підприємств, які перебувають в процесі реструктуризації;
–недостатня врегульованість питань щодо утримання та обслуговування спеціалізованих виробничих потужностей підприємств ВПК, не задіяних у виробництві;
–відсутність фінансування створення та зберігання державних мобрезервів;
–недостатність пропозицій потенційних інвесторів щодо їх участі в реструктуризації підприємств;
–недостатня кваліфікація менеджменту підприємств з питань реструктуризації.
Більшість зазначених проблем потребує вирішення на законодавчому рівні, що слугуватиме запорукою економічного розвитку підприємств, поліпшенню їх фінансового стану, підвищенню рівня їх інвестиційної привабливості.
Заходи ФДМУ, направлені на підвищення ефективності реструктуризації підприємств
Фінансово-господарський стан підприємств, на яких з метою підвищення ефективності виробництва проводиться реструктуризація, характеризується значною кредиторською та дебіторською заборгованістю, недостатністю власних обігових коштів або їх повною відсутністю, значними витратами на утримання об'єктів соціальної сфери, низькою конкурентоспроможністю продукції, яка обумовлена надмірними витратами на виробництво продукції, що призводить до необгрунтовано високої її собівартості.
На цей час з метою підвищення інвестиційної привабливості підприємств та попиту на акції ВАТ в процесі приватизації за рішенням Фонду державного майна підприємствами здійснюється реструктуризація відповідно до Державної програми приватизації на 2000-2002 роки.
З метою врегулювання процедурних питань наказом Фонду державного майна від 12.04.2002 року № 667 затверджено “Положення про порядок реструктуризації підприємств”, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України за № 414/6702 від 07.05.02. Сфера дії цього Положення не розповсюджується на підприємства, що не підлягають приватизації.
Положення встановлює, що початком реструктуризації підприємства є момент прийняття рішення Фондом про його реструктуризацію, а завершеною реструктуризація вважається після затвердження звіту керівного органу управління підприємством про виконання заходів з реструктуризації. Положенням передбачена можливість поновлення продажу акцій ВАТ до завершення його реструктуризації, а також установлено вимогу щодо підготовки та опрацювання техніко-економічного обгрунтування доцільності проведення реструктуризації у разі розгляду питання щодо прийняття рішення про реструктуризацію; уточнено процедуру розгляду комісією з приватизації питання про прийняття рішення про реструктуризацію та умови прийняття рішення про реструктуризацію у зв’язку з безрезультатними способами продажу акцій на конкурентних засадах.
У відповідності до вимог зазначеного Положення до складу комісії з реструктуризації підприємства включаються представники профспілки цього підприємства, які беруть участь у роботі комісії.
Згідно з цим Положенням, комісія з реструктуризації додатково має такі функції: розгляд та погодження бізнес-планів нових юридичних осіб на базі майна підприємства, повноваження щодо підготовки пропозицій про припинення реструктуризації.
Проект реструктуризації підприємства обов’язково містить розділ “Прогноз соціально-економічних наслідків реструктуризації”. Погашення кредиторської заборгованості, у тому числі заборгованості по заробітній платі, є одним із основних заходів з реструктуризації підприємства.
Особлива увага приділяється аналізу динаміки кількості робочих місць.
Додатковими вимогами до проекту реструктуризації є включення до нього: переліків майна, яке підлягає списанню, продажу, консервації, передачі в оренду, комунальну власність; переліків майна підприємства, на базі якого доцільно створення нових юридичних осіб (господарських товариств. дочірніх підприємств, філій, представництв); бізнес-планів створення нових юридичних осіб.
Проект реструктуризації ВАТ затверджується рішенням загальних зборів акціонерів.
Відповідно до норм чинного законодавства у процесі реструктуризації підприємств проводиться робота з відчуження майна цього підприємства (передача в комунальну власність, продаж, передача до статутних фондів господарських товариств). У зв’язку з тим, що ці господарські операції пов’язані зі зміною кількості робочих місць, питання щодо відчуження майна вирішуються на засіданнях правління та спостережної ради ВАТ, на які обов’язково запрошуються представники профкому підприємства. Представники органів управління ВАТ, в тому числі і профкому, беруть участь у розробці та впровадженні заходів з реструктуризації підприємства і несуть відповідальність за своєчасне їх виконання.
У ході опрацювання питань з реструктуризації з представниками профкомів підприємств працівники ФДМУ звертають увагу на необхідність більш повного використання наданих законодавством України прав органам, що представляють інтереси трудових колективів при вирішенні соціальних проблем.
З метою підвищення рівня обгрунтованості прийняття рішення про реструктуризацію підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, підготовлено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від13.06.02 № 813 “Порядок погодження з Кабінетом Міністрів України реструктуризації підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави”.
За матеріалами:
ФДМУ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас