Таранний орган — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Таранний орган

Казна та Політика
2513
З 1 січня 2011 року набирає чинності Податковий кодекс, прийнятий парламентом кілька тижнів тому і оперативно підписаний президентом Віктором Януковичем. Появі цього документа передував страйк на Майдані - підприємці виступили проти урізання спрощеної системи оподаткування, розбавивши свої претензії до влади політичними вимогами. У результаті уряд пішов на поступки: повернув малому бізнесу податкові пільги, а президент пообіцяв звільнити тих, хто на ці пільги замахнувся.
Винними були визнані головні герої плакатів мітингувальників - віце-прем'єр Сергій Тігіпко, міністр фінансів Федір Ярошенко та голова Держкомпідприємництва Михайло Бродський. Останнього народний поголос відправляв у відставку найактивніше.
"Вінець моєї восьмимісячної роботи у владі. Мій законопроект про відповідальність чиновників уже пройшов урядовий комітет, віце-прем'єр Сергій Тігіпко його підтримав. Після того як законопроект пройде Кабмін і буде прийнятий у Верховній Раді, з поборами в нашій країні буде покінчено. Чиновники тремтять. Тепер, по-моєму, мене точно звільнять. А після цього закону - і не шкода..."- так виглядає одне з останніх повідомлень Михайла Бродського на особистому блогу в "Живому журналі".
"Чиновники тремтять" - коронна фраза голови комітету. Саме так він відповів "Експерту" на запитання про плани на найближчий рік у день його призначення на посаду в березні нинішнього року. А 10 грудня Дердкомпідприєництва був скасований Януковичем в рамках адмінреформи.
Doing Бродський
Кількісну оцінку роботі голови Держкомпідприємництва Михайла Бродського в наступному році дасть Світовий банк, представивши черговий рейтинг умов ведення бізнесу Doing Business. Згідно з останнім дослідженням, опублікованим в листопаді, Україна за рік піднялася в рейтингу на дві сходинки, до 145-го місця серед 183 країн. Максимальне покращення зафіксовано за критерієм "умови для старту бізнесу" - на 18 позицій, до 118-го місця. Бродський визнає, що ці дані - результат роботи його попередниці Олександри Кужель: дослідження базується на вимірах, зроблених у період з червня 2009-го по травень 2010-го.
А поки бізнес і експерти дають суб'єктивні оцінки восьмимісячної роботи голови Держкомпідприємництва. Опитані підприємці в один голос називають Бродського епатажною особистістю з загостреним прагненням до публічності. Він відкритий до діалогу, відвертий у оцінках і різкий у характеристиках. "Я охарактеризувала б період правління Бродського як деклараційний. Він задекларував безліч планів, але мало що виконав", - говорить колишній керівник Ради підприємців при Кабміні Оксана Продан, яка намагалася очолити Майдан у нинішньому листопаді.
Серед очевидних промахів голови держкомітету - заявлена і втрачена можливість реформувати спрощену систему оподаткування. Підписаний президентом Податковий кодекс в цілому зберігає "спрощенку" у чинному вигляді. З початкової версії кодексу вціліла лише одна норма - заборона підприємствам, які працюють на загальній системі оподаткування, відносити на валові витрати товари та послуги, куплені у "спрощенців". Ця норма фактично забороняє юрособам мати торговельні операції з приватними підприємствами, однак не ліквідує існуючі схеми ухилення від оподаткування за допомогою "спрощенців".
У результаті публічної сутички з бізнесом Бродський зіпсував відносини з цільовою аудиторією, але успіху не досяг. "Спочатку він дозволив провести через парламент оновлену модель "спрощенки", яка фактично знищує єдиний податок. Потім він разом з Мінфіном відступився", - говорить народний депутат від НУНС Ксенія Ляпіна, колишня голова Ради підприємців при Кабміні.
Підписавши Податковий кодекс, президент пообіцяв покарати винних у спотворенні ідеї і дискредитації його як глави держави в очах підприємців. Тоді в ЗМІ і розійшлися чутки про можливу відставку Михайла Бродського. До адміністративної реформи, проведеної президентом в ніч на 10 грудня, серед авторів податкової реформи посаду втратила тільки заступник міністра фінансів Тетяна Єфименко, яка курирувала процес підготовки кодексу до вересня цього року (днями призначена головою Державної навчально-наукової установи "Академія фінансового управління"). На початку жовтня її усунули від процесу підготовки реформ, а в грудні звільнили з причини настання пенсійного віку. Очевидно, що Єфименко стала формальною жертвою кодексу.
За словами Сергія Тігіпка, до найближчих завдань уряду входять розробка і прийняття в найкоротші терміни закону "Про спрощену систему оподаткування", своєрідного доповнення до кодексу з вивіреною моделлю реформування єдиного податку. Розробити його доручили Держкомітету з підприємництва - це був наступний виклик для Михайла Бродського.
Заслуги і недоробки
Олександра Кужель не назвала жодного регуляторного акта, який варто було б записати у скарбничку успіхів нового голови комітету. Дмитро Видолоб, голова Союзу ювелірів України, з такою оцінкою не погоджується: "При Бродському був прийнятий закон, що скасовує ліцензії на деякі види діяльності. Це головний і очевидний успіх голови комітету".
Ініційований президентом і розроблений комітетом закон передбачає скасування ліцензування 23 з 66 видів господарської діяльності, здійснення яких "не пов'язане з загрозою безпеці держави, життю і здоров'ю людей, погіршенням стану навколишнього середовища". Документ торкнувся таких видів, як пошук і видобуток корисних копалин, пересилання поштових переказів, діяльність турагентств, виготовлення парфумерно-косметичної продукції з застосуванням етилового спирту. Від необхідності отримувати ліцензії звільнили бізнес у сфері телебачення і радіомовлення, електроенергетики та використання ядерної енергії, освіти, інтелектуальної власності, телекомунікацій, будівництва, а також будь-які маніпуляції з дорогоцінними металами. Крім того, анульовано ліцензії, які майже не приносять надходження до держбюджету, але сприяють зростанню корупції серед чиновників. З 16 листопада закон набрав чинності. Сьогодні Мінфін видає по одній ліцензії на місяць. Підприємці, задіяні в цих сферах, так чи інакше вдячні Бродському.
Іншою його заслугою можна вважати закон про електронну реєстрацію підприємств, прийнятий Верховною Радою в жовтні цього року. Президент уже підписав цей документ, встановивши порядок проведення електронної державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що в цілому знижує кількість реєстраційних процедур.
"Всі ці закони готувалися до приходу Бродського і просто були повторно підтверджені Кабміном. Його заслуга суто технічна. Я не пам'ятаю жодного закону, до розробки якого комітет приступив при Бродському. Яскравий приклад: законопроект про діяльність грального бізнесу, історія з яким тягнеться з минулого року", - підкреслює Продан.
Гральний ринок - друга після "спрощенки" велика недоробка голови комітету, названа підприємцями. Держкомітет з підприємництва розробив законопроект, що дозволяє азартну гру лише в п'ятизіркових готелях, які мають не менше 60 номерів, а також у чотири- та тризіркових готелях у Криму (крім Сімферополя) і деяких містах-курортах. Після того як проект був оприлюднений, Бродського назвали слухняним послідовником ідей його патрона, віце-прем'єра Бориса Колесникова, який опікується великими мережевими готелями. Конфлікт з Мінфіном (за право регулятора) остаточно відсунув цю тему на другий план. За інформацією "Експерта", дохідна частина проекту держбюджету-2011 планується без надходжень від діяльності грального бізнесу, а значить, питання про регулювання ринку заморожене ще на рік.
При Бродському застопорилася і реформа дозвільної системи. Процедура видачі дозволів залишається дуже заплутаною і вимагає великої кількості документів. Всупереч обіцянкам не введений "декларативний принцип" початку бізнесу - старт підприємницької діяльності без отримання документів дозвільного характеру. Не діє принцип мовчазної згоди, коли підприємцю дозволено робити все, що не заборонено. Закон, який визначає вичерпний перелік дозволів, так і не з'явився.
Крім того, не дописано законопроект "Про адміністративні послуги". Відсутність ясності в цьому питанні зберігає існування в Україні невиправдано великої кількості підзаконних нормативно-правових актів та рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування - які послуги платні, а які ні. Це створює умови для корупції, коли місцеві органи влади необґрунтовано вводять нові платні послуги, часто не направляючи отримані кошти до держбюджету.
Ще одна велика недоробка Бродського - відсутність зрушень з проектом закону "Про ринкову торгівлю". Через невпорядкованість відносин між власниками ринків і підприємцями, які користуються їхніми послугами, тривалий час накопичувалися проблеми, які нерідко призводять до конфліктних ситуацій. Наприклад, плата за надання послуг та оренду торговельних приміщень на ринках, як правило, економічно не обґрунтована. Через відсутність профільного закону часто відбуваються маніпуляції з законодавством при відведенні земельних ділянок для ринків та оформленні прав власності суб'єктів підприємництва на торговельні приміщення (площі), побудовані за їх рахунок.
На рівному місці провалилася ідея скасування ринкового збору. Первісна версія проекту Податкового кодексу передбачала, що ринковий збір скасують у 2014 році, однак ця норма зникла разом з жорстким розділом по "спрощенці".
Реорганізація комітету
Незважаючи на публічно протестну позицію, ідеологічно голова комітету підкоряється волі перших осіб держави. Через це комітет перетворився на підсобне відомство Кабміну (так само було і при тандемі Тимошенко-Кужель). Саме тому, на наш погляд, Бродський так легко дозволив ліквідувати регіональні представництва Держкомпідприємництва. Таке рішення нинішньої весни було подано як елемент адміністративної реформи, яке паралельно дозволяє в кризовий рік економити на утриманні апаратів (до 12 млн гривень щорічно).
Потім Бродський звільнив усіх регіональних уповноважених комітету з питань захисту прав підприємців. Колишні керівники підрозділів намагалися протестувати і навіть судитися з ним, але безуспішно. В результаті Держкомпідприємництва втратив вплив на діяльність державних контролюючих і дозвільних органів.
"Не думаю, що уряд поставив собі за мету ліквідувати комітет. Коли я в ньому працював, мені теж двічі доводилося відбивати спроби перепідпорядкувати комітет Мінекономіки. Держкомпідприємництва через специфіку своїх функцій є своєрідною економічною прокуратурою, яка не має власних лобістських інтересів. Комітет контролює дотримання органами влади норм регуляторного законодавства і в деякому сенсі виступає модератором перетворень", - розповів "Експерту" колишній голова комітету Костянтин Ващенко.
Майбутнє Держкомпідприємництва багато в чому залежить від того, хто стане наступним главою Мінекономіки, в структурі якого уряд і розраховує розчинити комітет. Рішення про те, що чинний міністр Василь Цушко переходить на посаду глави Антимонопольного комітету, вже прийнято, а новий керівник міністерства Андрій Клюєв визначить долю Бродського.
Захисту нема
Дмитро Швець, колишній голова Ради підприємців при Кабінеті міністрів України (2004), голова громадської організації "Ділова Рада України":
- Одне з ключових упущень голови Держкомпідприємництва - відсутність майданчика для спілкування бізнесу і влади. Після скасування територіальних представництв держкомітету ситуація лише погіршилася. При цьому в регіонах, як і раніше, актуальною є проблема пресингу підприємців з боку контролюючих органів. Захисту на місцях фактично немає.
Страйк підприємців на Майдані - протест не стільки проти Податкового кодексу, скільки в цілому проти ситуації, що склалася в регіонах. Адже одне із завдань комітету - аналізувати наслідки впровадження регуляторних актів для економіки. Податковий кодекс - це теж нормативний регуляторний акт. Я не бачив жодного підготовленого комітетом документа, хоч мало-мальськи схожого на аналіз наслідків набрання кодексом чинності.
Виходить, що тиск з боку фіскалів зростає, а звернутися нема до кого. У 2004 році Рада підприємців при Кабміні під моїм кураторством ініціювала ідею створення представництв ради на місцях, та через зміну влади ми так і не встигли її реалізувати. Трансформація комітету в окремий департамент при Мінекономіки лише зашкодить всій регуляторній реформі. Сьогодні Держкомпідприємництва - самостійний орган влади, який затверджує або не затверджує нормативні акти того ж Міністерства економіки. Більш конструктивною виглядає ідея реорганізації комітету в національне агентство, підпорядковане безпосередньо президенту.
Поверхневий регулятор
Олександра Кужель, колишній керівник Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва (2009-2010), заступник голови партії "Сильна Україна":
- Бродський не любить Держкомпідприємництва та підприємців. Це - його вибір, його суть. Я болісно переживаю нинішнє четвертування комітету, оскільки сама створювала це відомство. Сьогодні змінилася ідеологія комітету як комунікатора між владою і бізнесом, який має знаходити паритет інтересів сторін.
Закони, ініційовані комітетом і ухвалені Верховною Радою, були розроблені ще за мого головування. А це - електронна звітність і реєстрація, скасування видів ліцензування, скорочення дозвільних процедур. Очевидний результат роботи Михайла Бродського - скасування дозволу на отримання печатки. Він почав про це говорити. Хоча я вважаю, що в тому кліматі, в якому довелося працювати Михайлу Юрійовичу, можна було попрацювати ефективніше.
Мені було важче, оскільки мене підтримувала тільки прем'єр-міністр Юлія Тимошенко. Бродському не вистачило часу підучитися. Його слова про те, що він не залишить посаду, поки не проведе дерегуляцію економіки, виглядають наївними. Дерегуляція має на увазі аналіз ефективності прийнятих рішень. Вона ніколи не може бути завершена - обов'язково з'являться якісь акти, які потрібно скасувати. Тільки цим висловлюванням Бродський видає своє поверхневе сприйняття регуляторної реформи.
Від профспілки до знаряддя
Костянтин Ващенко, колишній голова Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва (2007-2009), заступник міністра праці та соціальної політики України:
- Кожен із моїх колег, які очолювали Держкомпідприємництва, зробив свій внесок у формування позитивного регуляторного середовища та поліпшення ділового клімату. Хоча методи і стиль роботи, звичайно ж, відрізнялися. При Олександрі Кужель комітет перетворився на таку собі профспілку захисту прав підприємців з помітним ухилом в популізм. Під керівництвом Михайла Бродського він нагадував "таранне знаряддя", що намагається зрушити з місця низку питань, які довгий час стопорили через бюрократичний опір інших міністерств і відомств. У цьому - основна заслуга чинного глави комітету.
Безумовно, Бродський має свою принципову позицію щодо більшості питань. Щоправда, часто вона конфронтаційна, передусім стосовно малого і середнього бізнесу.
Питання викликає і низка апаратних помилок, одна з яких - ліквідація територіальних органів Держкомпідприємництва. Це рішення було подано як боротьба з бюрократією, але в підсумку призвело до погіршення контролю над регуляторною діяльністю місцевих органів влади.
Світлана Крюкова
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас