Адмінреформа позбавила бізнес печаток і ліцензій — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Адмінреформа позбавила бізнес печаток і ліцензій

Казна та Політика
4596
Відсутність конкретних термінів з передачі повноважень до нових органів виконавчої влади в процесі адміреформи загрожує негативними наслідками для бізнесу. У першу чергу, проблеми виникнуть у підприємств, чия діяльність пов'язана з ліцензуванням. Зволікання будуть і у компаній, які перебувають у процесі переоформлення дозвільних документів. А новачки (суб'єкти господарської діяльності в стадії реєстрації), швидше за все, відмовляться від виходу на ринок мінімум на півроку.
Як зазначає директор юридичної фірми "Софія" Олександр Поліводський, в Указі Президента 1085/2010 про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади нічого не сказано про перехідний період і про те, хто і як повинен буде здійснювати діяльність у цей час. По суті, при проектуванні цієї реорганізації на бізнес автоматично створюються так звані "точки порожнечі". У ці проміжки часу в різних напрямках бізнесу, що стосуються реорганізованих міністерств/відомств і нових органів влади вирішити практичні питання буде нереально.
Правознавці переконані, що до законодавчого прийняття положень про функції нових структур, будь-який розпорядчий акт, виданий будь-яким з нинішніх міністерств і відомств після 9 грудня 2010 року, може бути визнаний незаконним і оскаржений в суді. Адже з моменту опублікування Указу, діючі органи центральної виконавчої влади, що реорганізуються і ліквідуються, де-юре позбулися своїх повноважень. Тому здійснювати свою діяльність у колишньому обсязі вони вже не мають права.
Простий приклад: ліквідація Пробірної палати та створення замість неї Державної пробірної служби цілком здатна привести до зупинки всіх ювелірних підприємств в Україні, яких сьогодні в країні, за найскромнішими оцінками, налічується більше сотні. Поки розбиратимуться з функціональними обов'язками та положеннями, якийсь час ставити проби і клейма на нові ювелірні вироби буде нікому. Крім того, виникає питання законності надання старих клейм.
Також незрозуміло, у кого в зв'язку з реорганізацією МНС тепер підприємству потрібно отримувати дозвіл на початок роботи - в МНС, Службі гірничого нагляду та промислової політики або Держінспекції техногенної безпеки?
Існування комерційних компаній і установ, діяльність яких підлягає обов'язковому ліцензуванню, також опинилися під загрозою подальшого існування. Особливо ті з них, у кого термін дії ліцензій закінчився або скоро добігає кінця. Зараз жоден чиновник не може чітко відповісти на запитання, хто саме буде ці ліцензії продовжувати.
За словами Олександра Поліводського, справа в тому, що ліцензії (як, втім, і багато інших дозволів для суб'єктів господарської діяльності) - це документи суворої звітності, які друкуються на відповідних бланках. Проте печатка та символіка якого з новостворених відомств повинна на них красуватися, щоб мати юридичну силу, ще неясно.
Але зайвий привід для причіпок контролюючих органів забезпечений підприємцям уже практично напевно. Немає чіткої відповіді на питання, а чи потрібно отримувати і продовжувати ці ліцензії саме зараз, чи ж старі будуть діяти ще якийсь додатковий час. Оскільки ці моменти не обумовлені, то якщо ліцензію не продовжувати, за законом компанія змушена призупинити свою господарську діяльність.
Діяльність забудовників і девелопері, які тільки-но почали відновлюватися після кризи, в теж опинилася в зоні ризику. Питання в тому, хто буде узгоджувати проекти та здійснювати архітектурно-будівельний контроль. За ідеєю, цим повинна зайнятися створювана зараз Державна архітектурно-будівельна інспекція, яка буде курируватися через віце-прем'єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Але повноважень у неї ще немає, тому введення в експлуатацію вже побудованих будівель і старт будівництва нових будинків будівельники можуть відкласти на невизначений термін.
Функції з регулювання цінової політики отримало нове Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Але чи означає це, що Держцінінспекція позбулася своїх повноважень і вже не має права здійснювати цінове регулювання в країні?
Крім того, юристам вже зараз задають питання про те, як буде проводитися реєстрація прав на нерухомість і на оренду землі з першого січня 2011 року. І хто цим буде займатися - архітектурно-будівельна інспекція чи нова реєстраційна служба?
З новими підприємствами, які перебувають у процесі відкриття, ситуація ще складніша. Як стверджують юристи, зараз суб'єкти підприємницької діяльності не в змозі пройти реєстрацію через створену правову колізію. Закон про державну реєстрацію юридичних осіб передбачає, що цю діяльність здійснює держреєстратор. Але якщо раніше цим займалися спеціально призначені люди в районних адміністраціях, то тепер цих держреєстраторів реорганізують у Державну реєстраційну службу. Не виключено, що бізнесмени просто відмовляться від відкриття та реєстрації нових підприємств і фірм на невизначений термін - доти, доки все остаточно не стабілізується.
За попередніми оцінками експертів, впровадження адміністративної реформи без чітко визначених термінів її реалізації та положення про перехідний період паралізує вітчизняний бізнес на 4-6 місяців. А економіка через правові нестиковки недоотримає кілька мільярдів доларів в 2011 році.
До речі, з правової точки зору в розпочатій адмінреформі закладена ще одна вибухонебезпечна міна. Нормативні акти, до яких належить Указ Президента, повинні співвідноситися з відповідними актами законодавчими. Проте Указ вже є, а закони, під які він буде підведений, тільки починають вноситися на розгляд Верховної Ради.
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас