Кабмін злиття та спрощення
Наприкінці минулого тижня президент Віктор Янукович затвердив нову структуру Кабінету міністрів, скасувавши і об'єднавши кілька міністерств. Реформу системи державного управління продовжить зміна законодавства про державну службу.
Одне із нововведень - запровадження у міністерствах інституту держсекретарів. Експерти відзначають актуальність адмінреформи, але бачать ризики у тому, що вона готувалася без громадського обговорення.
У ніч на п'ятницю на офіційному сайті президента був опублікований указ "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", підписаний главою держави напередодні ввечері.
Як і повідомляв Коммерчант-України, кількість міністерств зменшилась із 20 до 16. Назви та повноваження більшості з них змінилися. Наприклад, замість Міністерства транспорту та зв'язку створено Міністерство інфраструктури.
У новому уряді не буде Міністерства промислової політики (його функції перейшли новоствореному Держагентству з управління державними корпоративними правами та майном). Крім того, президент своїм указом приєднав Мінвуглепром до Мінпаливенерго, Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту - до Міністерства освіти і науки , Міністерство житлово-комунального господарства - до Міністерства регіонального розвитку та будівництва.
Указом істотно перерозподілені сфери відповідальності заступників голови уряду. Управління економікою країни тепер зосереджено в руках першого віце-прем'єра Андрія Клюєва, який за сумісництвом є міністром економічного розвитку і торгівлі. Істотно розширилися повноваження віце-прем'єра Бориса Колесникова - він очолив Міністерство інфраструктури, залишивши за собою і контроль за підготовкою до Євро-2012.
Повноваження колишнього віце-прем'єра з економічних питань Сергія Тігіпка виявилися істотно зменшеними - відтепер він поєднує посади заступника глави уряду і міністра соціальної політики. Пан Тігіпко стверджує, що не побоюється ризиків для свого рейтингу у зв'язку із цим призначенням, і заявляє про намір провести непопулярну пенсійну реформу. "Крім того, ми вже дуже довго і багато говоримо про систему охорони здоров'я, нічого не роблячи у цьому напрямку. І я не буду боятися порушувати питання про введення страхової медицини або її елементів", - поділився він.
Слід зазначити, що документ передбачає реорганізацію більшості міністерств шляхом їх ліквідації та створення з чистого аркуша. Це дозволить провести скорочення штатів (мінімум на 30% згідно з указом), обиминувши багато бюрократичних формальностей та узгодження із профспілками. Проте державі не вдасться уникнути виплати звільненим вихідної допомоги у розмірі тримісячного заробітку, а багатьом - ще й допомоги із безробіття. "Економічний ефект від скорочення чисельності державного апарату настане тільки у 2012 році, і потім кожен рік ми будемо мати дуже серйозну економію", - визнав Віктор Янукович.
В адміністрації президента стверджують, що сьогодні до Верховної Ради буде направлений пакет законопроектів, написаних з метою імплементації адмінреформи, в тому числі проект закону "Про держслужбу" та зміни до закону "Про Кабінет міністрів". "Головне нововведення - поділ політичних і адміністративних посад, введення посад держсекретарів і перехід відповідальності держслужбовців за виконання своїх обов'язків від норм КЗпП до норм нового закону", - стверджує керівник Головного управління держслужби Тимофій Мотренко. Державні секретарі стануть неполітичними керівниками, відповідальними за поточну роботу.
"Інститут держсекретарів - це добре, це європейська практика. Секретар не повинен бути пов'язаний із політичною силою, яка призначила міністра", - пояснила глава Міжнародного центру перспективних досліджень Віра Нанівська, з 2006 по 2009 рік керувала Національною академією держуправління при президенті. Вона нагадала, що в 2001 році в Україну вже робилася спроба ввести посади держсекретарів, але в 2002 році від цієї практики відмовилися. "Тоді механізм діяльності держсекретарів був розроблений дуже якісно і не зміг працювати лише з політичних причин, - стверджує пані Нанівська .- Зараз інша ситуація. У нинішньої влади є фантастичні можливості для проведення ефективної реформи".
Втім, у експертів є претензії до влади у зв'язку з режимом секретності, в якому проходила підготовка реформи. "Ні зі мною, ні з іншими фахівцями, з якими я знайома, ніхто не консультувався, і в цьому полягає політична помилка, - заявила Віра Нанівська .- До цих пір незрозуміло, як нинішній радянський держапарат буде перетворений на європейську адміністрацію, умовно кажучи, як пройде еволюція з риби в жабу ".
"В ідеалі влада повинна бути ефективною і малопомітною"
Віце-прем'єр-міністр інфраструктури Борис Колесников вважає, що перестановки у центральних органах влади, ініційовані президентом Віктором Януковичем - перший невеликий крок на шляху побудови нової системи влади в України. Про те, який внесок він має намір зробити в цю систему, Колесников розповів кореспонденту Людмилі Долгополовій.
- Президент радився з Вами, перед тим як підписати укази про адмінреформу, про ваше призначення?
- Бесіда була у вівторок (7 лютого.), але реформу Віктор Янукович обговорював з нами ще в штабі, до президентських виборів. Мені ж він поставив завдання дуже "просте" і конкретне - транспортна інфраструктура Україна повинна бути найкращою у Східній Європі.
- До цього основним напрямком вашої діяльності була підготовка країни до проведення Євро-2012. Чи означає це, що зараз процес підготовки до чемпіонату відійшов на другий план?
- Ні, він не відійшов на другий план хоча б тому, що близько 60% всіх робіт із підготовки до Євро-2012 стосуються інфраструктурних об'єктів - транспорту, доріг.
- В уряді Ви відповідали за інформаційну політику. Як би ви оцінили рівень обізнаності українців про плани з підготовки адміністративної реформи?
- Адмінреформа-це реформа влади. Насправді влада зараз неефективна. За 20 років ми так і не створили тієї моделі влади, яка необхідна країні з ринковою економікою, так і ринкову економіку ми багато в чому не створили. Тому адмінреформа - лише невеликий перший крок. В ідеалі влада повинна бути ефективною і малопомітною. У кінцевому рахунку пересічному українцеві все одно, яка в країні буде адміністративна система. Важливо, наскільки вона буде корисна в плані забезпечення кращого життя: щоб не було нескінченних поборів, п'ятиступінчастої корупції та іншого, що не додає Україні інвесторів та авторитету.
- У кількісному відношенні нові повноваження серед віце-прем'єрів розподілені нерівномірно. У Вас, наприклад, у підпорядкуванні шість держслужб, а у Віктора Тихонова - тільки одна (Державна архітектурно-будівельна інспекція).
- У Віктора Миколайовича найбільш відповідальна ділянка роботи. Перевести роботу ЖКГ на європейський рівень - складне завдання. Це важче, ніж робота з усіма інфраструктурними об'єктами разом узятими. Коли ти будуєш нове, це набагато легше. Зараз в України 15 млн домогосподарок, грубо кажучи, 15 млн житлових одиниць, з яких 90% не відповідають європейському рівню і критеріям. Ось це завдання!
- Вам не здається, що, розподіливши сфери відповідальності між вами, Андрієм Клюєвим та іншими представниками Партії регіонів, президент відсік від влади представників інших політсил, а тим, кому залишив, скажімо, Сергію Тігіпку, доручив свідомо непопулярні завдання , які поховають і його рейтинг як лідера партії, і рейтинг кандидата в президенти у майбутньому?
- Сергій Леонідович прийшов в уряд і став членом однієї спільної команди незалежно від того, яку він партію представляє. Його завдання, як і моє, полягає в ефективній роботі в уряді. І я не думаю, що, приймаючи рішення, президент звертав увагу на партійну приналежність. Він враховував реальність чи нереальність виконання того чи іншого завдання конкретною людиною. У реформатора рейтингу не буває, не про це мова, важливо, якою буде країна через п'ять років.
- Президент передбачив скорочення заступників міністра до двох осіб. Ви вже визначились із кадрами?
- Так. Моїм першим заступником буде Костянтин Єфименко (колишній міністр транспорту і зв'язку). Другим - Оксана Плотникова (колишній заступник міністра транспорту і зв'язку).
- Розкажіть про пріоритети вже нового міністерства. Як ви розподіліть обов'язки між підлеглими, якими будете опікуватись особисто?
- Президент поставив переді мною чітке і зрозуміле завдання ще в квітні - зробити так, щоб Україну можна було перетнути по автомобільній дорозі від Краковця (українсько-польський кордон) до Успенки (українсько-російський кордон) за 13-14 годин. Друге завдання - у нас немає якісної дороги зі столиці до кримського узбережжя, а це негативно позначається на кількості туристів. Також ми хотіли б повернутися до проекту "Дунай-Каспійське море", будівництва міжобласних трас. Зараз ми готуємо плани із реконструкції аеропорту "Сімферополь", потребує модернізації запорізький аеропорт, Волинь залишена без авіації, що взагалі неприпустимо.
- Скільки співробітників буде працювати у міністерстві і на яке бюджетне фінансування ви розраховуєте?
- Щодо міністерства інформацію зможу надати тільки у вівторок-середу. Для прийняття кадрових рішень по решті служб мені необхідно 10 днів. Міністерство транспорту - самодостатня структура, яка включає ту ж "Укрзалізницю", порти, так що я не думаю, що ми потребуємо якогось додаткового бюджетного фінансування. Мінтранс має бути одним із бюджетоформуючих, а не бюджетовитратних міністерств.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною