Розтрати бюджету маскують рокіровкою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розтрати бюджету маскують рокіровкою

Казна та Політика
518
Як стало відомо "ЭИ", подальше розслідування фактів, виявлених під час аудиту Рахунковою палатою діяльності ДП "Лізингтехтранс", може завершитися рішенням про перепідпорядкування підприємства іншому відомству. Про це повідомило джерело в Мінпромполітики. У "Лізингтехтрансі" також підтвердили, що такий варіант розглядається.
Нагадаємо, в кінці жовтня Рахункова палата опублікувала висновки проведеного нею аудиту діяльності ДП "Лізингтехтранс" за 2007-2009 рр. і першу половину 2010 р. Перевірка показала, що мета створення лізингової компанії протягом звітного періоду (по суті, всього періоду діяльності) не була досягнута, а виділені компанії з держбюджету 486,1 млн. грн. витрачалися з порушенням законодавства і неефективно.
Після оприлюднення цієї інформації Кабмін дав доручення Мінтрансзв'язку (відомству, у підпорядкуванні якого зараз перебуває "Лізингтехтранс") розібратися в ситуації і знайти винних, що було передано на виконання відомчому КРУ. За даними "ЭИ", внутрішнє розслідування призвело до висновків про необхідність ліквідації підприємства, оскільки закладені в його основу принципи діяльності апріорі не дозволяють йому виконувати головну задачу - оновлення парків літаків українських авіакомпаній за допомогою лізингових схем.
Справа в тому, що пропонована схема саме фінансового, а не оперативного лізингу, є занадто обтяжливою для авіакомпаній. І укладати договори з підприємством за цією схемою вони бажання не висловили. Відпрацьований варіант вітчизняних перевізників - оперативний "мокрий" лізинг (оренда повітряного судна з екіпажем, при якій компанія платить лише за наліт годин за затвердженими погодинними ставками).
Саме тому була запропонована схема, яка задовольняла інтересам як авіакомпанії, так і бюджетних підприємств - "Лізингтехтрансу" та ДП "Антонов", виробника літаків. Полягала вона в тому, що лізингоотримувачем техніки, закупленої за бюджетні кошти "Лізингтехтрансом", виступав сам виробник, який передавав її у сублізинг компанії вже на умовах, які її влаштовують. В "Аеросвіті" підкреслюють, що працюють з ДП "Антонов" за договором не сублізингу, а обміну повітряними суднами, хоч сама авіакомпанія не надавала в обмін свої літаки.
Основний недолік такого механізму, йдеться у висновках перевіряльників, полягає в тому, що основний фінансовий тягар у цій ситуації лягає на державу в особі ДП "Антонов", яка за рахунок власних коштів перекривала всі підвищені витрати на етапі початкової експлуатації літака Ан-148. У той час як "Лізингтехтранс" і "Аеросвіт" опинилися у досить вигідному становищі. Так, ДП, перераховуючи гроші виробнику за куплений літак, тут же у вигляді авансового платежу 25% отримував від нього назад (за законодавством, 25% вартості літака "Лізингтехтранс" мав знайти з позабюджетних джерел, яким вирішили зробити самого замовника, тобто ДП "Антонов").
Крім того, "Лізингтехтранс" регулярно отримував комісійні платежі за експлуатацію його літаків, що забезпечувало підприємству прибуткову діяльність. Так, з 2007 р. ДП лише в якості комісії лізингодавця отримало 6,3 млн. грн. "Виходить парадоксальна ситуація, при якій за цей період ДП "Антонов" як лізингоотримувач заплатив більше коштів за комісію, ніж отримав грошей на подальше виробництво літаків", - наголошується у висновках КРУ. А "АероСвіт" за схемою оперативного лізингу платить тільки за нальоту годин (на липень 2010 р., за інформацією "ЭИ", становила $1350). До того ж у піковий час навантаження цей показник стримується зовсім не з вини лізингодавця, а через недостатню кількість екіпажів для цих літаків.
У той час як, підрахували в КРУ, додатковий фінансовий тягар на ДП "Антонов" за задіяною схемою становить близько 560 тис. грн. щомісяця (за 15-місячний період перевірки - 8,4 млн. грн.). У результаті найбільш доцільним рішенням фахівці назвали ліквідацію ДП "Лізингтехтранс" з подальшою передачею його активів ДП "Антонов". Але вище керівництво дотримується іншої думки: на рівні заступників міністрів Мінпромполітики і Мінтрансзв'язку досягнута домовленість про передачу ДП промисловому міністерству. Втім, поки така пропозиція не виносилася на рівень Кабміну, а в якості звітів про виконання доручення з Мінтрансу направляються повідомлення про "проведення роботи з пошуку винних". Тож те, яким буде остаточне рішення, покажуть подальші події.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас