"Ъ": Паливо, що не згорає — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ъ": Паливо, що не згорає

Енергетика
893
Перехід України на використання палива європейської якості знову відкладається. Держспоживстандарт, всупереч оголошеним раніше планами, має намір просити Кабмін не забороняти продаж низькооктанових бензинів (А-76 і А-80). У Мінпаливенерго пояснюють це тим, що Шебелинський ГПЗ, котрий належить "Нафтогазу", не може випускати паливо більш високої якості. Труднощі із переходом на євростандарти є і у заводів групи "Приват". Від такого рішення виграють продавці контрафактної продукції, а інвестувати в нафтопереробку буде, як і раніше, невигідно, зазначають експерти.
У п'ятницю Державний комітет з питань технічного регулювання та споживчої політики оголосив, що ініціює введення із 2011 року стандартів "Євро-4" і "Євро-5" тільки для високооктанового бензину (Аи-92, Аі-95, Аі-98 ). Відомство виступає за те, щоб зберегти право на виробництво і продаж бензину А-76 і А-80, що не відповідають стандартам "Євро-4" і "Євро-5", заборонити які планувалося з 1 січня.
Держспоживстандарт має намір звернутися до Кабміну з цим проханням. Передбачуваний термін продовження не уточнюється. Нагадаємо, наказ про перехід у 2011 році на бензини, що відповідають стандартам "Євро-4" і "Євро-5", Держспоживстандарт прийняв ще в 2007 році. Відтоді два нафтопереробні заводи - Лисичанський і Одеський - встигли підготуватися до того аби почати виробляти паливо за новими стандартами, інвестувавши у модернізацію сумарно більше $ 400 млн. Лисичанський НПЗ відмовився від випуску бензину А-80 на користь більш затребуваних ринком марок Аі-92 та Аі-95 ще в 2009 році.
Тоді голова ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Сергій Лізунов заявив, що відмова від випуску бензину А-80 зумовлена економічною неефективністю його виробництва на Лисичанському НПЗ і бажанням компанії сприяти якнайшвидшому формуванню ринку якісного палива в Україну.
Втім, афілійовані з групою "Приват" Кременчуцький, Дрогобицький і Надвірнянський НПЗ, а також Шебелинський ГПЗ "Нафтогазу" не провели відповідну модернізацію. Більш того, Кременчуцький НПЗ в цьому році зареєстрував технічні умови на виробництво бензину Energy-92, який не відповідає "Євро-4". "Це дозволить підприємству обійти заборону і виробляти цей вид палива. Але відбуватися воно буде за окремими технічними умовами", - пояснив директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн.
За словами директора департаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго Костянтина Бородіна, які наводяться у повідомленні Держспоживстандарту, повністю скасувати старі стандарти на бензин А-80 на даний момент неможливо, оскільки певна частина техніки залишиться без палива. Джерело у Мінпаливенерго пояснило, що мова йде не стільки про брак пального для техніки, скільки про небажання зупиняти Шебелинський ГПЗ. "Цей завод за останні 2-3 роки нічого не зробив для того, щоб випускати якісне пальне. І тому, якщо постанова набуде чинності в його нинішньому вигляді, підприємство просто зупиниться", - говорить співрозмовник.
У прес-службі "ЛУКОЙЛа" заявили, що рішення продовжити випуск А-76 і А-80 ставить у нерівне становище заводи, які модернізували виробництво, і ті, які цього не зробили. "Зараз нам необхідно окупати інвестиції у модернізацію і враховувати їх в ціні палива. А тим, хто не інвестував, цього робити не потрібно", - говорять в компанії. Генеральний директор мережі АЗС "Донецькойлсервіс" Віктор Мартиросян зазначає, що рішення Держспоживстандарту вкрай вигідне тим, хто працює із контрафактним паливом, так званою"бодягою". "Сировиною для неї служать дешеві низькооктанові бензини, в які додають дешеві присадки (Антидетонатори). Не заборонивши низькооктанові бензини, проблему 'бодяги' ніколи не вирішити", - стверджує він.
На думку Сергія Куюна, найбільш прийнятним виходом із такої ситуації було б введення диференційованого акцизу. "Ті, хто випускає бензин за новими стандартами, повинні платити менше, ніж ті, хто робить це за старими технічними умовами або випускає неякісні низькооктанові бензини", - вважає він. Куюн нагадує, що раніше були введені диференційовані акцизи (від 45 до 95 євро) на дизельне паливо залежно від вмісту в ньому сірки. Це призвело до того, що навіть Кременчуцький НПЗ почав виробляти його відповідно до стандарту "Євро-3" і з початку року почне виробляти за стандартом "Євро-4".
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас