Корупція в бізнесі: схеми відкатів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Корупція в бізнесі: схеми відкатів

Казна та Політика
5702
Перемогти корупцію можна системою мотивації і жорстким контролем. На жаль, в Україні відкатчики за свою, загалом, протизаконну і неетичну діяльність практично не піддаються переслідуванню. Виною тому - закон. Так, відповідно до Закону України "Про боротьбу з корупцією", під корупцією розуміється "діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, спрямована на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання благ, послуг, пільг та інших переваг". Одним словом, корупціонером можуть назвати тільки чиновника.
"Корупція в бізнесі - це неправильна постановка питання, - переконував нас, наприклад, співробітник Управління боротьби з організованою злочинністю МВС. - Якщо бізнесмен дасть хабар бізнесмену, то кримінальної справи не буде. Тут навіть протокол не зможуть скласти". Не без жалю погодився з колегою і співробітник Управління боротьби з економічними злочинами Олександр: "Те, що ви називаєте бізнес-корупцією, не становить інтересу для правоохоронних органів. Нас більше цікавлять бюджетні гроші, а внутрішні справи бізнес-структур нібито не завдають збитків державі, тому ми туди не особливо влізаємо".
У той же час, Олександр зізнався, що в практиці УБЕЗ все ж трапляються випадки, коли бізнес-хабарники отримують по заслугах, але для цього має бути ініціатива, наприклад, з боку підприємства, яке несе втрати через відкати. "Якщо власники чи керівники підприємств виявляють такі моменти в роботі співробітників і звертаються до нас, то ми реагуємо і допомагаємо", - говорить експерт. Але, за словами Олександра, буває таке нечасто, тому що підприємства намагаються не виносити сміття з хати: зі співробітником, який проштрафився, розбираються самостійно - роблять попередження або звільняють. "Адже, якщо вони до нас звертаються, то ми починаємо слідчі дії, дивимося фінансову документацію... Мало кому подобається, коли порпаються в його брудній білизні. Адже ви ж знаєте, велика частина економіки - в тіні", - пояснив Олександр.
Нині про корупцію і про необхідність боротьби з нею не чув хіба що глухий. Приймаються закони, робляться гучні обіцянки, а віз і нині там. Точніше, віз скотився назад. За даними міжнародної організації Transparency International, яка займається глобальними дослідженнями корупції, її рівень в Україні за рік зріс: якщо в 2008 році Україна займала 134-е місце з 180 держав, то в 2009-му з'їхала на 146-е. Тому ми продовжуємо публікацію матеріалів, присвячених корупції у всіх сферах нашого життя. На цей раз ми торкнемося проблеми корупції в бізнес-середовищі. Про відкати і хабарництво в бізнесі не заведено говорити вголос, більше того, створюється враження, що їх не існує. "Корупція не характерна для бізнес-сектора економіки. Зовсім інша справа - у держсекторі або у зв'язці "бізнес-структура-держава" - корупція завжди присутня там, де бізнес-проект фінансується з держбюджету", - сказав нам експерт Ради підприємців при Кабміні Сергій Радзівіл.
Так, масштаби корупції в держсекторі величезні, але це не привід не помічати її прояву в приватних компаніях і підприємствах. Цікаво, що нам не вдалося знайти жодного достойного дослідження, присвяченого хабарництві в бізнес-середовищі. Наприклад, та сама організація Transparency International досліджує ситуацію з корупцією лише в держсекторі. Але це, ймовірно, на краще. В іншому випадку Україна, напевно, була б набагато нижче 146 місця.
Спасибі в кишеню покладеш
Найпоширеніша схема корупції в бізнесі - відкат. Фактично - це хабар особі, яка приймає рішення про витрачання коштів на підприємстві. Сума хабара розраховується від суми контракту. При цьому продавець товарів чи послуг нерідко включає відкат до їх вартості, щоб не втрачати свій прибуток. Тобто фактично хабар оплачує підприємство, на якому працює хабарник.
Ця схема стандартна (за таким же принципом працює корупція в держорганах) і застосовується у всіх галузях економіки. Хоча можливі й варіанти. Буває так, що відкат доводиться платити не продавцю, а покупцю. Це відбувається, якщо мова йде про якийсь рідкісний товар або послугу (наприклад, потрібно просунути свою заявку на товар/послугу у довгій черзі) або у випадку, якщо покупець не може законними шляхами отримати товар чи послугу (наприклад, банківський кредит - їх зараз майже не дають). Нерідко на схему відкату нашаровуються ще й схеми переведення в готівку грошей і мінімізації податкових зобов'язань (наприклад, з податку на прибуток). Буває й так, що замість звичної частки від суми контракту хабарник отримує якісь нестандартні блага і пільги.
Відкати від страху
Ті, хто брав кредит на житло чи авто, знають, що банк не дає застрахуватися в будь-якій страховій компанії (СК) за вибором клієнта - тільки у "рекомендованої". Банкіри говорять, що обмежують вибір клієнта йому на благо - мовляв, вибираються найбільш надійні страхові компанії, у яких немає проблем з виплатами по полісах. Але при цьому позичальникам варто знати, що банк зазвичай вимагає від страхової компанії мзду за можливість продавати поліси позичальників. Цю схему не перший рік намагається зламати Антимонопольний комітет. Поки безуспішно.
Гендиректор Асоціації страхувальників України Леонід Хорін розповів нам про ще один вид "страшної" корупції: "Нерідко зустрічаються випадки, коли співробітники СК, які займаються врегулюванням страхових випадків (перевіркою і підготовкою документів для виплати грошей), пропонують клієнтам за відкат (5-10%, а іноді і вище) прискорити виплату грошей. І треба сказати, що багато хто погоджується, тому що страховики сьогодні часто затримують виплати відшкодування або просто відмовляють у них під надуманим приводом". Також, за словами Леоніда Хоріна, відкати часто практикуються, коли підприємство оптом купує поліси (від нещасного випадку або за програмами добровільного медичного страхування) на всіх співробітників. Так СК каже "дякую" (у розмірі до 10% від загальної вартості полісів) кадровику за вибір саме його послуг.
Корупційне підґрунтя є і в питанні ліквідації страхових компаній. Як клієнти банку вишиковуються в чергу за внесками при його ліквідації, також і клієнти страхової компанії, у яких сталася НП і їм передбачена виплата, стоять в черзі за грішми до ліквідатора, якого призначить Держфінпослуг (держкомісія, наглядає за страховими компаніями). Так от, за словами Хоріна, на ринку ходили чутки, що ліквідатори за відкат (% від належної клієнту виплати) просували людей в черзі за грошима.
Відкатна реклама
У рекламі відкати - справа звична. За словами керівника Асоціації зовнішньої реклами України Артема Біденка, як правило, в рекламі йдеться про стандартний відкат - подяки за лобіювання того чи іншого підрядника перед керівництвом компанії. Спочатку відкат може платити рекламне агентство менеджеру компанії, яка рекламу хоче виготовити чи розмістити. Потім співробітник рекламного агентства може отримувати відкат за розміщення замовлення у певних підрядників. Суми відкатів стандартні - близько 10% (щодо соціальної реклами за рахунок держбюджету - до 30%). За словами Біденка, далеко не завжди відкат дається грошима. "Це можуть бути знижки на друк буклетів, бонуси за купівлю великого обсягу часу на ТБ. Але це відрізняється від звичайних знижок тим, що рекламне агентство не говорить про ці бонуси клієнту, за рахунок якого їх отримало, а нишком продає іншим", - говорить експерт. Ще один негрошовий відкат - поїздки. Це характерно для рекламних акцій, де розігруються поїздки в теплі країни - пропонуючи відправити по акції менеджера "для контролю та звіту", підрядник дякує йому за те, що він зміг пролобіювати укладення контракту саме з ним.
Банки: мзда за вклади і кредити
Нині отримати кредит непросто не лише фізособам, яких банки майже не кредитують, а й підприємствам і компаніям. Змусити банківського клерка таки видати кредит допоможе відкат. За словами заступника голови правління невеликого столичного банку, відкат за кредит - давня практика, яка в кризу тільки набрала обертів. "Стандартна такса - 5-10% від суми кредиту. Але це тільки для нормально працюючих компаній. Якщо мова йде про завідомо безповоротний кредит, відкат досягає 40-50%. Тобто гроші діляться навпіл. Це свого роду бізнес: потенційний позичальник вступає в змову зі співробітником банку (з кимось із керівництва) і за підробленими або підправленими документами видається кредит, який не буде повернуто", - розповів банкір. Є в банках і депозитна корупція. Якщо пам'ятаєте, в кінці 2008-2009 років НБУ вводив тимчасову адміністрацію приблизно в двох десятках банків. При цьому банки в зв'язку з мораторіями і відсутністю грошей не повертали депозити (до речі, кілька банків досі або не видають вклади, або затримують розрахунки з клієнтами). У банківських колах тоді ходили легенди про те, за яку саме мзду співробітники банків закривали очі на мораторій і віддавали депозити "своїм". Кажуть, цей процес курувався особисто тимчасовими адміністраторами, а відкати становили від 10 до 30-40% від суми завислого в банку внеску.
Податок на робоче місце
Нині, коли після кризи знайти роботу все ще непросто, нерідко зустрічається хабарництво при працевлаштуванні. Якщо працівника наймає безпосередньо відділ кадрів, то співробітник відділу кадрів може натякнути на подяку. А буває й так, що самі кандидати вже на співбесіді пропонують кадровику пухкий конверт. Розмір оплати - за домовленістю.
Якщо пошук персоналу, то тут чорних схем більше. Почнемо з того, як рекрутингові компанії взагалі отримують замовлення. Звичайно, за відкат - його або агентство пропонує керівнику відділу кадрів або він сам вимагає, наприклад, 10% від вартості послуг рекрутера. Крім того, рекрутингові агентства можуть вимагати гроші з кандидатів на вакансію за лобіювання саме їх перед майбутнім роботодавцем. Так, заступник голови правління невеликого банку розповів нам, що дуже часто агентства при наймі середнього та старшого начальницького складу банків (від начальників відділів і департаментів до заступників голови) натякають кандидатам на те, що за певну плату (наприклад, в 1-2 зарплати) вони пролобіюють саме його. І це при тому, що за свої послуги рекрутингова компанія бере з роботодавця (у даному випадку з банку) 15-25% від річної зарплати майбутнього співробітника. За словами партнера групи компаній "Алла Коняєва і партнери" Алла Коняєва, таке хабарництво зустрічається нечасто і, як правило, це не політика рекрутингової компанії, а спроба конкретного менеджера нажитися на претенденті.
Магазини торгують полицями
У торгівлі стандартна відкатна схема "хочеш продати - плати" набуває цікавих форм. У популярних торгових центрах вільних площ під магазини немає, і з охочих орендувати куток для торгівлі звичайно вишиковується черга. Ясна річ, що за винагороду ("плата за вхід") керівництво торгового центру здасть приміщення потрібним людям. Супермаркети і великі торгові мережі поставили хабарництво на потік. Вони беруть з компаній-виробників продуктів харчування та інших товарів не лише плату за вхід (можливість продавати свій товар у супермаркетах), але й торгують полицями. Маркетингові дослідження показують, що один і той же товар з різних полиць (трохи вище або трохи нижче) в магазині продається по-різному, ось торговельні мережі й "штовхають" постачальникам порожні полиці.
"В останні роки великі торгові мережі переводять ці платежі на легальну основу - прописують в контрактах конкретні умови продажу товарів цього постачальника. Але все одно поле для зловживань залишається. Адже полиці в магазинах не гумові й потрапити туди хочуть багато компаній і товарів. Якщо ти Coca-Сola, це одна справа - магазину це вигідно, тому що попит на товар гарантований, але якщо ти невеликий виробник товару, який вже у великій кількості продається в магазині, то розмова буде інша", - розповіла керівник аналітичного департаменту агентства "ААА" Марія Колесник.
Чим шкідливі відкати
По-перше, вони впливають на ціну товару. "Витрати" на підношення "включаються у вартість товарів, робіт, послуг - стають частиною механізму утворення ціни", - говорить Сергій Радзівіл. Довга низка відкатів на різних етапах виробництва товару або послуги накопичується і призводить до зростання ціни. Якщо говорити про пересічного покупця, йому доводиться переплачувати за "відкатний" товар.
Другий недолік відкатів - зниження ефективності і прибутковості компанії - частково є наслідком першого. У компанії, яка купує товар з відкатом (наприклад, техніку, канцтовари тощо), зростають витрати на ведення бізнесу і падає прибуток. Якщо за відкатною схемою закуповується сировина для подальшого виробництва, то росте ціна на кінцевий товар, що робить його неконкурентоспроможним. Не виключено, що його компанії доведеться продавати, мотивуючи покупця пухким конвертом. Крім того, як правило, закупівля товарів і послуг за корупційними схемами означає, що відкатчик вибрав не найякісніший товар, а найбільш вигідний для свого гаманця. Це також позначається на ефективності роботи компанії і знижує якість кінцевого товару.
Ще одна проблема корупції в бізнесі - неефективна робота персоналу. Як правило, перший отриманий працівником відкат ніколи не буває останнім.
Три ножі в спину корупції
Ми систематизували думки експертів і даємо поради в боротьбі з відкатами.
1. Зарплата і мотивація. Відкати беруть не від хорошого життя, тож зростання зарплати - чинник боротьби з корупцією. У той же час тільки піднявши зарплату, відкати не побороти - до хліба з маслом рано чи пізно захочеться ікри. Незайвим буде також прив'язати зарплату співробітника до результатів його праці і компанії в цілому.
2. Публічне пороття. На даний момент в Україні немає покарання за корупцію в бізнес-середовищі. Першого січня 2011 року має набрати чинності цілий звід законів про боротьбу з корупцією (але і там немає такого поняття). Однак наші експерти вважають, що їх норми надто жорсткі (наприклад, в числі потенційних корупціонерів записали навіть приватних підприємців) і загальні, і закони не будуть ефективні. Зате краще посилити контроль за корупційними діями чиновників і частіше влаштовувати публічні прочуханки для них. Либонь і бізнесмени підтягнуться.
3. Посилення контролю за співробітниками. Перетворювати невелику фірму в поліцейську ділянку не варто, але деяких заходів все ж таки можна вжити. Наприклад, влаштовувати "контрольні закупівлі" для менеджерів із закупівель, проводити ротацію постачальників між різними менеджерами. Можна звернутися й до нестандартних методів. Так, одна велика компанія якось вирішила перевірити всіх менеджерів з закупівель на детекторі брехні. Але зробити це вирішили акуратно: без оголошення результатів і звільнень, крім того, дали можливість відмовитися проходити перевірку. Щоправда, кілька менеджерів звільнилися до перевірки. Тим, хто відмовився, обмежили просування кар'єрними щаблями.
Антон Одарюк
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас